Podczas odbywających się jesienią targów pracy (październik-listopad 2010) zespół KarierawFinansach.pl przeprowadził krótką ankietę, w której poproszono studentów o ocenę narzędzi wizerunkowych pracodawcy, jakości programów staży i praktyk oraz o określenie oczekiwań i obaw wobec pierwszej pracy. W badaniu wzięło udział ponad 200 osób studiujących w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Łodzi oraz Lublinie.
Co drugi uczestnik badania to student uczelni ekonomicznej (w tę grupę wliczono przede wszystkim uniwersytety ekonomiczne, prywatne uczelnie o profilu ekonomicznym oraz warszawską SGH), drugą dominującą grupę natomiast tworzą osoby studiujące na uniwersytetach (40 proc. ankietowanych). Ankietę najchętniej wypełniali studenci z Wrocławia (24 proc. ankietowanych; w tym studenci Uniwersytetu Ekonomicznego to 22 proc.) oraz Lublina (22 proc. ankietowanych).
Wielka przepaść
Internet jest niekwestionowanym liderem w poszukiwaniu informacji na temat pracodawców - tak przyznaje 74 proc. osób biorących udział w badaniu. Wirtualna przestrzeń pozwala na szybkie i wygodne pozyskanie interesujących nas faktów, ale także - co najważniejsze - to różnorodność przekazu, od artykułów po filmy wideo. I to ona trzyma rzeczywistość na dystans. Tylko co ósma osoba najczęściej styka się z pracodawcą w "realu" (targi pracy).
Zobacz oferty szkoleń finanse Warszawa »
Ilość - zdaniem studentów - nie przekłada się jednakże na jakość. Studenci bardziej doceniają tych pracodawców, którzy wychodzą poza wirtualną przestrzeń. Za najatrakcyjniejszą formę budowania strategii marki pracodawców uważają stoisko na targach pracy (tak uważa prawie co czwarty ankietowany) oraz cykle szkoleń i wykładów (21 proc. wskazań). Wirtualne profile w serwisach pracy, wywiady z przedstawicielami organizacji czy filmy wideo to dopełnienie strategii wizerunkowej.
O tym chcą słuchać studenci
Prestiż (rozumiany jako stabilna pozycja oraz sukces rynkowy) - to magiczne słowo klucz, które przyciąga uwagę studentów. Aż co czwarty student ocenia tę część wizerunku jako najważniejszy element komunikacji pracodawca-student. W skali od 1 do 8 (wartość 1 oznacza "najważniejsze"; wartość 8 - "najmniej ważne), za bardzo ważne uchodzą także: informacje o programach staży i praktyk (wartość 1 przypisana przez 22 proc. ankietowanych) oraz o ścieżce kariery (wartość 2 przypisana przez 26 proc. ankietowanych).
Zobacz oferty praktyk i staży w audycie »
Niepokoi natomiast niska świadomość zasad ergonomii - dla studentów środowisko pracy nie ma praktycznie znaczenia. Aż co piąty student nie interesuje się oceną środowiska pracy w danej organizacji.
Doświadczenie najcenniejsze
Co decyduje o atrakcyjności programu praktyk lub staży, tak że staje się on godny polecenia i wpływa na wizerunek całej organizacji? Doświadczenie. Zdaniem 41 proc. studentów realne i cenne doświadczenie (ocenione jako „najbardziej atrakcyjne" w skali od 1 do 7), podbudowane dodatkowymi szkoleniami (ocenione jako drugie w skali atrakcyjności przez 29 proc. ankietowanych) to gwarant sukcesu. Liczy się także wynagrodzenie, które wpływa na atrakcyjność według 25 proc. ankietowanych (ocenione jako pierwsze).
Na atrakcyjność programów stażowych minimalny wpływ ma natomiast ich międzynarodowy charakter; tak uważa co trzeci student, który decyduje się na długoterminowy wyjazd za granicę raczej w ramach programów stypendialnych typu Erasmus.
Rekrutacja tylko po polsku
Ubiegający się o pracę najczęściej kłamią na temat znajomości języków obcych - do takich nieścisłości w swoim CV przyznaje się około 80 proc. respondentów w wielu badaniach (m.in. przygotowanych przez GazetaPraca.pl oraz Antal International). Nie dziwi więc fakt, że studenci najbardziej obawiają się testów językowych (31 proc. respondentów w badaniu KarierawFinansach.pl), przy czym języka obcego bardziej obawiają się kobiety (35 proc. studentek) niż mężczyźni (22 proc. studentów). Dla obu płci niepożądana jest również rekrutacja przez telefon (ogółem tej formy rekrutacji obawia się co piąty ankietowany). Najmniej stresujące okazały się testy sprawdzające wiedzę w danej dziedzinie.
Rozwój zawodowy za średnią krajową
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w III kwartale wyniosło 3203,08 zł. Podobnych zarobków spodziewają się studenci biorący udział w naszym badaniu - 47 proc. z nich chciałoby otrzymywać wynagrodzenie w przedziale 2000-2999 zł. Na wyższe zarobki, do 5 tys. zł, liczy prawie co czwarty student i tylko co dziesiąta studentka.
Studenci, zapytani o przyczyny składania swoich dokumentów aplikacyjnych do tej, a nie innej organizacji, na pierwszym miejscu wymieniają rozwój zawodowy oraz prestiż organizacji, co pokrywa się z ich oczekiwaniami wobec komunikacji wizerunkowej (prestiż) oraz oceną jakości programów stażowych (zdobywane doświadczenie plus towarzyszące szkolenia). Należy zaznaczyć, że dla mężczyzn większe znaczenia ma sam prestiż (27 proc. wskazań), a dla kobiet - wspieranie rozwoju zawodowego (19 proc.).
‒ Studenci stawiają na prestiż, ponieważ jest on gwarancją stabilności, profesjonalizmu i trampoliną w karierze młodego pracownika. To marka, którą pracownik może pochwalić się w swoim CV. Ale prestiż to przede wszystkim wartość, która wymaga ciągłej „opieki" ze strony pracodawców, dlatego tak bardzo potrzebuje intensywnej strategii komunikacyjnej zarówno w Internecie, jak i na co dzień, w realnej rzeczywistości - podsumowuje Grzegorz Koterwa, CEO KarierawFinansach.pl.