Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Pracownicy vs rekruterzy. O najwyżej cenionych kompetencjach

Jeżeli kiedykolwiek zastanawialiście, czy Wasze kompetencje pokrywają się z oczekiwaniami pracodawców – już nie musicie! Raport Mobile Institute "Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju" daje jasne odpowiedzi.
Kategoria: Raporty
23.05.2022
Fot. unsplash.com

Niezależnie od tego, co chcemy robić w życiu, kształcenie w sobie odpowiednich kompetencji to kwestia kluczowa. Rozwój wyjątkowych i klasycznych umiejętności to coś, co pracodawca bądź klient z pewnością doceni. Co zatem motywuje pracowników do podnoszenia kwalifikacji i jakie są najbardziej potrzebne kompetencje okiem pracownika, a jakie okiem pracodawcy.

Motywacje do podnoszenia kwalifikacji

Gdy nowe technologie i idee zmieniają świat w coraz szybszym tempie, zmiana pracy może okazać się koniecznością.

Jak wskazują dane, aż 53% respondentów uważa, że zwiększanie zakresu swoich umiejętności ułatwia zawodową reorientację.

Drugim najbardziej istotnym katalizatorem zmian jest chęć zwiększenia rynkowej konkurencyjności (23%), a podium zamyka pragnienie zachowania pracy (22%). Często, by utrzymać swoje stanowisko, podnoszenie kwalifikacji jest nieodzowne. W zawodach związanych z konsultingiem, rachunkowością i finansami są to np. szkolenia ze zmian środowiska prawnego, w jakim zatrudnieni się poruszają.

Wśród grupy najmłodszych respondentów (18-24 lat), najczęstszą przyczyną dokształcania się była chęć zwiększenia konkurencyjności na rynku pracy (19% wskazań). Odpowiedź ta znalazła się przed możliwością awansu (16%) oraz stabilnością zatrudnienia (14%). Co ciekawe, dla grupy 25-34 lat kwestia stabilności zatrudnienia w wyniku podnoszenia kompetencji była... najmniej istotna. Najważniejsze było ułatwienie pracy (28% odpowiedzi) oraz zwykła chęć nauki nowej umiejętności (17%).

Najbardziej interesujące kompetencje okiem pracownika

Przekazem badania jest to, że kluczowe kompetencje nie są szczególnie zróżnicowane. Na czele znajduje się obsługa klienta (16%), za którą znajdują się zarządzanie stresem (15%) oraz ex aequo rozwiązywanie konfliktów, współpraca w zespole i zarządzanie czasem (po 12%). W badaniu wyszczególniono 14 kompetencji kluczowych. Tylko dwie umiejętności w grupie wiekowej 18-24 lat i 25-34 lat uzyskały 10% i więcej odpowiedzi.

Dla młodszej grupy była to: 

  • obsługa klienta (14%),
  • komunikacja interpersonalna (10%).

Dla starszej:

  • zarządzanie projektami (10%),
  • kreatywne myślenie i rozwiązywanie problemów (10%). 

Najbardziej interesujące kompetencje okiem pracowników HR

Najważniejsze kompetencje kluczowe według pracodawców są nieco bardziej zróżnicowane. Dział rekrutujący zazwyczaj najbardziej zainteresowany jest umiejętnością komunikacji interpersonalnej – na tę kompetencję wskazuje aż 46% respondentów. Dla 2/5 odpowiadających jest to zdolność do współpracy w zespole. Podium zamykają ex aequo kreatywne myślenie i rozwiązywanie problemów, a także rozwijanie talentów (34%). Najmniej istotne okazało się rozwiązywanie konfliktów (7%) i obsługa klienta (9%).

Kluczowe kompetencje – porównanie

Najbardziej interesujące kompetencje kluczowe według zatrudnionych i pracowników HR, przedstawia poniższa tabela:

Interesujące kompetencje kluczowe
Pracownicy HR
Najbardziej interesujące Najbardziej interesujące
  • obsługa klienta
  • zarządzanie stresem
  • rozwiązywanie konfliktów
  • współpraca w zespole
  • zarządzanie czasem i organizacja pracy
  • komunikacja interpersonalna
  • współpraca w zespole
  • kreatywne myślenie i kreatywne rozwiązywanie problemów
  • rozwijanie talentów
  • wellbeing
Najmniej interesujące Najmniej interesujące
  • wellbeing
  • przywództwo
  • zarządzanie zmianą w organizacji
  • rozwiązywanie konfliktów
  • obsługa klienta
  • efektywna sprzedaż

Można zauważyć, że wśród 5 najbardziej interesujących kompetencji zarówno dla pracowników, jak i osób zatrudnionych w HR znalazła się tylko współpraca w zespole. Poglądy tych dwóch grup są zatem rozbieżne. Warto uwzględnić to przy sporządzaniu CV lub przedstawianiu się w czasie rozmowy rekrutacyjnej.

Źródło: "Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju", Mobile Institute, 2022.

Autor: Michał Tuszyński
Młodszy Redaktor Grupa MBE

Ukończył finanse i rachunkowość na SGH z wyróżnieniem, obecnie doktoryzuje się z ekonomii tamże.

Wcześniej autor tekstów i analityk "Parkietu" oraz "Rzeczpospolitej", audytor spółek finansowych i konsultant.

W Grupie MBE jest odpowiedzialny za tworzenie i redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Zobacz również