Niezależnie od tego, co chcemy robić w życiu, kształcenie w sobie odpowiednich kompetencji to kwestia kluczowa. Rozwój wyjątkowych i klasycznych umiejętności to coś, co pracodawca bądź klient z pewnością doceni. Co zatem motywuje pracowników do podnoszenia kwalifikacji i jakie są najbardziej potrzebne kompetencje okiem pracownika, a jakie okiem pracodawcy.
Motywacje do podnoszenia kwalifikacji
Gdy nowe technologie i idee zmieniają świat w coraz szybszym tempie, zmiana pracy może okazać się koniecznością.
Jak wskazują dane, aż 53% respondentów uważa, że zwiększanie zakresu swoich umiejętności ułatwia zawodową reorientację.
Drugim najbardziej istotnym katalizatorem zmian jest chęć zwiększenia rynkowej konkurencyjności (23%), a podium zamyka pragnienie zachowania pracy (22%). Często, by utrzymać swoje stanowisko, podnoszenie kwalifikacji jest nieodzowne. W zawodach związanych z konsultingiem, rachunkowością i finansami są to np. szkolenia ze zmian środowiska prawnego, w jakim zatrudnieni się poruszają.
Wśród grupy najmłodszych respondentów (18-24 lat), najczęstszą przyczyną dokształcania się była chęć zwiększenia konkurencyjności na rynku pracy (19% wskazań). Odpowiedź ta znalazła się przed możliwością awansu (16%) oraz stabilnością zatrudnienia (14%). Co ciekawe, dla grupy 25-34 lat kwestia stabilności zatrudnienia w wyniku podnoszenia kompetencji była... najmniej istotna. Najważniejsze było ułatwienie pracy (28% odpowiedzi) oraz zwykła chęć nauki nowej umiejętności (17%).
Najbardziej interesujące kompetencje okiem pracownika
Przekazem badania jest to, że kluczowe kompetencje nie są szczególnie zróżnicowane. Na czele znajduje się obsługa klienta (16%), za którą znajdują się zarządzanie stresem (15%) oraz ex aequo rozwiązywanie konfliktów, współpraca w zespole i zarządzanie czasem (po 12%). W badaniu wyszczególniono 14 kompetencji kluczowych. Tylko dwie umiejętności w grupie wiekowej 18-24 lat i 25-34 lat uzyskały 10% i więcej odpowiedzi.
Dla młodszej grupy była to:
- obsługa klienta (14%),
- komunikacja interpersonalna (10%).
Dla starszej:
- zarządzanie projektami (10%),
- kreatywne myślenie i rozwiązywanie problemów (10%).
Najbardziej interesujące kompetencje okiem pracowników HR
Najważniejsze kompetencje kluczowe według pracodawców są nieco bardziej zróżnicowane. Dział rekrutujący zazwyczaj najbardziej zainteresowany jest umiejętnością komunikacji interpersonalnej – na tę kompetencję wskazuje aż 46% respondentów. Dla 2/5 odpowiadających jest to zdolność do współpracy w zespole. Podium zamykają ex aequo kreatywne myślenie i rozwiązywanie problemów, a także rozwijanie talentów (34%). Najmniej istotne okazało się rozwiązywanie konfliktów (7%) i obsługa klienta (9%).
Kluczowe kompetencje – porównanie
Najbardziej interesujące kompetencje kluczowe według zatrudnionych i pracowników HR, przedstawia poniższa tabela:
Pracownicy | HR |
Najbardziej interesujące | Najbardziej interesujące |
|
|
Najmniej interesujące | Najmniej interesujące |
|
|
Można zauważyć, że wśród 5 najbardziej interesujących kompetencji zarówno dla pracowników, jak i osób zatrudnionych w HR znalazła się tylko współpraca w zespole. Poglądy tych dwóch grup są zatem rozbieżne. Warto uwzględnić to przy sporządzaniu CV lub przedstawianiu się w czasie rozmowy rekrutacyjnej.
Źródło: "Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju", Mobile Institute, 2022.