Galopujący postęp technologiczny transformuje krajobraz niezliczonych branż i gałęzi gospodarki. Zmienia się nie tylko dynamika rynku, ale ewoluują także oczekiwania klientów. W podobnych warunkach kluczowa staje się umiejętność adaptacji do nowej sytuacji biznesowej, ale także – i być może przede wszystkim – predykcji sposobu, w jaki owa rzeczywistość może kształtować się w przyszłości.
Mając to na uwadze, przedstawiamy kluczowe trendy w branży ubezpieczeniowej w 2024 roku:
Transformacja cyfrowa
Rewolucja cyfrowa przeniknęła każdy aspekt branży ubezpieczeniowej. Zasadniczo zmieniła ona sposób, w jaki ubezpieczyciele wchodzą w interakcje z klientami, oceniają ryzyko i przetwarzają roszczenia. Technologie cyfrowe rewolucjonizują operacje i zwiększają wydajność procesów towarzyszących ubezpieczeniom: począwszy od opartych na sztucznej inteligencji chatbotów, które usprawniają obsługę klienta, aż po blockchain, zapewniając przejrzystość i bezpieczeństwo transakcji.
Analityka danych a sztuczna inteligencja
Mówi się, że wiedza to potęga. A jednak w erze cyfrowej, ilość generowanych danych stanowi zarówno szansę, jak i wyzwanie dla ubezpieczycieli. Tutaj z pomocą przychodzi potencjał analityki danych i sztucznej inteligencji (AI), dzięki którym ubezpieczyciele mogą uzyskać cenny wgląd w zachowania klientów, spersonalizować oferty i usprawnić procesy. Co więcej, analityka predykcyjna umożliwia ubezpieczycielom dokładniejsze przewidywanie ryzyka, optymalizując w ten sposób strategie cenowe związane z roszczeniami.
Fokus na doświadczeniu klienta
Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem konsumentów na płynne i spersonalizowane doświadczenia, ubezpieczyciele zmieniają strategie, za pomocą których angażują potencjalnych klientów. Firmy ubezpieczeniowe wykorzystują technologię w celu zwiększenia satysfakcji i lojalności klientów, choćby dzięki intuicyjnym aplikacjom mobilnym do zarządzania polisami czy proaktywnym usługom doradztwa w zakresie ryzyka. Przyjęcie zasad ekonomii behawioralnej, która daje psychologiczny wgląd w podejmowanie decyzji ekonomicznych, pozwala ubezpieczycielom zachęcać posiadaczy polis do pozytywnych wzorców zachowania i uczy zapobiegać ryzyku.
Zrównoważony rozwój
W miarę jak kwestie środowiskowe zajmują centralne miejsce, ubezpieczyciele coraz częściej uwzględniają kwestie zrównoważonego rozwoju w swoich praktykach biznesowych. Od oferowania ekologicznych produktów ubezpieczeniowych, które zachęcają do zachowań przyjaznych dla środowiska, po włączanie ocen ryzyka klimatycznego do procesów zawierania umów ubezpieczeniowych – ubezpieczyciele odgrywają kluczową rolę w promowaniu zrównoważonego rozwoju i minimalizacji ryzyka związanego ze zmianami klimatu.
Regulacje prawne
Tak jak dzieje się to w przypadku wielu innych branż, tak i firmy ubezpieczeniowe starają się znaleźć równowagę między wspieraniem innowacji a ochroną interesów konsumentów. Ubezpieczyciele muszą poruszać się w złożonym i stale ewoluującym krajobrazie regulacyjnym, lawirując miedzy przepisami dotyczącymi prywatności danych, wymogami bezpieczeństwa cyfrowego i odpowiedzialności cybernetycznej.
Stanowi to nie lada wyzwanie, zwłaszcza w kontekście dostosowania działalności firmy do obowiązujących zaleceń. Dobrym tego przykładem jest np. Rekomendacja U, stanowiąca swego rodzaju katechizm dobrych praktyk dla przedsiębiorców w branży bankowej i ubezpieczeniowej.
Źródła:
Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) – Regulacja U
Sollers Prediction Report – Against the wind Insurance Markets and Technology in 2024