Baxter – firma z historią
Baxter to firma z wieloletnią historią, która funkcjonuje już od niemal 30 lat w Polsce i od 90 na świecie. Jej misją jest oferowanie pacjentom innowacyjnych technologii medycznych oraz pomoc w uzyskiwaniu jak najszerszego dostępu do nowoczesnego leczenia. Produkty i terapie firmy mają zastosowanie w szpitalach (na oddziałach ratunkowych i intensywnej terapii oraz na salach operacyjnych). Co więcej, Baxter wprowadza również przełomowe rozwiązania w zakresie domowej opieki nad pacjentami, co szczególnie w dobie Covid-19 jest rozwiązaniem ważnym, pożądanym przez pacjentów i środowisko medyczne.
Firma rozwija się dynamicznie i stale poszerza portfolio swoich produktów i oferowanych rozwiązań dla pacjentów. W ostatnim czasie zdecydowała się m.in. na dalszą ekspansję geograficzną, zakup leku onkologicznego od firmy Johnson & Johnson i finalizację największej w historii firmy akwizycji, jaką było przejęcie amerykańskiej firmy medycznej Hillrom.
Baxter Business Services – czym będzie się zajmować?
Ważnym elementem rozwoju Baxter w Polsce jest budowa Baxter Business Services. Celem tej części organizacji będzie dostarczanie scentralizowanych usług dla wielu podstawowych procesów biznesowych firmy oraz wspieranie struktury Baxter zarówno w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), jak i na całym świecie. Ze względu na znaczący rozwój i powstanie BBS na ten rok firma planuje szeroko zakrojone działania rekrutacyjne. Różnorodność obszarów finansowych oraz ról w ramach Baxter Business Services zapewni zarówno nowym, jak i obecnym pracownikom wiele możliwości rozwoju i budowania ścieżki zawodowej.
KONTROLING
W ramach Baxter Business Services w Polsce zostanie utworzony rozbudowany zespół kontrolingu dla obszaru EMEA, który będzie właścicielem kompleksowych procesów księgowych w zakresie US GAAP – ustawowych i podatkowych. Oznacza to, że nie będzie typowym usługodawcą, ale będzie kierował wszystkimi procesami księgowymi i decyzjami w celu zapewnienia zgodności ze standardami rachunkowości. Ta część organizacji będzie składała się z dwóch filarów:
- Account to Report (A2R):
Zespół A2R jest częścią organizacji Baxter Business Services (BBS). Jest odpowiedzialny przede wszystkim za zgodność z US GAAP w zakresie przychodów, wydatków, zobowiązań, zapasów, księgowości produkcji i kosztów, podatku VAT i Intrastat, a także powiązanych działań sprawozdawczych.
- Country Controlling (CoE):
Członkowie tego zespołu pracują w różnych krajach, natomiast część z nich również zlokalizowana jest w Warszawie. Zespół jest odpowiedzialny za zgłoszenia ustawowe i przestrzeganie lokalnych podatków bezpośrednich. Więcej procesów transakcyjnych, takich jak środki trwałe i międzyfirmowe, będzie obsługiwanych przez zespół Global BBS w Kuala Lumpur w Malezji.
– Rozwój zespołu kontrolingu wiąże się ze zwiększoną liczbą stanowisk. Członkowie zespołu kontrolingu w Baxter Business Services powinni przede wszystkim posiadać zdolność krytycznego myślenia, wysokie kwalifikacje w zakresie procesów i wymagań księgowych oraz mieć poczucie odpowiedzialności za wyniki. W pracy istotne jest podejmowanie właściwych decyzji księgowych w złożonych sprawach oraz umiejętność nawiązywania i utrzymywania silnych relacji i komunikacji z innymi zespołami w regionie EMEA, zarówno finansowymi, jak i niefinansowymi – zaznacza Bartek Nowakowski, Senior Director, Finance and EMEA Controller w Baxter Healthcare.
PLANOWANIE I ANALIZA FINANSOWA
Kolejnym obszarem, który prężnie rozwija się w ramach BBS jest obszar planowania i analizy finansowej (FP&A). Uważany jest on za niezbędny element DNA każdej organizacji, która chce odnosić sukcesy.
– Wdrażamy program transformacji, który usprawni procesy, ulepszy systemy, poprawi dokładność prognozowania, wzmocni partnerstwa biznesowe oraz zwiększy możliwości budowania umiejętności osobistych i rozwoju zawodowego. Naszym celem jest wyjście poza tradycyjne podejście do księgowości i sprawozdawczości, aby rozważyć, w jaki sposób finanse mogą wspierać wzrost przychodów – mówi Grégory Ciccone, Finance Transformation Lead, EMEA.
Współczesne działy finansowe muszą ewoluować i wychodzić poza tradycyjne role FP&A. Nie tylko powinny dbać o jasność raportowanych wyników z perspektywy rachunkowości zarządczej, lecz także wspierać procesy cyklicznego prognozowania i podejmowania celnych decyzji, opartych na danych. W związku z tym od pracowników tego obszaru oczekuje się określonych umiejętności:
– Poszukujemy utalentowanych specjalistów finansowych, którzy wykazują solidne umiejętności analityczne ze znajomością rachunkowości, analizy finansowej i raportowania. Doskonała komunikacja i silne umiejętności interpersonalne, z umiejętnością przewodzenia i działania w środowisku zorientowanym na współpracę, to ważne kompetencje – zaznacza Grégory Ciccone.
Praca w funkcji finansowej w Baxter okiem pracowników
Praca w Baxter Business Services oraz szerzej – w funkcji finansowej w Baxter, ze względu na globalny zasięg działalności, pozwala pracownikom współpracować z ludźmi z całego świata. Ważnym aspektem pracy w tej firmie jest jej misja i kultura organizacyjna. Co najbardziej cenią obecni pracownicy firmy?
Bartek Nowakowski, Senior Director, Finance and EMEA Controller w Baxter Healthcare:
Jestem pod wrażeniem wielu atrybutów, jakie posiadają moi koledzy z działu finansów w różnych zespołach: wiedza ekspercka w swoich dziedzinach, pozytywne nastawienie i umiejętność przystosowania się do zmian. Oprócz tego doceniam szacunek dla wszystkich i integrację, które są napędzane misją firmy Baxter, polegającą na ratowaniu i podtrzymywaniu życia. Wkrótce po dołączeniu do firmy zdałem sobie sprawę, że przede wszystkim odróżnia ją kultura organizacyjna. Sprawia ona, że wszyscy czują się mile widziani i ważni.
Grégory Ciccone, Finance Transformation Lead, EMEA w Baxter Healthcare:
Doceniam główną misję naszej firmy – „Save and sustain live”, która jest naszym największym motywatorem. Stawianie pacjentów w centrum wszystkich naszych działań pozwala nam pokonywać wszelkie wyzwania pojawiające się na naszej drodze. Ponadto, kultura naszej firmy zbudowana wokół czterech filarów (szybkość, upraszczanie, odwaga i współpraca) odróżnia ją od innych dużych korporacji i zaszczepia w pracownikach energię oraz zaangażowanie w realizację naszej misji.
Łukasz Zgiet, Head of Finance Central Europe & Israel w Baxter Healthcare:
Rola zespołu, którym kieruję polega na wsparciu kluczowych procesów decyzyjnych w oddziałach Baxter. Jesteśmy pewnego rodzaju interfejsem pomiędzy biznesem i finansami, staramy się zbierać wiedzę z wielu obszarów biznesowych i wykorzystywać ją do oceny adekwatności, wykonalności i akceptowalności kluczowych inicjatyw w firmie. Nieocenionego wsparcia udziela nam dział FP&A dbający o jasność raportowanych wyników z perspektywy rachunkowości zarządczej oraz wspierający procesy cyklicznego prognozowania.
Jestem pod dużym wrażeniem umiejętności i odpowiedzialności moich współpracowników. Z pomocą utalentowanych i zaangażowanych osób rozwiązywanie kompleksowych zadań jest znacznie łatwiejsze. Dostrzegam mocne zaangażowanie zespołu w usprawnianie istniejących procesów oraz patrzenie z perspektywy wartości dodanej dla biznesu, co jest doceniane również poza organizacją finansową.
Praca w Baxter daje bardzo dużo możliwości ekspozycji na środowisko międzynarodowe. Wiele osób wspiera jednocześnie kilka rynków czy obszarów biznesowych. Jestem pewien, że wraz z otwarciem Baxter Business Services w Warszawie możliwości te będą jeszcze większe. Jesteśmy podekscytowani perspektywą powitania w naszej organizacji kolejnych talentów, który będą wspierali jej rozwój. Jednocześnie wierzymy, że praca w Baxter dostarczy nowym pracownikom szerokich możliwości do nauki i realizowania zawodowych wyzwań.