Raporty|

14.12.2012

Kontroling finansowy a może outsourcing? Śląsk poszukuje finansistów

Redakcja, KarierawFinansach.pl

Pracownicy działów finansowych, którzy myślą o związaniu kariery zawodowej ze Śląskiem, mogą liczyć na bardzo dobre warunki finansowe. Szczególnie teraz, gdy region ten wyraźnie odczuwa niedobór finansistów.

Zdj. iStockphoto.com

Zdj. iStockphoto.com

Potwierdza to raport Michael Page pt.: "Finanse i księgowość. Przegląd wynagrodzeń 2012/2013".

Region Śląski boryka się z „małą podażą” finansistów i księgowych, a pozyskanie odpowiednich kandydatów na stanowiska np. głównego księgowego (z bardzo dobrym angielskim i znajomością konsolidacji) czy dyrektora finansowego (z bardzo dobrym angielskim i doświadczeniem w rozliczaniu długoterminowych projektów inwestycyjnych wartości kilkudziesięciu milionów złotych), jest bardzo trudne.

– Śląski rynek pracy dla finansistów daleki jest od nasycenia. To wymarzona sytuacja dla osób poszukujących zatrudnienia, tym bardziej, że w tym regionie ponad 30 proc. rekrutacji dotyczy nowych stanowisk, podczas gdy np. w stolicy działania rekrutacyjne do działów finansowych to głównie replacement – wyjaśnia Radosław Szafrański, Executive Manager, Michael Page Southern Poland.

Ze względu na specyfikę firm działających na Śląsku najbardziej poszukiwani są tu finansiści wyspecjalizowani w kontroli kosztów związanych z R&D, łańcuchem dostaw i logistyką. Wymagana jest od nich znajomość podstaw księgowości podatkowej, a także posiadanie certyfikatów, takich jak biegły rewident czy ACCA. Istotne jest także udokumentowane doświadczenie w corporate finance i procesach konsolidacji, gdyż relatywnie dużo firm z tego regionu przymierza się do wejścia na giełdę. Równie ważna co odpowiednia wiedza i doświadczenie w finansach jest także bardzo dobra, a nie tylko dobra, znajomość języka angielskiego. Pracownicy legitymujący się znajomością tego języka na najwyższym poziomie są najbardziej poszukiwani. Drugim językiem istotnym z punktu widzenia pracodawców jest niemiecki, ale na znaczeniu zyskuje także francuski.

Wyniki przygotowanego przez Michael Page raportu „Finanse i księgowość. Przegląd wynagrodzeń 2012/2013” ukazują, że wysokie kompetencje pracowników działów finansowych są doceniane przez tutejszych pracodawców odpowiednimi wynagrodzeniami. Przykładowo, pracownik z ponad 5-letnim doświadczeniem w kontrolingu finansowym, do którego obowiązków należą m.in. przygotowanie budżetów i monitoring ich realizacji, wyjaśnianie odchyleń, opracowywanie raportów, analiza trendów, kosztów, należności i zobowiązań, a także analiza kluczowych wskaźników finansowych oraz rekomendowanie odpowiednich działań, może liczyć na wynagrodzenie rzędu 10 tys. zł brutto. Główny księgowy odpowiedzialny za całokształt działalności firmy, a także operacyjną efektywność zespołu księgowości otrzyma wynagrodzenie ok. 11 tys. zł brutto. Poszukiwani na Śląsku kontrolerzy ds. produkcji, którzy pełnią funkcje finansowe w fabrykach, odpowiadają za jeden bądź kilka zakładów produkcyjnych i nadzorują komórkę kontroli wewnętrznej zapewniając zgodność z polityką firmy w zakresie księgowości mogą zarobić ok. 18 tys. zł brutto. 

Pracujący w aglomeracji śląskiej dyrektor finansowy pełniący w organizacji kluczową rolę pod względem strategicznym i operacyjnym oraz stanowiący część zespołu zarządzającego zarabia miesięcznie w największych firmach (powyżej 1000 pracowników) ok. 28 tys. złotych brutto. Jeśli weźmiemy pod uwagę mniejsze firmy (do 100 pracowników) okazuje się, że dyrektor finansowy zarobi w aglomeracji śląskiej ok. 18 tys. zł brutto. 

 – Warto wspomnieć także o centrach usług wspólnych (SSC), które stały się regionalną „specjalnością” południa naszego kraju. Tego typu organizacje poszukują w trybie ciągłym najwyższej klasy specjalistów, którzy swoim doświadczeniem są w stanie wesprzeć międzynarodowe projekty – zauważa Radosław Szafrański z Michael Page Southern Poland.

W najbliższym czasie kilkuset wysokiej klasy specjalistów od finansów znajdzie pracę m.in.: w SSC Unilevera i Tele-Foniki w Katowicach. Ale to nie koniec. Z informacji Michael Page wynika, że na Śląsku i w Małopolsce do końca roku powstaną kolejne 3–4 nowe centra usług wspólnych m.in. to obsługujące bank inwestycyjny State Street, który zatrudnia obecnie ok. 2 tys. osób, ale już teraz planuje kolejne rekrutacje. Osoby zarządzające centrami usług wspólnych, które mają bardzo duży wpływ na efektywność operacyjną oraz kosztową dużych grup kapitałowych, mogą liczyć na wynagrodzenie w wysokości ok. 25 tys. zł.

Autor

Redakcja

Redakcja

KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach.