Koronawirus a rekrutacja. 5 pytań do rekrutera z Jacobs

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Agnieszka Plitta, Senior Talent Acquisition Partner w Jacobs, opowiada jak wygląda proces rekrutacji a także onboarding w czasie pandemii koronawirusa.

Fot. Kaboompics

Fot. Kaboompics

Rekrutacja a pandemia

1. Jak zmienił się proces rekrutacji w Państwa firmie w związku z pandemią koronawirusa? Jakie zmiany czekają kandydatów?

Agnieszka Plitta, Senior Talent Acquisition Partner w Jacobs: Przede wszystkim priorytetyzując bezpieczeństwo naszych ponad 1800 pracowników, bardzo szybko przystosowaliśmy się do pracy zdalnej – jako jedna z pierwszych korporacji w Krakowie. Pierwszy etap procesu rektuacyjnego przeprowadzamy w formie rozmowy telefonicznej z rekruterem. Dla bezpieczeństwa kandydatów a także naszych pracowników (rekruterów i hiring managerów) zrezygnowaliśmy z przeprowadzania rozmów rekrutacyjnych na drugim etapie w formie face-to-face w naszym biurze i zastąpiliśmy je wirtualnymi spotkaniami poprzez MS Teams. Zgodnie z polityką i wartościami firmy staramy się przeprowadzać wszystkie rozmowy w formie „inclusive interview”, co oznacza, że reprezentują nas przedstawiciele obu płci. Wszystkie osoby zaangażowane w proces rekrutacji przeszły również dodatkowe szkolenia z diversity i inclusion. 

Testy rekrutacyjne w czasie pandemii

2. Czy przeprowadzają Państwo testy rekrutacyjne? Na jakie zadania mogą liczyć kandydaci?

W wielu przypadkach testy, które kandydaci dotychczas wypełniali w ramach paneli rekrutacyjnych, zastąpiliśmy sprawdzeniem wiedzy merytorycznej w rozmowie. Czasem prosimy kandydatów o wykonanie zadań pisemnych i odesłanie numerów odpowiedzi do testów wyboru lub zredagowanie krótkiej wypowiedzi pisemnej poprzez komunikator.

Rekrutacje w czasie pandemii

3. Na jakie stanowiska prowadzą Państwo obecnie najwięcej rekrutacji?

W ramach Centrum Uslug Wspólnych prowadzimy obecnie rekrutacje w największym, około 300-osobowym dziale w strukturach finansowo-księgowych, czyli Księgowości Projektów a także w Księdze Głównej. Poszukujemy w tej chwili zarówno specjalistów oraz młodszych specjalistów, jak i ekspertów z 7-10-letnim doświadczeniem. Nowymi procesami, które zaczęliśmy niedawno wspierać z naszego centrum w Krakowie są Hypo-Tax i Windykacja Należności. Wszystkie aktualne oferty pracy znajdują się na stronie: www.jacobs.com/careers

CV w czasie koronawirusa

4. Wiele młodych osób może wykorzystać czas pandemii na przygotowanie CV. W sieci dużo jest poradników na ten temat. Czy jest coś, na co szczególnie zwracają Państwo uwagę?

Chętnie podzielę sie tym, na co sama zwracam uwagę. Wśród wielu kandydatów pokutuje mit, że treść CV powinna mieścić się na jednej stronie. To jest ok, jeśli mamy do czynienia z osobą na początku swojej ścieżki zawodowej, natomiast kiedy próbujemy skondensować kilka lub kilkanaście lat ciekawego doświadczenia, pomijając na przykład zakres zadań na stanowiskach pokrewnych do tego, o które się ubiegamy, działa to na naszą niekorzyść.

Starajmy się uwypuklić to, co jest ważne, a z drugiej strony nie poświęcajmy za dużo miejsca na przykład na opis zadań podczas prac dorywczych z okresu studiów, jeśli możemy już pochwalić się doświadczeniem starszego specjalisty czy managera.

Opisujmy też przebieg naszej kariery achronologicznie.

Onboarding w czasie koronawirusa

5. Jak wygląda onboarding nowego pracownika w czasach koronawirusa?

Wdrożenie nowych pracowników od kwietnia przeprowadzamy w 100% online. Po zaakceptowaniu oferty pracy kandydat otrzymuje komplet dokumentów niezbędnych do zatrudnienia w formie mailowej oraz komputer, który wysyłamy kurierem. Wszystkie szkolenia i prezentacje w pierwszych dniach pracy przeprowadzamy w formie zdalnej przy wsparciu zespołu IT, przełożonego i dedykowanego opiekuna, tzw. buddiego.

Naszą kulturę organizacyjną można poznać lepiej poprzez dołączenie czy to do jednego z wielu eventów organizowanych przez networki pracownicze (Women’s Network, Career Network), czy do „wirtualnej kawy” z kolegami z innych działów. Raz w tygodniu odbywają się spotkania online dla wszystkich pracowników z CEO oraz lokalnym Managmentem naszej firmy, w trakcie których przekazywane są bieżące informacje o sytuacji i planach firmy, nowych inicjatywach.

Nie znamy jeszcze daty powrotu do biura, firma podejmie decyzje, mając na uwadze wytyczne sanitarne oraz bezpieczeństwo wszystkich pracowników

Dziękuję za rozmowę. 

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.