Znajomość języków obcych to jedna z podstawowych informacji, które powinny znaleźć się w dobrym CV.
Potwierdzają to rekruterzy, z którymi w ostatnim czasie rozmawialiśmy – czy to Julia Krajewska z Deloitte, która zdradzała nam, jak napisać CV na praktyki, staż czy do pracy w audycie, nawet jeśli nie macie doświadczenia, czy Miłosz Niemiro z Goldman Recruitment, który na naszych "łamach" opowiadał o doświadczeniu w CV finansisty.
Przy opisie znajomości języka najlepiej posługiwać się klasyfikacją przyjętą przez Radę Europy, znaną pod nazwą: Europejski System Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ, ang. Common European Framework of Reference for Languages, CEFR). Jest to sześciopoziomowa skala, która określa umiejętności w mówieniu, słuchaniu,czytaniu i pisaniu w języku obcym. Klasyfikacja jest uniwersalna – można ją wykorzystać do opisu znajomości każdego języka. Ma też międzynarodowe zastosowanie – stosuje się ją na terenie całej Europy, a także w Egipcie, Japonii, Kanadzie, Kolumbii, Korei i na Filipinach.
Europejski System Opisu Kształcenia Językowego ujednolica nazewnictwo kursów językowych, ich poziomy a także wymagania egzaminów certyfikatowych oraz gwarantuje wzajemną uznawalność certyfikatów, dyplomów i zaświadczeń wydawanych przez różne instytucje w różnych krajach.
Poszczególnym poziomom można nadać następujące określenia:
- A1 – poziom początkujący,
- A2 – poziom niższy średnio zaawansowany,
- B1 – poziom średnio zaawansowany,
- B2 – poziom wyższy średnio zaawansowany,
- C1 – poziom zaawansowany,
- C2 – poziom profesjonalny.
Oto dokładne umiejętności, które są wymagane dla poszczególnych poziomów językowych:
Poziom |
Opis posiadanych umiejętności |
A1 |
- rozumie i potrafi stosować podstawowe zwroty potoczne i wyrażenia dotyczące życia codziennego,
- potrafi przedstawiać siebie i innych,
- potrafi formułować pytania z zakresu życia prywatnego, dotyczące np. miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna i rzeczy, które posiada,
- potrafi prowadzić prostą rozmowę, pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy.
|
A2 |
- rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia w zakresie tematów związanych z życiem codziennym (są to np.: podstawowe informacje dotyczące rozmówcy, jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy),
- potrafi porozumiewać się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe,
- potrafi w prosty sposób opisywać swoje pochodzenie i otoczenie, w którym życj, a także poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego.
|
B1 |
- rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd.
- potrafi radzić sobie w większości sytuacji komunikacyjnych, które mogą się zdarzyć w czasie podróży w regionie, gdzie mówi się danym językiem,
- potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne i pisemne na tematy, które są danej osobie znane bądź ją interesują,
- potrafi opisywać doświadczenia, zdarzenia, nadzieje, marzenia i zamierzenia, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany.
|
B2 |
- rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy techniczne z zakresu jej specjalności,
- potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić normalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron,
- potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemne w szerokim zakresie tematów, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań.
|
C1 |
- rozumie szeroki zakres trudnych, dłuższych tekstów, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone pośrednio.
- potrafi wypowiadać się płynnie, spontanicznie, bez większego trudu, odnajdując właściwe sformułowania,
- skutecznie i swobodnie potrafi posługiwać się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych bądź zawodowych,
- potrafi formułować jasne, dobrze zbudowane, szczegółowe wypowiedzi dotyczące złożonych problemów,
- sprawnie i właściwie posługuje się regułami organizacji wypowiedzi, łącznikami i wskaźnikami zespolenia tekstu.
|
C2 |
- portafi zrozumieć praktycznie wszystko, co usłyszy lub przeczyta,
- potrafi streszczać informacje z innych źródeł (pisanych lub mówionych) w sposób spójny, odtwarzając zawarte w nich tezy i wyjaśnienia,
- potrafi wyrażać swoje myśli bardzo płynnie, spontanicznie i precyzyjnie, subtelnie różnicując odcienie znaczeniowe nawet w bardziej złożonych wypowiedziach.
|
Źródło: unesco.uj.edu.pl