Raporty|

24.05.2019

Dojrzałe społeczeństwo czy dzieci we mgle? Polacy o swojej wiedzy finansowej

Wiktoria Garczewska, Młodszy redaktor, MBE group

Większość Polaków uważa się za odpowiedzialnych i dojrzałych, lecz ich wiedza finansowa pozostawia wiele do życzenia. Zobaczcie, jakie kwestie Polacy zaliczają do "czarnej magii" i czy poziom świadomości finansowej ma wpływ na ich życie.

Fot. Sharon McCutcheon / Unsplash

Fot. Sharon McCutcheon / Unsplash

Poczucie odpowiedzialności Polaków opiera się głównie na sferze emocjonalnej. Zdaniem badanych, przejawem ich dojrzałości jest troska o bliskich (84%), planowanie przyszłości (71%) lub umiejętność odnalezienia się w trudnych sytuacjach (69%). Wiedza finansowa nie ma na to dużego wpływu.

Raporty "Dojrzałość finansowa Polaków 2017" oraz "Poziom wiedzy finansowej Polaków 2019" dostarczają informacje o wiedzy finansowej polskiego społeczeństwa oraz o tym, jaką rolę odgrywa ona w ich życiu codziennym.

Dojrzałość finansowa 

86% Polaków uważa się za osoby odpowiedzialne, a 82% deklaruje swoją dojrzałość.

Dojrzałość Polaków bardziej wiąże się z ich emocjami niż z racjonalnym podejściem do sytuacji. Mimo to prawie 2/3 Polaków posiada oszczędności, które odkłada z myślą o przyszłości.

Poza tym, wraz ze zbliżaniem się do wieku emerytalnego rośnie liczba oszczędzających osób. Już 1/3 młodych Polaków (25-29 lat) twierdzi, że odkłada pieniądze z myślą o emeryturze.

Stan wiedzy finansowej Polaków

Samoocena stanu wiedzy finansowej Polaków:

  • przeciętna 42%,
  • raczej mała 35%,
  • bardzo mała 14%,
  • raczej duża 7%,
  • bardzo duża 2%.

Ponad połowa (58%) mieszkańców wsi twierdzi, że ich wiedza finansowa jest bardzo mała.

Obszary, w których Polacy oceniają swoją wiedzę jako niską:  
Cyberbezpieczeństwo 65%
Kredyty i pożyczki 44%
Oszczędzanie 34%
Finanse publiczne 34%
Podatki 28%
Inwestowanie 26%
Emerytury 21%

Źródła informacji

Większość Polaków swoją wiedzę finansową czerpie z mediów (68%), internetu (66%) lub od banków i innych instytucji sektora finansowego (50%). Mniejsza część społeczeństwa zdobywa informacje w szkole, na uczelni, od innych osób lub instytucji publicznych.

Tradycyjne media to główne źródło wiedzy finansowej dla osób powyżej 65 roku życia (79%) i z niższym wykształceniem (80%). Zdobywanie informacji za pomocą internetu preferują osoby w przedziale 18-34 lata (87%) oraz z wyższym wykształceniem (77%).

Formy przekazywania wiedzy finansowej preferowane przez Polaków:  
Spotkania bezpośrednie szczególnie lekcje i wykłady 68%
Poradniki i infografiki 55%
Filmy edukacyjne oraz inne materiały video 53%
Materiały e-learningowe 53%
Cykle artykułów w prasie 21%
Audycje radiowe 11%

Co więcej, prawie połowa badanych opowiada się za wprowadzeniem w szkołach dodatkowych zajęć z podstaw ekonomii. Osoby w wieku 18-34 lata są w większości przeciwne takiej formie edukacji.

Okiem bankowca

56% bankowców ocenia poziom wiedzy finansowej swoich klientów jako przeciętny. Prawie połowa pracowników sektora bankowego zaobserwowała wzrost świadomości klientów w kwestiach finansowych. 

24% bankowców uważa, że cyberbezpieczeństwo jest tematem, z którym klienci nie radzą sobie najlepiej.

Wynik ten potwierdzają osobiste odczucia Polaków dotyczące małej znajomości obszaru cyberbezpieczeństwa. Jednak najbardziej skomplikowaną i niezrozumiałą dziedziną dla klientów banków jest inwestowanie.

Inwestowanie

Ile procent Polaków zgodziło się z poniższymi twierdzeniami dotyczącymi inwestowania?  
Obawiam się nieprzewidywalności rynku giełdowego 30%
Boję się ryzyka związanego z inwestowaniem 21%
Nie mam wystarczającej wiedzy na temat inwestowania oraz notowanych instrumentów 21%
Nie inwestuję, bo uważam, że istnieje konieczność posiadania wysokiego kapitału wyjściowego 12%
Brakuje mi czasu na ciągłe śledzenie informacji o rynku i reagowanie na bieżąco w zależności od sytuacji rynkowej 11%
Nie mam obaw związanych z inwestowaniem 4%

Źródła:

  • Raport "Dojrzałość finansowa Polaków 2017", Nationale-Nederlanden, 2017.
  • Raport "Poziom wiedzy finansowej Polaków 2019", Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości, 2019.

Tagi

Autor

Wiktoria Garczewska

Wiktoria Garczewska

Młodszy redaktor, MBE group

Studentka IV roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie SWPS. W trakcie studiów licencjackich odbyła staż redaktorski w TVN24. Interesuje się sportem i psychologią.