Raporty|

30.12.2022

Kobiecym okiem. O pracy dobrej i złej

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Jakie oczekiwania względem pracy mają kobiety? Jaki powinien być, ich zdaniem, dobry pracodawca? Sprawdźcie, jakie opinie przeważają.

A gdyby tak do badania zaangażować tylko kobiety – Polki i zapytać je, jakie są ich oczekiwania względem pracy? Żeby mogły trochę ponarzekać, wylać żale i przedstawić wizję idealnego pracodawcy? Taki eksperyment przeprowadziło PwC Polska we współpracy z Her Impact. Do głosu zostały dopuszczone tylko kobiety, przez co wyniki przedstawiają jedynie damski punkt widzenia. Bez punktu odniesienia do męskiej wizji rynku pracy. 

Akcja – rekrutacja

Kobiety, które biorą udział w procesach rekrutacyjnych mają konkretne wymagania:

  • chcą znać wysokość wynagrodzenia na oferowanym stanowisku: 86,6%,
  • mieć jasność w kwestii perspektyw rozwojowych i ścieżki kariery: 71%,
  • poznać szczegółowy opis zadań: 69,5% i formę zatrudnienia: 65,4%,
  • liczy się dla nich kultura organizacyjna i wartości firmy: 55,8%,
  • zwracają uwagę na oferowane benefity: 48%.

Odnośnie do tych ostatnich przy podejmowaniu pracy w rankingu świadczeń pierwsze miejsce zdobywa: stabilne i pewne wynagrodzenie. W czołówce są także dobrze dobrane i zindywidualizowane benefity oraz najpopularniejsze benefity płacowe, takie jak opieka medyczna, karta sportowa. 

Gdy szukają pracy, najwięcej obaw budzą w nich następujące aspekty: niesprzyjająca atmosfera w pracy (37,5%), niskie wynagrodzenie (19,3%), nienormowany czas pracy, niepłatne nadgodziny (9,3%) [1]. Przed podjęciem decyzji o zmianie pracy kobiety powstrzymuje: strach przed zmianą (29%), brak wiary w siebie (23%), zadowolenie z dotychczasowych warunków pracy (19%), obowiązki domowe (17%) i brak pomysłu, w którym kierunku się kształcić (17%) [2].

Dom – praca – dom

Wyniki badania wskazują, że preferowaną formą świadczenia pracy przez kobiety jest elastyczny model w wymiarze pełnego etatu (to głos co drugiej ankietowanej, 60,1% respondentek). Drugą, najczęstszą odpowiedzią był pełen etat zakładający stałe godziny pracy (19%) a trzecią - elastyczna forma współpracy oparta na zadaniach (zlecenie, B2B): 18,1%. 

Najchętniej kobiety wybierają pracę w modelu mieszanym –  hybrydowym (tę formę preferuje 75,5% respondentek). Całkowicie zdalnie chciałoby pracować tylko 16,2% ankietowanych a z biura 8,1%. 

O tym, czy praca jest dobra, czy zła, pracodawca fajny, czy nie, w dużej mierze decyduje atmosfera i podejście do pracownika. 

81,9% badanych kobiet uważa, że dobre relacje i indywidualne podejście do pracownika buduje zaufanie do pracodawcy

Dobra, stabilna oferowana forma zatrudnienia to połowa sukcesu (jest to ważne dla 62,9% respondentek). Zaufanie pracowników pracodawca może zdobyć także poprzez sposób prowadzenia działalności biznesowej (np. etyczność, profesjonalizm, wpływ środowiskowy) – 61,4%, renomę i dobry wizerunek w branży – 42,7% czy działania w sferze publicznej (np. działania proekologiczne, prospołeczne, sponsoring sportu) – 30,2%. 

Źródła:

  • "Czego Polki szukają na rynku pracy?", Badanie PwC Polska i Her Impact 2022. 
  • "Tytanki pracy Kobiety na rynku pracy w dobie cyfrowej transformacji", Woman Update Raport 2021. 

Tagi

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.