Raporty|

09.06.2020

Outplacement, czyli jak pracodawcy żegnają pracowników

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Pandemia koronawirusa pokrzyżowała plany zawodowe wielu pracowników w Polsce i całkowicie zmieniła bieg ich ścieżek kariery. Jakie wsparcie najczęściej oferują pracodawcy pracownikom, z którymi się żegnają?

Fot. Unsplash

Fot. Unsplash

Wyniki badania Randstad „Outplacement: wsparcie pracowników w Polsce”, przeprowadzonego w pierwszej połowie marca 2020 roku pokazują, że:

44% Polaków zostało w swoim życiu zwolnionych z przyczyn leżących po stronie pracodawcy,

np. z powodu likwidacji przedsiębiorstwa lub stanowiska, zwolnień grupowych czy nieprzedłużenia umowy. 11% pracowników zakończyło współpracę z firmą z własnej winy, tj. z powodu niedostatecznych kompetencji czy utraty uprawnień́ do wykonywania zawodu. Czy dzisiaj, w czasie, gdy redukcja zatrudnienia dotyka coraz więcej osób za sprawą pandemii COVID-19, te wyniki znacznie by się różniły? 

Pożegnanie z pracownikiem zawsze jest trudną decyzją pracodawcy, niezależnie od tego, z jakiego powodu została ona podjęta. Oczywiście, można powiedzieć dobre słowo na koniec, życzyć powodzenia, ale utrata pracy, szczególnie jeśli wynika z restrukturyzacji i jest podjęta nagle, często jest dla pracowników zawodową porażką i powoduje zachwianie fundamentów finansowych gospodarstwa domowego. Dlatego coraz więcej organizacji stara się udzielić wsparcia zwalnianym pracownikom w poszukiwaniu nowej pracy, co ma już nawet swoją nazwę w strategii zarządzania rozwojem talentów – outplacement. Okazuje się, że nie tylko powitanie nowego pracownika z fajerwerkami, ale też zakończenie współpracy z klasą, ma dziś coraz większe znaczenie - buduje markę pracodawcy i wpływa na opinię o firmie.

Dziś zwolniony będziesz...

Ty, jeśli jesteś: kobietą w wieku 40-49 lat z wykształceniem podstawowym, mieszkasz w mieście liczącym od 50 do 200 tys. mieszkańców i jesteś zatrudniona na umowę zlecenie lub o dzieło. 

Badanie Randstad pokazało, że osoby, które wpisują się w ten profil mogą z największym pradopodobieństwem stracić pracę. Odsetek osób, które utraciły pracę w związku z działaniami zatrudniającego jest największy w miastach od 50 do 200 tys. mieszkańców (wynosi 49%). Redukcja zatrudnienia częściej dotyczy kobiet (46%) niż mężczyzn (43%), najczęściej będących w wieku od 40 do 49 lat (58%) i posiadających wykształcenie podstawowe (49%). Co druga zwalniana osoba jest zatrudniona na umowę zlecenie lub o dzieło (52%).

Ze zwolnieniami najczęściej spotykali się w swojej karierze przedstawiciele branży finansowej i ubezpieczeniowej (52%), handlu detalicznego i hurtowego (51%) oraz hotelarstwa i gastronomii (49%). Najrzadziej – telekomunikacji i IT (34%), opieki zdrowotnej i pomocy społecznej oraz przemysłu (po 36%).

Wsparcie pracodawcy na "do widzenia"

Badanie Randstad pokazało, że:

26% zatrudnionych w związku ze zwolnieniem w ciągu swojej całej kariery zawodowej otrzymało wsparcie od pracodawcy.

Na pomoc ze strony pracodawcy cześciej mogą liczyć mężczyźni (27%) niż kobiety (25%), w wieku od 50 do 64 lat (33%), z dużych miast. 

Jakie wsparcie oferują pracodawcy? Jakiego wsparcia oczekują zwalniani pracownicy?

odprawa pieniężna (46%)

wystawienie referencji (39%)

spotkanie z doradcą zawodowym (13%)

wsparcie w szukaniu nowego miejsca zatrudnienia (12%)

pomoc w przygotowaniu profesjonalnego CV (11%)

przeprowadzenie próbnej rozmowy kwalifikacyjnej (8%)

wsparcie w przebranżowieniu (7%)

odprawa pieniężna (58%)

wsparcie w szukaniu nowego zatrudnienia (40%)

wystawienie referencji (31%)

wsparcie w przebranżowieniu (21%)

spotkanie z doradcą zawodowym (16%)

pomoc w przygotowaniu profesjonalnego CV (15%)

przeprowadzenie próbnej rozmowy kwalifikacyjnej (12%)

Wyniki badania pokazują, że odprawa pieniężna jest najpopularniejszym i najbardziej pożądanym świadczeniem na rzecz pracownika. 89% osób, które skorzystały z tego świadczenia ocenia je pozytywnie, tj., jako bardzo pomocne lub raczej pomocne. Eksperci oceniają jednak ten rodzaj wsparcia jako rozwiązanie krótkoterminowe, które co prawda pozwala zaspokoić doraźne potrzeby po utracie zatrudnienia, ale nie daje realnych szans na znalezienie nowego. 

Działania w ramach outplacementu, takie jak: wsparcie w przebranżowieniu, napisaniu CV czy przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej, w bezpośredni sposób wpływają na możliwość zdobycia nowej pracy. Mogą być szczególnie pomocne dla osób, które mają za sobą wiele lat doświadczenia w jednej firmie i dawno nie szukały pracy. 

Za najbardziej cenione wsparcie uważa się takie, które jest połączeniem doradztwa zawodowego i odprawy pieniężnej. Taka forma pomocy ze strony pracodawcy sprawia, że zwalniany pracownik może bez paniki szukać nowej pracy, a dzięki odpowiednim radom i wskazówkom, jest to poszukiwanie skuteczne. Historia kończy się happy endem i prędzej (niż później) pracownik znajduje nową organizację. 

Źródło: Raport „Outplacement: wsparcie pracowników w Polsce”, Randstad, 2020. 

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.