Poczucie odpowiedzialności Polaków opiera się głównie na sferze emocjonalnej. Zdaniem badanych, przejawem ich dojrzałości jest troska o bliskich (84%), planowanie przyszłości (71%) lub umiejętność odnalezienia się w trudnych sytuacjach (69%). Wiedza finansowa nie ma na to dużego wpływu.
Raporty "Dojrzałość finansowa Polaków 2017" oraz "Poziom wiedzy finansowej Polaków 2019" dostarczają informacje o wiedzy finansowej polskiego społeczeństwa oraz o tym, jaką rolę odgrywa ona w ich życiu codziennym.
Dojrzałość finansowa
86% Polaków uważa się za osoby odpowiedzialne, a 82% deklaruje swoją dojrzałość.
Dojrzałość Polaków bardziej wiąże się z ich emocjami niż z racjonalnym podejściem do sytuacji. Mimo to prawie 2/3 Polaków posiada oszczędności, które odkłada z myślą o przyszłości.
Poza tym, wraz ze zbliżaniem się do wieku emerytalnego rośnie liczba oszczędzających osób. Już 1/3 młodych Polaków (25-29 lat) twierdzi, że odkłada pieniądze z myślą o emeryturze.
Stan wiedzy finansowej Polaków
Samoocena stanu wiedzy finansowej Polaków:
- przeciętna – 42%,
- raczej mała – 35%,
- bardzo mała – 14%,
- raczej duża – 7%,
- bardzo duża – 2%.
Ponad połowa (58%) mieszkańców wsi twierdzi, że ich wiedza finansowa jest bardzo mała.
Obszary, w których Polacy oceniają swoją wiedzę jako niską: | |
---|---|
Cyberbezpieczeństwo | 65% |
Kredyty i pożyczki | 44% |
Oszczędzanie | 34% |
Finanse publiczne | 34% |
Podatki | 28% |
Inwestowanie | 26% |
Emerytury | 21% |
Źródła informacji
Większość Polaków swoją wiedzę finansową czerpie z mediów (68%), internetu (66%) lub od banków i innych instytucji sektora finansowego (50%). Mniejsza część społeczeństwa zdobywa informacje w szkole, na uczelni, od innych osób lub instytucji publicznych.
Tradycyjne media to główne źródło wiedzy finansowej dla osób powyżej 65 roku życia (79%) i z niższym wykształceniem (80%). Zdobywanie informacji za pomocą internetu preferują osoby w przedziale 18-34 lata (87%) oraz z wyższym wykształceniem (77%).
Formy przekazywania wiedzy finansowej preferowane przez Polaków: | |
---|---|
Spotkania bezpośrednie – szczególnie lekcje i wykłady | 68% |
Poradniki i infografiki | 55% |
Filmy edukacyjne oraz inne materiały video | 53% |
Materiały e-learningowe | 53% |
Cykle artykułów w prasie | 21% |
Audycje radiowe | 11% |
Co więcej, prawie połowa badanych opowiada się za wprowadzeniem w szkołach dodatkowych zajęć z podstaw ekonomii. Osoby w wieku 18-34 lata są w większości przeciwne takiej formie edukacji.
Okiem bankowca
56% bankowców ocenia poziom wiedzy finansowej swoich klientów jako przeciętny. Prawie połowa pracowników sektora bankowego zaobserwowała wzrost świadomości klientów w kwestiach finansowych.
24% bankowców uważa, że cyberbezpieczeństwo jest tematem, z którym klienci nie radzą sobie najlepiej.
Wynik ten potwierdzają osobiste odczucia Polaków dotyczące małej znajomości obszaru cyberbezpieczeństwa. Jednak najbardziej skomplikowaną i niezrozumiałą dziedziną dla klientów banków jest inwestowanie.
Inwestowanie
Ile procent Polaków zgodziło się z poniższymi twierdzeniami dotyczącymi inwestowania? | |
---|---|
Obawiam się nieprzewidywalności rynku giełdowego | 30% |
Boję się ryzyka związanego z inwestowaniem | 21% |
Nie mam wystarczającej wiedzy na temat inwestowania oraz notowanych instrumentów | 21% |
Nie inwestuję, bo uważam, że istnieje konieczność posiadania wysokiego kapitału wyjściowego | 12% |
Brakuje mi czasu na ciągłe śledzenie informacji o rynku i reagowanie na bieżąco w zależności od sytuacji rynkowej | 11% |
Nie mam obaw związanych z inwestowaniem | 4% |
Źródła:
- Raport "Dojrzałość finansowa Polaków 2017", Nationale-Nederlanden, 2017.
- Raport "Poziom wiedzy finansowej Polaków 2019", Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości, 2019.