W Waszym krakowskim dziale Finance and Operations pracuje już około 2000 osób. Jak różnorodna jest ta część firmy?
Dział Finance Operations (FO) to obecnie ok 6500 pracowników na świecie, 5 centrów biznesowych i 9 departamentów. Jako największy dział w ramach SBO Kraków zajmuje się tworzeniem raportów dla giełd (m.in. Nowy Jork, Londyn) czy przygotowaniem analiz biznesowych determinujących najważniejsze decyzje podejmowane przez Shell – jedną z kluczowych spółek z branży energetycznej na świecie.
Teoretycznie nie da się przepowiedzieć przyszłości, ale nasz Dział Operacji Finansowych potrafi skutecznie przewidywać trendy finansowe i gospodarcze, co jest jednym z naszych kluczowych zadań w SBO Kraków.
FO zajmuje się m.in. raportowaniem finansowym, doradztwem sprzedażowym, przygotowywaniem raportów z wyników Shell czy projektowaniem operacji finansowych dla całego biznesu.
Wraz z partnerami na całym świecie realizujemy unikalne projekty, które pozwalają nam rozwijać się i rosnąć, udowadniając przy tym, że oddział w Krakowie jest ważną częścią w złożonych procesach biznesowych całej firmy. Pracownicy działu Finance Operations wspierają też firmę w transformacji energetycznej i osiągnięciu zeroemisyjności. W Krakowie obecnie mamy szeroki wachlarz możliwości rozwoju w zespołach takich jak:
- Expenditure
- Reporting & Analysis
- Controllers
- Energy Risk & Accounting
- Finance ERP Transformation
- Revenue
- Operational Excellence
- Group Planning & Appraisal
- Tax Operations
Poszukujemy osób z różnym poziomem doświadczenia, zarówno na stanowiska operacyjne, eksperckie, liderskie jak i managerskie.
Jeśli dopiero planujesz pierwsze kroki w branży i nie masz jeszcze adekwatnego doświadczenia, warto również rozważyć nasz program letnich praktyk, który od wielu lat cieszy się powodzeniem wśród studentów ostatnich lat studiów.
Jak wygląda standardowy proces rekrutacji na stanowiska finansowe?
W związku z dużą dynamiką rynku oraz potrzebami kandydatów, jesteśmy zwolennikami szybkiego i nieskomplikowanego procesu rekrutacyjnego.
W pierwszej kolejności aplikacja kandydata jest poddawana wstępnej analizie rekrutera, który weryfikuje czy informacje zawarte w CV są zgodne z kluczowymi wymaganiami dla danego stanowiska.
Drugi etap jest już zależny od rodzaju stanowiska. W przypadku ról wymagających dodatkowych języków, można spodziewać się testu i rozmowy z lektorem. Następnie rekruter przeprowadza rozmowę telefoniczną, która jest też szansą na zadanie pytań, które mogą nurtować kandydata.
Po tym etapie, w przypadku stanowisk wymagających większej ekspertyzy merytorycznej, należy spodziewać się również telefonicznej rozmowy z managerem, skupiającej się na sprawdzeniu wiedzy z obszaru finansów czy księgowości.
Jeśli wszystkie te etapy zostaną ocenione pozytywnie, zarówno przez jedną jak i drugą stronę, spotykamy się wirtualnie (MS Teams) na tzw. Final Assessment. Staramy się, aby rozmowa przybierała formę partnerskiego dialogu i koncentrujemy się na doświadczeniu kandydata z poprzednich miejsc pracy.
Dla nas to oczywiście najlepsza możliwość na poznanie kandydata, przekazanie mu informacji o firmie, stanowisku czy też docelowym zespole. Dla osoby aplikującej to okazja do rozmowy ze swoim potencjalnym przełożonym czy zadania dodatkowych pytań.
Ile średnio trwa proces rekrutacji?
Staramy się, by proces rekrutacji przebiegał sprawnie. Kandydat od początku jest informowany ilu i jakich etapów może się spodziewać. Z reguły udaje nam się zamknąć cały proces w ciągu ok. 3 tygodni.
Musimy natomiast pamiętać, że rekrutacja jest procesem opartym w znacznej mierze na czynniku ludzkim. Decydująca będzie np. liczba kandydatów, dostępność kandydatów do wzięcia udziału w kolejnych etapach, dyspozycyjność managera – szczególnie w okresie wakacyjnym i świątecznym – czy po prostu data startu przewidziana dla danego stanowiska.
Zdarza się też, że w danym momencie rekruter nie ma otwartego stanowiska adekwatnego dla kandydata, ale wie, że sytuacja zmieni się w najbliższych tygodniach. Warto więc uzbroić się w cierpliwość, bo każdy przypadek jest inny i wymaga indywidualnego podejścia.
Niezależnie od wyniku rekrutacji wracamy do kandydata z informacją zwrotną – pisemnie przez naszą platformę rekrutacyjną lub telefonicznie w zależności od etapu procesu.
Jakie kompetencje są teraz kluczowe dla firmy?
Globalne wydarzenia z ostatnich lat wyraźnie pokazały, że istnieje konieczność przedefiniowania najważniejszych kompetencji, istotnych z punktu widzenia pracy w międzynarodowym środowisku. Nikogo już chyba nie dziwi, że coraz częściej w ogłoszeniach o pracę pojawiają się wymagania dot. umiejętności z szeroko rozumianego obszaru digital.
Również w Shell poszukujemy osób z wiedzą finansową i równoczesnym zrozumieniem narzędzi np. takich jak PowerBi, swobodnym poruszaniem się w obszarze data analytics czy też doświadczeniem w automatyzacji procesu.
Żyjemy w świecie VUCA charakteryzującym się m.in dużą niepewnością i częstotliwością zmian, co czyni umiejętności związane z change management, równie istotnymi, jak znajomość SAPa czy standardów księgowości. Mamy też oczywiście pewien katalog umiejętności uniwersalnych, które pojawiają się niezmiennie w większości publikowanych przez nas ogłoszeń o pracę.
Jest to np. dokładność oraz umiejętność skupienia się na detalach. Nie powinno to budzić większego zaskoczenia, zważając na fakt, że nasi pracownicy z obszaru finansów, w swojej codziennej pracy mają do czynienia z transakcjami nietypowymi i złożonymi. Błąd i nieuwaga mogą mieć poważne konsekwencje dla organizacji.
Na koniec warto też wspomnieć, że większość stanowisk znajdujących się w omawianych strukturach, wymaga regularnego kontaktu z kadrą zarządzającą i ekspertami wysokiego szczebla. Nasi pracownicy, często poza zadaniami analitycznymi, pełnią również rolę, np. doradców, konsultantów, którzy mają wpływ na kluczowe decyzje biznesowe. W związku z tym poszukujemy osób z dobrze rozwiniętymi kompetencjami interpersonalnymi, które będą mogły stać się realnym partnerem dla biznesu.
Czy masz jakąś „złotą radę” dla kandydatów, którzy aplikują do Shell?
W przypadku Shell kluczowe jest CV napisane bezbłędnie w języku angielskim. Sprawdza się klasyczne formatowanie. Kluczowa jest dla nas treść, a nie opakowanie. Liczne ozdobniki, zmiany czcionek czy kolorów potrafią odwracać uwagę od tego, co ważne. Pamiętajmy też, żeby poza nazwą zajmowanego stanowiska wskazać zakres realizowanych przez nas obowiązków na danej pozycji.
Jak przygotować się do rozmów?
Odpowiedzmy sobie sami, dlaczego zdecydowaliśmy się wysłać swoją aplikację – pytanie o motywację na pewno się pojawi, a odpowiedź na nie ma często dużo większe znaczenie niż wydaje się kandydatom.
Przed rozmową telefoniczną, która ma na celu sprawdzenie naszych kompetencji merytorycznych, warto zagłębić się w opis stanowiska i zastanowić, jakie pytanie może paść. W razie potrzeby można pogłębić swoją wiedzę, sięgając po literaturę branżową.
Z kolei na tzw. Final Assessment można spodziewać się przede wszystkim pytań behawioralnych, weryfikujących umiejętności radzenia sobie ze stresem, związanych z priorytetyzacją zadań i umiejętnością planowania własnej pracy. Może też pojawić się kwestia dotycząca radzenia sobie w wirtualnym, międzynarodowym środowisku oraz część merytoryczna składająca się głównie z rozmowy o tematyce finansowo-księgowej czy zadań do rozwiązania w ty m zakresie.