Raporty|

30.07.2018

Trójmiasto, czyli miasto z największym wzrostem zatrudnienia w sektorze BPO/SSC w Polsce

Olga Rachoń, Praktykantka w redakcji KarierawFinansach.pl, MBE group

Zobaczcie, jak funkcjonuje sektor nowoczesnych usług biznesowych w Trójmieście i jak przedstawia się sytuacja na rynku pracy w BPO/SSC.

Sektor usług biznesowych zajmuje się usługami outsourcingowymi. Zaliczamy do tego sektora między innymi: outsourcing procesów biznesowych (BPO) oraz usługi świadczone przez tzw. centra usług wspólnych (SSC). 

Sektor nowoczesnych usług biznesowych wygenerował miejsca pracy w 40 ośrodkach, w tym siedemnastu, w których centra usług zatrudniają po ponad 1 tys. osób. Trójmiasto jest jednym z 11 największych ośrodków usług biznesowych w Polsce, w których zatrudnionych jest 95% pracowników branży. 

W porównaniu do ubiegłorocznego zestawienia w Trójmieście zatrudnienie w branży przekroczyło 20 tys. osób.

Trójmiasto zajmuje czwarte miejsce pod względem zatrudnienia w tym sektorze (8,3% w perspektywie ogólnopolskiej). Oznacza to, że w centrach sektora pracuje ponad 23 tysiące osób.

Zatrudnienie w BPO/SSC w Trójmieście

Trójmiasto może się pochwalić największym procentowym wzrostem zatrudnienia w sektorze w okresie od I kw. 2017 r. do I kw. 2018 r. Tam liczba miejsc pracy zwiększyła się o 21%. Także w przypadku dłuższego okresu porównawczego (I kw. 2016 r. – I kw. 2018 r.), Trójmiasto okazałosię być ośrodkiem o najwyższym procentowym wzroście zatrudnienia w centrach usług jest (wzrost liczby miejsc pracy łącznie o 41%). Wyprzedziło tym samym Łódź (36%) i Poznań (35%). 

Średnie zatrudnienie w Trójmieście na tle innych miast Polski

Miasto Średnia liczba zatrudnienia
Kraków 328
Wrocław 293
Łódź 270
Warszawa 246
Bydgoszcz 229
Aglomeracja Katowicka 220
Trójmiasto 172

Dlaczego Trójmiasto jest dobrym miastem dla biznesu?

Trójmiasto znajduje się wśród siedmiu głównych ośrodków usług biznesowych w Polsce. Jest najlepiej oceniane pod względem czynnika dostępności nowoczesnej powierzchni biurowej, jakości komunikacji miejskiej. 

Rynek nieruchomości biurowych

Deweloperzy komercyjni pokładają w Trójmieście silne zaufanie. Potwierdza to wysoka aktywność budowlaną w aglomeracji. Obecnie 172 000 m² nowoczesnej powierzchni biurowej jest w trakcie realizacji w całym regionie. Rynek biurowy stale i dynamicznie rośnie, co jest rezultatem debiutów coraz to nowych globalnych marek w regionie (takich jak State Street, Swarovski czy Thyssenkrupp) oraz gwałtownego rozwoju podmiotów już obecnych w Trójmieście. Rosnąca skala rynku związana jest z powiększającym się zasobem wykwalifikowanych kadr w Trójmieście. Ten trend powinien się utrzymać ze względu na bardzo wysoką jakość życia w regionie, co jest niezwykle istotnym czynnikiem przy stale rosnącej rywalizacji o pracownika. Ma to swoje odbicie w rosnącym zapotrzebowaniu na powierzchnie biurowe. W 2017 r. popyt na biura w Trójmieście osiągnął najwyższy wynik w historii rynku – 113 200 m². 

Rynek pracy i wynagrodzenia

W Trójmieście mieszka 747 640 osób, z czego 443 980 jest w wieku produkcyjnym. 

Na 19 uczelniach wyższych w Trójmieście studiuje około 86 000 osób. Kierunki z zakresu biznesu i administracji studiuje około 18 900 osób. 

Średnie wynagrodzenia we Wrocławiu, w skali ogólnopolskiej, wynoszą od 5 900 do 6 200 złotych. Do najczęściej oferowanych benefitów pozapłacowych należą: opieka medyczna i zdrowotna, dofinansowanie do szkoleń, kursów, organizowanie tzw. stref relaksu w miejscu pracy. Oferowana jest możliwość pracy zdalnej i elastyczny czas pracy. 

Firmy BPO/SSC w Trójmieście

W Trójmieście działalność z sektora BPO/SSC prowadzą takie firmy jak:

Bankowość: wynagrodzenia w Trójmieście

Sektor bankowości (banking) to instytucje, które funkcjonują w ramach danego systemu bankowego (w Polsce są to banki komercyjne, banki spółdzielcze oraz oddziały instytucji kredytowych).

Miesięczne wynagrodzenia brutto w Banking dla osób znających język angielski
Stanowisko Wynagrodzenie
Junior Fund Accountant 3800–5000 złotych
Fund Accountant 4700–6000 złotych
Senior Fund Accountant 6000–7500 złotych
AML/KYC Junior Analyst 4000–5000 złotych
AML/KYC Analyst 5000–7000 złotych
AML/KYC Senior Analyst 7000–9000 złotych
Junior Analyst (Product Control, Reporting, Business Analysis) 4300–5500 złotych
Analyst (Product Control, Reporting, Business Analysis) 5300–8000 złotych
Senior Analyst (Product Control, Reporting, Business Analysis) 7500–9500 złotych
Team Leader (zespół 5-15 osób) 9000–14000 złotych
Manager (zespół do 50 osób) 15000–22000 złotych

Procesy F&A: wynagrodzenia w Trójmieście

Procesy F&A, czyli skrót ang. Finance and Accounting, należą do obszaru związanego z finansami i księgowością. 

Stanowiska dzieli się ze względu na procesy księgowe:

  1. GL (General Ledger) – Księgowy GL weryfikuje poprawność zapisów, uzgadnia salda kont i salda bankowe, księguje i weryfikuje wynagrodzenia. 
  2. AP (Accounts Payable)/AR(Accounts Receivable) – działy AP i AR, czyli zobowiązania i należności, są związane z mailowym oraz telefonicznym kontaktem z klientem biznesowym i w przypadku tych działów duży nacisk kładziony jest na poziom znajomości języka obcego. 
Miesięczne wynagrodzenia brutto w F&A: AP/AR dla osób znających język angielski (w Trójmieście)
Stanowisko Wynagrodzenie
Junior Accountant  4100–5200 złotych
Accountant 4800–6300 złotych
Senior Accountant 6100–7300 złotych
Team Leader (zespół 5-15 osób) 8500–12000 złotych
Manager (zespół do 50 osób) 12000–18000 złotych
Miesięczne wynagrodzenia brutto w F&A: GL dla osób znających język angielski (w Trójmieście)
Stanowisko Wynagrodzenie
Junior Accountant 4300–5400 złotych
Accountant 5200–6800 złotych
Senior Accountant 6500–8500 złotych
Team Leader (zespół 5-15 osób) 10000–14000 złotych
Manager (zespół do 50 osób) 15000–23000 złotych

Customer Service: wynagrodzenia w Trójmieście 

Customer Service jest związana z obsługą klienta. To wszystkie interakcje między klientem a dostawcą produktu lub usługi, zarówno w momencie sprzedaży, jak i później.

Miesięczne wynagrodzenia brutto w Customer Service dla osób znających język angielski (w Trójmieście)
Stanowisko Wynagrodzenie
Junior Specialist (bez doświadczenia) 3500–4000 złotych
Specialist (pow. 1 roku doświadczenia) 4000–5500 złotych
Team Leader (zespół 5-15 osób) 6500–11000 złotych
Manager (zespół do 50 osób) 8500–14000 złotych

Źródło: Raport ABSL, 2018

Autor

Olga Rachoń

Olga Rachoń

Praktykantka w redakcji KarierawFinansach.pl, MBE group

Studentka ostatniego roku filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła Edytorstwo na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. W MBE group zajmuje się redakcją tekstów na stronę KarierawFinansach.pl.