Koronawirus a rekrutacja. 5 pytań do rekrutera z Mazars

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

O tym, jak w czasie pandemii COVID-19 przebiegają rekrutacje i jakie zmiany czekają kandydatów opowiada Aleksandra Marcińska, koordynator ds. szkoleń i administracji biura w Mazars.

Fot. Kaboompics

Fot. Kaboompics

Rekrutacje w czasie pandemii

1. Na jakie stanowiska prowadzą Państwo obecnie najwięcej rekrutacji?

Aleksandra Marcińska, Koordynator ds. szkoleń i administracji biura w Mazars: Pomimo trwającej pandemii nie przestaliśmy rekrutować. Mazars jako firma audytorsko-doradcza skupia się obecnie na rekrutacji do Działu Audytu na stanowiska Stażysta w Dziale Audytu Ogólnego, Asystent w Dziale Audytu Ogólnego oraz Senior w Dziale Audytu Ogólnego. W minionym roku rozszerzyliśmy naszą działalność audytorską w zakresie audytu instytucji finansowych, dlatego intensywnie poszukujemy również stażystów i asystentów do tego zespołu.

Więcej ofert pracy lub stażu można znaleźć na naszej stronie: www.mazarscareers.com/pl

Rozmowy kwafilikacyjne w czasie pandemii

2. W jaki sposób przebiegają obecnie rozmowy w Państwa firmie?

Wszystkie obecnie prowadzone rekrutacje przenieśliśmy do świata wirtualnego. W przeszłości zdarzało nam się prowadzić rozmowy rekrutacyjne online, ale nigdy tak intensywnie jak w czasie trwającej pandemii.

Ogólnie rzecz biorąc, sam proces rekrutacji w Mazars pozostaje niezmienny. Inna jest tylko forma spotkań, ponieważ w 100% zdalna.

Na bieżąco dokonujemy selekcji kandydatów aplikujących na nasze oferty pracy lub staże. Jeśli kandydat spełnia nasze wymagania, w ciągu kilku dni kontaktujemy się z nim w celu „zaproszenia” na rozmowę rekrutacyjną.

Wideokonferencje z kandydatem odbywają się za pomocą jednego z naszych narzędzi, które jest proste w obsłudze, a kandydat nie musi instalować żadnego oprogramowania na potrzeby naszego spotkania. Rozmowa odbywa się z osobą z Działu HR oraz managerem zespołu lub działu, do którego aplikuje kandydat.

Kandydat może spodziewać się z naszej strony pytań merytorycznych oraz sprawdzenia jego wiedzy i zdolności językowych. Aby cały proces przebiegał sprawnie, kandydaci otrzymują od nas odpowiedzi odnośnie rekrutacji w ciągu maksymalnie w dwóch tygodni.

Wideorozmowa – jak się do niej przygotować?

3. Jak przygotować się do wideorozmowy kwalifikacyjnej?

Poza formą spotkania, rozmowa rekrutacyjna online nie różni się od tej „tradycyjnej”, przeprowadzanej w biurze. Dla nas najważniejszy jest kandydat, jego doświadczenie, chęć rozwoju i to, co go motywuje.

Niemniej jednak należy pamiętać o przygotowaniu się do wideorozmowy, czyli zapoznać się z opisem stanowiska, pomyśleć nad pytaniami, które mogą paść ze strony rekrutera. Warto również sprawdzić kwestie techniczne, czy mamy stałe połączenie z Internetem, czy bez problemu umiemy uruchomić aplikację/program, w którym będzie prowadzona rozmowa kwalifikacyjna.

Onboarding w czasie pandemii

4. Jak wygląda onboarding nowego pracownika w okresie pandemii?

Dla większości naszych pracowników przejście w stały tryb pracy zdalnej nie było aż tak wielką zmianą. Pracownicy na co dzień mają możliwość pracy w trybie home office lub, jak w przypadku działu audytu czy doradztwa finansowego, bardzo często pracują poza biurem. Wszyscy nasi pracownicy przed oddelegowaniem do pracy zdalnej zostali zaopatrzeni w sprzęt potrzebny do wykonywania swoich codziennych zadań.

Onboarding okazał się wyzwaniem, z którym musieliśmy się zmierzyć. Z pomocą przyszły nam narzędzia online, które wykorzystaliśmy do procesu wdrażania nowych pracowników. Aby wszystko przebiegało sprawnie, każde wdrożenie starannie planujemy w zależności od stanowiska zajmowanego przez nowego pracownika oraz działu, w którym będzie pracować. Oznacza to, że w plan wdrożenia dopasowywany jest indywidualnie do potrzeb nowo zatrudnionej osoby. Mamy świadomość, że pierwszy dzień w nowej pracy sam w sobie jest stresujący, a forma zdalna z pewnością tego nie ułatwia. Dlatego jeśli pracownik sygnalizuje potrzebę dłuższego czasu adaptacji/przyswojenia zagadnień, dostosowujemy się do jego oczekiwań, modyfikując harmonogram wdrożenia.

Ponadto nasz kontakt z nowo zatrudnianą osobą ograniczamy do minimum, przekazując dokumenty, umowę i sprzęt, przy zachowaniu wszelkich środków ostrożności. Ostatnim i najważniejszym punktem naszego wdrożenia jest komunikacja. Wideokonferencje, rozmowa telefoniczna, czat, wspólne grupy... – robimy wszystko, aby pomóc nowemu pracownikowi we wdrożeniu i codziennej pracy w całkiem nowej rzeczywistości.

Przygotowanie CV – kilka rad

5. Wiele młodych osób może wykorzystać czas pandemii na przygotowanie CV. W sieci dużo jest poradników na ten temat. Czy jest coś, na co szczególnie zwracają Państwo uwagę?

Wszystko zależy od tego na jakim etapie kariery znajduje się aplikujący do nas kandydat. W przypadku osób, które są dopiero na początku swojej ścieżki kariery zawodowej (student lub absolwent), zwracamy uwagę nie tylko na kierunek studiów, lecz także na jego aktywność dodatkową np. uczestnictwo w kołach naukowych, organizacjach studenckich, praktyki nawiązujące do zdobywanej wiedzy na uczelni.

W aplikacjach kandydatów, którzy znajdują się już na rynku pracy, zwracamy uwagę przede wszystkim na już zdobyte przez nich doświadczenie oraz dodatkowe kwalifikacje, które uzyskują w ramach obszaru finansów.

Dziękuję za rozmowę. 

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.