Raporty|

07.02.2024

Trendy w ubezpieczeniach. Jak zapowiada się 2024 rok?

Kamila Brzezińska, Redaktorka

Branża ubezpieczeniowa, będąc ostoją stabilności i zarządzania ryzykiem, nie wydaje się być zbytnio podatna na zmiany. A jednak w ostatnim czasie postęp technologiczny wymusił na niej głęboką metamorfozę. Jakich trendów w 2024 roku możemy spodziewać się w ubezpieczeniach?

Photo by Patrick Baum on Unsplash

Photo by Patrick Baum on Unsplash

Galopujący postęp technologiczny transformuje krajobraz niezliczonych branż i gałęzi gospodarki. Zmienia się nie tylko dynamika rynku, ale ewoluują także oczekiwania klientów. W podobnych warunkach kluczowa staje się umiejętność adaptacji do nowej sytuacji biznesowej, ale także – i być może przede wszystkim – predykcji sposobu, w jaki owa rzeczywistość może kształtować się w przyszłości.

Mając to na uwadze, przedstawiamy kluczowe trendy w branży ubezpieczeniowej w 2024 roku:

Transformacja cyfrowa

Rewolucja cyfrowa przeniknęła każdy aspekt branży ubezpieczeniowej. Zasadniczo zmieniła ona sposób, w jaki ubezpieczyciele wchodzą w interakcje z klientami, oceniają ryzyko i przetwarzają roszczenia. Technologie cyfrowe rewolucjonizują operacje i zwiększają wydajność procesów towarzyszących ubezpieczeniom: począwszy od opartych na sztucznej inteligencji chatbotów, które usprawniają obsługę klienta, aż po blockchain, zapewniając przejrzystość i bezpieczeństwo transakcji.

Analityka danych a sztuczna inteligencja

Mówi się, że wiedza to potęga. A jednak w erze cyfrowej, ilość generowanych danych stanowi zarówno szansę, jak i wyzwanie dla ubezpieczycieli. Tutaj z pomocą przychodzi potencjał analityki danych i sztucznej inteligencji (AI), dzięki którym ubezpieczyciele mogą uzyskać cenny wgląd w zachowania klientów, spersonalizować oferty i usprawnić procesy. Co więcej, analityka predykcyjna umożliwia ubezpieczycielom dokładniejsze przewidywanie ryzyka, optymalizując w ten sposób strategie cenowe związane z roszczeniami.

Fokus na doświadczeniu klienta

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem konsumentów na płynne i spersonalizowane doświadczenia, ubezpieczyciele zmieniają strategie, za pomocą których angażują potencjalnych klientów. Firmy ubezpieczeniowe wykorzystują technologię w celu zwiększenia satysfakcji i lojalności klientów, choćby dzięki intuicyjnym aplikacjom mobilnym do zarządzania polisami czy proaktywnym usługom doradztwa w zakresie ryzyka. Przyjęcie zasad ekonomii behawioralnej, która daje psychologiczny wgląd w podejmowanie decyzji ekonomicznych, pozwala ubezpieczycielom zachęcać posiadaczy polis do pozytywnych wzorców zachowania i uczy zapobiegać ryzyku.

Zrównoważony rozwój

W miarę jak kwestie środowiskowe zajmują centralne miejsce, ubezpieczyciele coraz częściej uwzględniają kwestie zrównoważonego rozwoju w swoich praktykach biznesowych. Od oferowania ekologicznych produktów ubezpieczeniowych, które zachęcają do zachowań przyjaznych dla środowiska, po włączanie ocen ryzyka klimatycznego do procesów zawierania umów ubezpieczeniowych – ubezpieczyciele odgrywają kluczową rolę w promowaniu zrównoważonego rozwoju i minimalizacji ryzyka związanego ze zmianami klimatu.

Regulacje prawne

Tak jak dzieje się to w przypadku wielu innych branż, tak i firmy ubezpieczeniowe starają się znaleźć równowagę między wspieraniem innowacji a ochroną interesów konsumentów. Ubezpieczyciele muszą poruszać się w złożonym i stale ewoluującym krajobrazie regulacyjnym, lawirując miedzy przepisami dotyczącymi prywatności danych, wymogami bezpieczeństwa cyfrowego i odpowiedzialności cybernetycznej.

Stanowi to nie lada wyzwanie, zwłaszcza w kontekście dostosowania działalności firmy do obowiązujących zaleceń. Dobrym tego przykładem jest np. Rekomendacja U, stanowiąca swego rodzaju katechizm dobrych praktyk dla przedsiębiorców w branży bankowej i ubezpieczeniowej.


Źródła:

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) – Regulacja U

Sollers Prediction Report – Against the wind Insurance Markets and Technology in 2024

Autor

Kamila  Brzezińska

Kamila Brzezińska

Redaktorka,

Absolwentka Filologii Francuskiej na UP, a także Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.

W MBE zajmuje się głównie redakcją portalu CareersInPoland.com.

W życiu prywatnym Kamila jest miłośniczką dobrej książki i kiepskich filmów, oraz weteranem gier RPG i horror-survivalowych. Od 2016 roku żywi niezdrową fascynację do amerykańskiej satyry politycznej.