Łacińskie skrzydlate słowa curriculum vitae pochodzą z mowy konsularnej W obronie Rabiriusza (63 p.n.e.) Cycerona. Oznaczają one "przebieg życia". Dziś CV razem z listem motywacyjnym stanowią pakiet startowy dla każdej osoby starającej się o pracę. Niestety większość ochotników na tych właśnie dwóch dokumentach kończy. Wyróżnij się lub zgiń! Ten bon mot stanowić będzie przyczółek do dzisiejszych rozważań o tym, jak pokazać się zatrudniającemu z jak najlepszej strony.
Jak wyróżnić się przed rozmową kwalifikacyjną?
Oto zbiór uniwersalnych reguł, które mogą pomóc Wam zabłysnąć pośród tłumu.
- Zbudujcie odpowiednie i zrównoważone media społecznościowe. Naiwnym jest tutaj założenie, że uzupełniony profil na LinkedIn to wszystko, co można zrobić w tej materii a Wasze inne media społecznościowe albo nie istnieją, albo nie interesują pracodawcy! Błąd.
Każdy zatrudniający doskonale wie, że to, co podsuwacie mu bezpośrednio jest dopieszczone i stanowi materiał czysto marketingowy. Tak jak dla inwestorów giełdowych liczą się informacje wewnętrzne o spółce (tzw. insider info), bo dają przewagę komparatywną, tak i dział HR wolałby wiedzieć o Was nieco więcej z bardziej zaufanych źródeł.
- Udokumentujcie dobrze swe dokonania i pasje, dając się odkryć. Punkt ten stanowi rozwinięcie poprzedniego. Media społecznościowe mogą stać się Waszym portfolio – które im wcześniej zacznie być budowane, tym lepiej. Kilkuletnia historia zrównoważonego rozwoju wśród wartościowych ludzi będzie stanowić dla Was ogromną przewagę na rynku pracy. A jeśli chodzi już o ludzi, to...
- ... zbudujcie sieć kontaktów w branży. Jak powiedział kiedyś legendarny Warren Buffet: "Otaczajcie się ludźmi, którzy są lepsi od Was. Wybierajcie takich współpracowników, którzy motywują Was do podążania w lepszym kierunku". W ten sposób zdobędziecie pokaźną bazę referencji, a także koneksji, które mogą okazać się nieocenione przy poszukiwaniu zatrudnienia lub rozwijaniu biznesu.
Jak zabłysnąć na rozmowie kwalifikacyjnej?
Udało się. Trud budowania wizerunku osobistego i dobrze napisane CV się opłaciły. Zaproszono Was na rozmowę o pracę. Co robić?
- Zróbcie dokładny research spółki, w której chcecie znaleźć zatrudnienie. Po pierwsze, ważne jest, aby jasno zrozumieć rolę i firmę, do której aplikujecie, aby nie denerwować się żadnymi pytaniami. Przeczytajcie dokładnie opis stanowiska, spójrzcie na stronę internetową przedsiębiorstwa, poszukajcie wiadomości na jej temat i sprawdźcie aktywność w mediach społecznościowych. Spróbujcie dowiedzieć się więcej o swoim rozmówcy (np. za pośrednictwem Twittera lub LinkedIn), aby zobaczyć, ile macie ze sobą wspólnego. To pomoże w rozmowie.
- Zwróćcie uwagę na mowę ciała. Nawet 90% komunikacji stanowi ta niewerbalna. Sprawny rekruter z pewnością wykryje Waszą niepewność, stres czy półprawdy.
Pewność siebie sprawia, że zostaniecie zapamiętani.
- Zwróćcie uwagę na swój strój. Może wydawać się to oczywiste, ale zawsze dobierzcie ubiór do okazji, pamiętając, że czasem lepiej ubrać się zbyt elegancko niż zbyt codziennie. Zadbajcie o dopasowany, niekrzykliwy strój (chyba że startujecie do agencji marketingowej). Postarajcie się o dodatki, które wyróżnią Was z tłumu.
- Steve Jobs powiedział kiedyś, że najpotężniejszą osobą na świecie jest anegdociarz (storyteller). Bądźcie anegdociarzami-gawędziarzami.
W ramach odpowiedzi na pytania rozwijajcie konkretne przykłady, kiedy coś Wam się udało. Sprawiacie wtedy wrażenie osoby kompetentnej, która dużo przeżyła i poradzi sobie w każdej sytuacji, a więc jest samodzielna.
Nie bójcie się też wspominać o swoich porażkach, dodając, jak się z nich wydostaliście – im kreatywniej, tym lepiej. Nikt nie lubi ludzi doskonałych. - Sami zadawajcie pytania. Rekruter często pod koniec rozmowy chce wiedzieć, czy macie jakieś wątpliwości. Jest to doskonała okazja do tego, by zabłysnąć elokwencją. Dowiedzcie się więcej o możliwościach awansu, dostępnych szkoleniach, kulturze organizacyjnej pracy czy o tym, jak firma rozwiązuje konflikty wewnątrz zespołów.
Źródło:
- "7 Ways to Shine in an Interview", comphealth.com.