Rekrutacja w czasie pandemii
1. Jak zmienił się proces rekrutacji w Państwa firmie w związku z pandemią koronawirusa? Jakie zmiany czekają kandydatów?
Urszula Mital, HR Specialist w RGBS: Nadal realizujemy nasze projekty rekrutacyjne, chociaż w ostatnim czasie liczba otwartych projektów uległa zmniejszeniu. W trosce o bezpieczeństwo i zdrowie naszych pracowników w okresie rozprzestrzeniania się COVID-19 została podjęta decyzja o zmianie trybu pracy wszystkich pracowników na pracę zdalną. Od tego czasu nasz zespół Rekruterów i Talent Sourcerów zaczął korzystać z nowych narzędzi. Sam proces rekrutacji pozostaje bez zmian, zmianie uległy jedynie warunki, w jakich rozmawiamy z kandydatami.
Rozmowy kwalifikacyjne w czasie pandemii
2. W jaki sposób przebiegają obecnie rozmowy kwalifikacyjne prowadzone w Państwa firmie?
Kandydaci w pierwszej kolejności mają kontakt z Talent Sourcerem, który kontaktuje się telefonicznie w celu omówienia oferty, na jaką aplikowano oraz zadaje kilka pytań organizacyjnych.
Kolejnym krokiem jest rozmowa kwalifikacyjna przeprowadzona za pomocą komunikatorów: Skype for Business lub Microsoft Teams. Po telefonicznym uzgodnieniu dogodnego terminu kandydat otrzymuje od nas mailowe zaproszenie wraz z linkiem do spotkania online. Wszystkie rozmowy odbywają się w towarzystwie Rekrutera oraz Managera zatrudniającego. Kandydat ma więc możliwość uzyskania informacji nie tylko od działu HR na temat działalności, struktur, zasad panujących w firmie czy benefitów w RGBS, lecz także usłyszy bezpośrednio od potencjalnego przełożonego, jaki jest zakres głównych obowiązków oraz jakie są oczekiwania w stosunku do pracy na danym stanowisku.
Żeby choć trochę ułatwić wzajemną komunikację, zawsze włączamy kamery, by mieć kontakt wzrokowy z kandydatem.
Przygotowanie do wideorozmowy
3. Jak przygotować się do wideorozmowy kwalifikacyjnej?
Zdajemy sobie sprawę, że prowadzenie rozmowy rekrutacyjnej w warunkach domowych, gdzie często z kandydatem przebywają dzieci czy zwierzęta domowe, może być stresujące dla naszych rozmówców. Pragnę więc zapewnić, że szczekający pies w tle, dzieci wchodzące w kadr czy dźwięki remontu u sąsiada nie mają wpływu na wynik rekrutacji. Takie zdarzenia są miłym urozmaiceniem naszego spotkania, a niejednokrotnie jeszcze bardziej rozluźniają atmosferę.
Kandydatom przygotowującym się do spotkania poprzez Skype lub Teams, polecam, by sprawdzili przed rozmową, czy nie mają problemu z połączeniem się poprzez nadesłany link oraz czy jakość ich internetu jest wystarczająca. Zachęcam do zweryfikowania linku kwadrans przed spotkaniem. W przypadku wystąpienia problemów technicznych, prosimy o kontakt telefoniczny z Rekruterem, dzięki czemu będziemy mogli zareagować i na przykład skorzystać z innego narzędzia do komunikacji.
Jak już wspomniałam, podczas rozmów staramy się używać kamer. Warto wtedy zadbać o odpowiednie oświetlenie. Starajmy się znaleźć takie miejsce w naszym mieszkaniu, gdzie nie siedzimy tyłem do słońca i mamy możliwość doświetlenia się sztucznym światłem.
Korzystając z okazji, że posługujemy się komputerem, warto podczas rozmowy mieć przed sobą otwarty plik ze swoim CV. W przypadku, gdyby pojawiło się pytanie odnoszące się do jego treści, unikniemy sytuacji, w której nie pamiętamy, co zawarliśmy w naszej aplikacji.
Jeśli zorganizujemy dla siebie komfortowe warunki do rozmowy, unikniemy dodatkowego stresu. Choć zapewniam, że spotkania w naszym towarzystwie nie są stresujące.
Nietypowe benefity
4. Home office wcześniej traktowany był jako dobry benefit. Na jakie inne udogodnienia, mniej oczywiste i popularne, mogą liczyć Państwa pracownicy?
Każdy z pracowników na co dzień dysponuje laptopem, więc przeniesienie pracy z biura do domu nie było trudne. Wszyscy chętni mogą wypożyczyć także wyposażenie dodatkowe, np. monitory, słuchawki czy wygodne krzesła ergonomiczne. Dzięki temu nasi pracownicy mogli zostać w domu oraz bezpiecznie i efektywnie wykonywać swoje obowiązki.
Jeden z naszych benefitów, w postaci konsjerża dostępnego dotychczas w biurze dla pracowników umożliwiał zaoszczędzić nam wolny czas, a obecnie może wyręczyć nas w czynnościach, które wiążą się z wyjściem z domu. Lodówka zaczyna świecić pustkami, a nie chcemy stać w długich kolejkach przed sklepami? Pracownicy mają możliwość zamawiania świeżych produktów spożywczych lub gotowych posiłków i otrzymanie ich pod wskazany adres. Oprócz artykułów spożywczych możliwy jest zakup chemii domowej, środków dezynfekujących i maseczek ochronnych, których zakup wspiera lokalne szpitale. Dodatkowo pracownicy mogą liczyć na wyręczenie ich z nadania przesyłki, zlecenia napraw lub czyszczenia odzieży i obuwia, zlecenia serwisu sprzętów elektronicznych, reklamacji i zwrotów zakupionych produktów oraz wielu innych czynności.
Czas poza pracą umila także nasz Newsletter Mood Manager, który zawiera ciekawostki, konkursy i pomysły na DIY, dobre kino, przepisy czy zabawy z dziećmi.
Onbording pracowników w czasie pandemii
5. Jak wygląda onboarding nowego pracownika w czasach koronawirusa?
Za pomocą przesyłki kurierskiej każdy nowy pracownik otrzymuje od nas niezbędny sprzęt wraz z oprogramowaniem i instrukcją jak się zalogować. Agenda pierwszych dni pracy jest przesyłana z wyprzedzeniem drogą mailową jeszcze na skrzynkę prywatną, dzięki czemu nowy pracownik wie, o której godzinie powinien być dostępny dla pracowników HR, swojego Team Leadera oraz szkoleniowca BHP.
Szkolenia odbywają się online poprzez wcześniej wspomniane komunikatory i mają na celu zapoznanie pracownika z procedurami, regulaminami, obsługą programów czy szczegółami benefitów. Organizujemy spotkania wprowadzające, które przedstawiają historię firmy, inne zakresy jej działalności czy strukturę organizacyjną oraz pozwalają podczas uczestnictwa w ćwiczeniach zintegrować się z pozostałymi pracownikami oraz lepiej poznać samego siebie. W przypadku pojawienia się dodatkowych pytań lub wątpliwości, pracownicy zawsze mogą skontaktować się z nami, pisząc lub dzwoniąc poprzez komunikatory. Oprócz opieki zespołu HR i Team Leadera otrzymują także wsparcie wyznaczonych pracowników z zespołu.
Do tej pory takie spotkania odbywały się w salkach spotkań, ale i dziś, udostępniając nasz pulpit, jesteśmy w stanie pokazać nowym osobom ten sam zakres szkolenia. Staramy się zorganizować czas onboardingu w taki sposób, żeby nowi pracownicy nie nudzili się, ale jednocześnie by mieli także czas na przerwę. Po powrocie do biura nowi pracownicy otrzymają pakiety powitalne z wyposażeniem biurowym, które przyda im się dopiero podczas pracy w biurze.
Jak pokazują ostatnie dwa miesiące, koleżeńska życzliwość i chęć pomocy powodują, że także nowi pracownicy realizują swoje zadania prawidłowo i terminowo. Cieszymy się, że nasi pracownicy są wyrozumiali, potrafią odnaleźć się w nowych okolicznościach, jakie spowodowała pandemia oraz potrafią dzielić się pozytywną energią z osobami, które dopiero dołączają do zespołu RGBS.
Dziękuję za rozmowę.