A gdyby tak do badania zaangażować tylko kobiety – Polki i zapytać je, jakie są ich oczekiwania względem pracy? Żeby mogły trochę ponarzekać, wylać żale i przedstawić wizję idealnego pracodawcy? Taki eksperyment przeprowadziło PwC Polska we współpracy z Her Impact. Do głosu zostały dopuszczone tylko kobiety, przez co wyniki przedstawiają jedynie damski punkt widzenia. Bez punktu odniesienia do męskiej wizji rynku pracy.
Akcja – rekrutacja
Kobiety, które biorą udział w procesach rekrutacyjnych mają konkretne wymagania:
- chcą znać wysokość wynagrodzenia na oferowanym stanowisku: 86,6%,
- mieć jasność w kwestii perspektyw rozwojowych i ścieżki kariery: 71%,
- poznać szczegółowy opis zadań: 69,5% i formę zatrudnienia: 65,4%,
- liczy się dla nich kultura organizacyjna i wartości firmy: 55,8%,
- zwracają uwagę na oferowane benefity: 48%.
Odnośnie do tych ostatnich przy podejmowaniu pracy w rankingu świadczeń pierwsze miejsce zdobywa: stabilne i pewne wynagrodzenie. W czołówce są także dobrze dobrane i zindywidualizowane benefity oraz najpopularniejsze benefity płacowe, takie jak opieka medyczna, karta sportowa.
Gdy szukają pracy, najwięcej obaw budzą w nich następujące aspekty: niesprzyjająca atmosfera w pracy (37,5%), niskie wynagrodzenie (19,3%), nienormowany czas pracy, niepłatne nadgodziny (9,3%) [1]. Przed podjęciem decyzji o zmianie pracy kobiety powstrzymuje: strach przed zmianą (29%), brak wiary w siebie (23%), zadowolenie z dotychczasowych warunków pracy (19%), obowiązki domowe (17%) i brak pomysłu, w którym kierunku się kształcić (17%) [2].
Dom – praca – dom
Wyniki badania wskazują, że preferowaną formą świadczenia pracy przez kobiety jest elastyczny model w wymiarze pełnego etatu (to głos co drugiej ankietowanej, 60,1% respondentek). Drugą, najczęstszą odpowiedzią był pełen etat zakładający stałe godziny pracy (19%) a trzecią - elastyczna forma współpracy oparta na zadaniach (zlecenie, B2B): 18,1%.
Najchętniej kobiety wybierają pracę w modelu mieszanym – hybrydowym (tę formę preferuje 75,5% respondentek). Całkowicie zdalnie chciałoby pracować tylko 16,2% ankietowanych a z biura 8,1%.
O tym, czy praca jest dobra, czy zła, pracodawca fajny, czy nie, w dużej mierze decyduje atmosfera i podejście do pracownika.
81,9% badanych kobiet uważa, że dobre relacje i indywidualne podejście do pracownika buduje zaufanie do pracodawcy
Dobra, stabilna oferowana forma zatrudnienia to połowa sukcesu (jest to ważne dla 62,9% respondentek). Zaufanie pracowników pracodawca może zdobyć także poprzez sposób prowadzenia działalności biznesowej (np. etyczność, profesjonalizm, wpływ środowiskowy) – 61,4%, renomę i dobry wizerunek w branży – 42,7% czy działania w sferze publicznej (np. działania proekologiczne, prospołeczne, sponsoring sportu) – 30,2%.
Źródła:
- "Czego Polki szukają na rynku pracy?", Badanie PwC Polska i Her Impact 2022.
- "Tytanki pracy Kobiety na rynku pracy w dobie cyfrowej transformacji", Woman Update Raport 2021.