Co to to learning agility?
Krótko mówiąc, learning agility (sprawność uczenia) to zestaw złożonych umiejętności, które pozwalają nam nauczyć się czegoś nowego w jednym miejscu, a następnie zastosować to w zupełnie innej sytuacji. Sprawność uczenia można przedstawić w 4 krótkich punktach:
- zdolność do edukowania,
- przystosowywania się,
- oduczania i
- ponownego uczenia się, aby nadążyć za ciągle zmieniającymi się warunkami.
Dawną zasadę 3Z – zakuj, zdaj, zapomnij, zastępujemy regułą 4Z – zakuj, zużytkuj, zapomnij, znów się naucz. Proste? Więc skomplikujmy trochę sprawę. Aby dokładniej zdefiniować learning agility, dr W. Warner Burke z Columbia University podzielił ją na 9 wymiarów:
- elastyczność (otwartość na nowe pomysły i rozwiązania),
- szybkość (sprawne działanie),
- eksperymentowanie (próbowanie nowych zachowań),
- podejmowanie ryzyka wydajności (podejmowanie nowych wyzwań),
- podejmowanie ryzyka interpersonalnego (dyskutowanie różnic w opiniach),
- współpraca,
- zbieranie informacji,
- szukanie informacji zwrotnych,
- refleksja.
Dlaczego sprawność uczenia jest tak istotna w pracy?
Jeśli organizacje chcą odnieść sukces, muszą mieć liderów, którzy posiadają learning agility, ponieważ jest to wiarygodny wskaźnik potencjału przywódczego danej osoby. Jak wskazują dane – co drugi lider poniesie porażkę w swojej pracy ze względu na brak tej właśnie umiejętności [1].
Co więcej, jak podkreśla Korn Ferry Institute, firmy z największym odsetkiem dyrektorów zdolnych do sprawnego uczenia, osiągały o 25% wyższy zysk w porównaniu do innych spółek z branży [1].
Więc co zrobić, by stać się osobą, którą charakteryzuje wysoka sprawność uczenia?
- Podejmujcie decyzje wysokiej jakości. Przed dokonaniem wyboru zbierzcie jak najwięcej danych i bądźcie pewni siebie.
- Szukajcie innowacyjnych rozwiązań, typu out-of-the-box. Pamiętajcie, że coś, co działało kiedyś, nie musi działać też teraz.
- Patrzcie na duży obraz. Połączcie z pozoru nieskojarzone części informacji, by zyskać lepszą perspektywę.
- Bądźcie adaptowalni. Gdy rozwiązujecie złożony problem, zachowajcie otwartość na nieoczekiwane zmiany.
- Zaprzyjaźnijcie się z niepewnością. Sprawnie uczący się lubią niestabilne otoczenie, ponieważ sprzyja ono ich rozwojowi.
Portrety zwinnych managerów
Tak jak w przypadku typów osobowości, żaden profil nie jest ani lepszy, ani gorszy. Każdy posiada zestaw wad i zalet oraz wyjątkowe cechy. Jeżeli chcecie się dowiedzieć jak zarządzający korzystają z umiejętności learning agility, poniżej macie krótkie podsumowanie.
- Rozwiązywacze Problemów (Problem Solvers) – w sytuacji niejednoznacznej badają złożoność problemu, wypracowują koncepcję tego, co będzie, a co nie będzie działać, a następnie przystępują do pracy z mieszanką energii i zaradności. Podczas procesu starają się angażować innych w celu zwiększenia skuteczności działania.
- Liderzy Myśli (Thought Leaders) – zdeterminowani w poszukiwaniu prawdy, często zadają trudne pytania i stawiają ciekawe hipotezy. Mają tendencje do działania w kuluarach i nie lubią być na piedestale.
- Pionierzy (Trailblazers) – wiedzą czego chcą i nie boją się dochodzić do celu ścieżkami, których obawialiby się inni.
- Czempioni (Champions) – jak superbohaterowie z produkcji hollywoodzkich rozwiązują problemy w wielkim stylu. W równym stopniu koncentrują się na ludziach i rezultatach.
- Filary (Pillars) – koncentrują się bardziej na ulepszeniach niż drastycznych zmianach. Są to ukierunkowani na cel skrupulatni myśliciele, ktorzy często włączają innych do swoich działań.
- Dyplomaci (Diplomats) – w sytuacjach kryzysowych zawsze idą na front. Potrafią doskonale dobrać zespół, pracować w trudnych warunkach i szybko dostosowują swój styl zarządzania do zmieniających się warunków.
- Napędzający (Energizers) – bardzo ciężko pracujący, zdolni do inspirowania innych, zorientowani na sukces. Zakładają trwałe zespoły i zawsze doprowadzają pracę do końca.
Źródła:
- "Learning Agility: What Is It and How To Asses It?", harver.com.
- "What is learning agilit, and how do you nurture it?", efrontlearning.com.
- "Seven faces of learning agility", Korn/Ferry Institute.