Prawie 250 tys. licealistów i uczniów techników przystąpiło do egzaminów maturalnych w 2019 roku.
W centrach BPO, SSC i R&D zatrudnionych jest już ponad 200 tys. osób. Co roku, w tym obszarze, przybywa kilkanaście tysięcy nowych miejsc pracy. Rozwój zawodowy w tym kierunku wymaga bardziej zaawansowanych kwalifikacji.
Warszawa
Szkoła Główna Handlowa, studia podyplomowe – kierunek "Nowoczesne usługi biznesowe"
Program uwzględnia specyfikę pracy w centrach usług wspólnych (SSC), centrach outsourcingu procesów biznesowych (BPO) oraz w centrach badawczo-rozwojowych (R&D).
Rekrutacja jest otwarta i polega na rezerwacji miejsc poprzez rejestrację w Informatycznym Systemie Studiów Podyplomotych SGH.
Absolwenci studiów mogą liczyć na to, że zdobędą na studiach następujące umiejętności i kompetencje:
- Będą efektywniejsi w komunikacji w wirtualnej pracy.
- Lepiej zbudują relacje z partnerami biznesowymi.
- Będą sprawniej kierować zespołem w centrum SSC, BPO, R&D.
- Będą skuteczniej zarządzać projektem w wielokulturowym środowisku.
- Umiejętnie ocenią i poprawią efektywność procesów biznesowych.
- Świadomie zaplanują ścieżki rozwoju w centrum usług biznesowych.
- Umiejętnie wygłoszą elevator pitch.
- Zdobędą wiedzę o budowaniu nowych centrum SSC/BPO, wykorzystywaniu user experience design w usługach biznesowych oraz o promowaniu innowacyjności w miejscu pracy.
Wybrane pozycje znajdujące się w programie studiów:
- Przemiany i nowe ryzyka w międzynarodowym biznesie
- Warsztaty z elevator speech
- Warsztaty z analizy interesariuszy i budowania relacji z biznesem
- Biznes plan i finansowa ocena projektów
- Warsztaty z optymalizacji procesów biznesowych
- Automatyzacja i robotyzacja procesów biznesowych
- Warsztat z projektowania nowych zawodów i przyszłość pracy
Collegium Civitas, studia podyplomowe – Organizacja i zarządzanie centrum usług biznesowych (kierunek Business Services Executive Management)
Program zawiera tematy, które przygotują zarządzających do wyzwań przyszłości. Celem uczelni jest przekazanie wiedzy potrzebnej do budowania i zarządzania centrum nowoczesnych usług biznesowych, wzmocnienie kwalifikacji oraz zwiększenie liczby wysoko wykwalifikowanych managerów w sektorze nowoczesnych usług biznesowych.
Zajęcia prowadzone są w języku angielskim.
Dzięki uczestnictwu w studiach można zdobyć umiejętności z zakresu:
- transformacji modeli operacyjnych,
- tworzenia centrów nowoczesnych usług,
- centralizacji, tranzycji, optymalizacji procesów w centrach,
- modeli biznesowych i narzędzi ułatwiających zarządzanie centrum,
- zrozumienia strategicznych i operacyjnych aspektów zarządzania centrum,
- generowania pomysłów optymalizacyjnych i promowania ich wewnątrz organizacji.
Program studiów:
- Module 1: The business services sector – specifics, statistics and trends in the industry
- Module 2: The business model and strategy for building the business service centre
- Module 3: The most effective operational management of a business services centre
- Module 4: Quality service management
- Module 5: Talent management in the center of business services
- Module 6: Finance management in the business services center
- Module 7: Development of key soft skills to best manage the BSS organization
Akademia Leona Koźmińskiego, studia podyplomowe – kierunek "Transition manager"
Głównym celem studiów jest umiejętność przekształcenia się z Project Managera w Change Leadera.
"Transition manager" to interaktywny warsztat "uczenie się przez działanie". Techniki nauczania: krótkie wykłady, dyskusje grupowe, studia przypadków, listy kontrolne, zajęcia zespołowe.
Zajęcia prowadzone są w języku angielskim.
Aspekty, które będą poruszane podczas realizacji studiów dotyczą:
- rozwoju umiejętności przywódczych i nauki zachowań przywódczych w różnych sytuacjach,
- rozwoju samoświadomości,
- wykorzystywania różnych strategii przywództwa (demonstrowania umiejętności przywódczych w różnych sytuacjach),
- planowania i realizowania założeń,
- zrozumienia teorii i praktyki dotyczącej przywództwa.
Program studiów:
- Module 1: Managing Organisational Transition
- Module 2: Project Management by PMBOK®Guide
- Module 3: Project Agile Management
- Module 4: Project Risk Management
- Module 5: Communication and Team Management
- Module 6: Facilitation Skills, including presentation skills
- Module 7: Visual Thinking and Creative Problem Solving skills
- Module 8: Mentoring and Coaching
- Module 9: Negotiations for Project Success
- Module 10: Virtual and Multicultural Team Management
- Module 11: Transition Programme Leadership
Gdańsk
Wyższa Szkoła Bankowa, studia podyplomowe – kierunek "Zarządzanie w branży BPO/SSC"
Celem studiów jest przygotowanie do zarządzania procesami wewnątrz organizacji, podnoszenia jakości oferowanych pocesów, aby osiągnąć zadowolenie klienta (zgodnie z metodologią Customer Experience). Zajęcia prowadzone są przez praktyków biznesu w formie wykładów, warsztatów, samodzielnych projektów oraz case study.
Absolwenci studiów zdobywają wiedzę w zakresie:
- zarządzania procesami wewnątrz organizacji,
- kreowania kultury innowacyjności dla osiągania celów firmy,
- kluczowych procesowych i projektowych narzędzi koniecznych w nowoczesnym zarządzaniu w branży BPO/SSC,
- problemów komunikacyjnych, które występują w wielokulturowym środowisku pracy.
Jakie aspekty programowe pojawią się w trakcie realizacji kierunku?
- Organizacja w ujęciu procesowym
- Outsourcing procesów biznesowych
- Zarządzanie zespołem
- Seminarium projektowe
Kraków
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie – program pilotażowy "The Future of Global Business Services"
Specjalizacja jest dostępna dla studentów studiów II stopnia wszystkich kierunków na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie.
Zajęcia składają się z 8 kursów i 2 modułów projektowych prowadzonych w języku angielskim (wymagana znajomość języka angielskiego na poziomie B1/B2). Specjalizację prowadzą zespoły składające się z wykładowców UEK i ekspertów z firm partnerskich.
Program:
- Project Management in Transformative Organizations 1
- The Future of Banking in Fund Industry
- Global Business Services – Concept, Scope, Practical Implications
- Successful Communication, Collaboration and Self-Development in Corporate World
- The Future of Finance and Accounting
- Technology and Development – Progressive Approach
- Project Management in Transformative Organizations 2
- Evidence-Based Decision-Making Process in Business Organizations
Szczecin
Wyższa Szkoła Bankowa, studia podyplomowe – kierunek "Zarządzanie w branży BPO/SSC"
W trakcie realizacji kierunku studenci zdobędą wiedzę, która dotyczy:
- specyfiki branży i pracy w sektorze usług nowoczesnych,
- nowych narzędzi i technologii w tym obszarze,
- praktycznych informacji o tym, jak zarządzać procesami oraz zespołami SSC/BPO/ITO,
- sektora usług nowoczesnych i zachodzących w nim procesów,
- zakresu zarządzania procesami oraz ich efektywności,
- umiejętności doboru odpowiednich kompetencji,
- wizualizacji danych,
- zwiększania efektywności zespołów.
Program:
- Wprowadzenie do sektora SSC/BPO/ITO
- Wyzwania i ryzyka w biznesie
- Rozwój centrum usług biznesowych
- Rozwój zespołów w centrach usług biznesowych
- Zarządzanie projektami
- Podnoszenie efektywności operacyjnej
- Prezentowanie danych
- Nowoczesne przywództwo
- Innowacyjność i prace B+R w globalnych korporacjach
- Komunikacja biznesowa w praktyce
- Współpraca w międzykulturowym środowisku
- Seminarium projektowe
Źródła: Raport "Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2019", ABSL.