Poradnik kariery|

11.04.2018

Jak określić znajomość języka obcego? Opis poziomów

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Sprawdźcie, jakie kompetencje językowe odpowiadają poszczególnym poziomom skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ).

Znajomość języków obcych to jedna z podstawowych informacji, które powinny znaleźć się w dobrym CV.

Potwierdzają to rekruterzy, z którymi w ostatnim czasie rozmawialiśmy –  czy to Julia Krajewska z Deloitte, która zdradzała nam, jak napisać CV na praktyki, staż czy do pracy w audycie, nawet jeśli nie macie doświadczenia, czy Miłosz Niemiro z Goldman Recruitment, który na naszych "łamach" opowiadał o doświadczeniu w CV finansisty

Przy opisie znajomości języka najlepiej posługiwać się klasyfikacją przyjętą przez Radę Europy, znaną pod nazwą: Europejski System Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ, ang. Common European Framework of Reference for LanguagesCEFR). Jest to sześciopoziomowa skala, która określa umiejętności w mówieniu, słuchaniu,czytaniu i pisaniu w języku obcym. Klasyfikacja jest uniwersalna – można ją wykorzystać do opisu znajomości każdego języka. Ma też międzynarodowe zastosowanie –  stosuje się ją na terenie całej Europy, a także w Egipcie, Japonii, Kanadzie, Kolumbii, Korei i na Filipinach. 

Europejski System Opisu Kształcenia Językowego ujednolica nazewnictwo kursów językowych, ich poziomy a także wymagania egzaminów certyfikatowych oraz gwarantuje wzajemną uznawalność certyfikatów, dyplomów i zaświadczeń wydawanych przez różne instytucje w różnych krajach. 

Poszczególnym poziomom można nadać następujące określenia:

  • A1 – poziom początkujący,
  • A2 – poziom niższy średnio zaawansowany,
  • B1 – poziom średnio zaawansowany,
  • B2 – poziom wyższy średnio zaawansowany,
  • C1 – poziom zaawansowany,
  • C2 – poziom profesjonalny. 

Oto dokładne umiejętności, które są wymagane dla poszczególnych poziomów językowych:

Poziom Opis posiadanych umiejętności
A1
  • rozumie i potrafi stosować podstawowe zwroty potoczne i wyrażenia dotyczące życia codziennego,
  • potrafi przedstawiać siebie i innych, 
  • potrafi formułować pytania z zakresu życia prywatnego, dotyczące np. miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna i rzeczy, które posiada,
  • potrafi prowadzić prostą rozmowę, pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy.
A2
  • rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia w zakresie tematów związanych z życiem codziennym (są to np.: podstawowe informacje dotyczące rozmówcy, jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy),
  • potrafi porozumiewać się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe,
  • potrafi w prosty sposób opisywać swoje pochodzenie i otoczenie, w którym życj, a także poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego.
B1
  • rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd.
  • potrafi radzić sobie w większości sytuacji komunikacyjnych, które mogą się zdarzyć w czasie podróży w regionie, gdzie mówi się danym językiem,
  • potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne i pisemne na tematy, które są danej osobie znane bądź ją interesują,
  • potrafi opisywać doświadczenia, zdarzenia, nadzieje, marzenia i zamierzenia, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany.
B2
  • rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy techniczne z zakresu jej specjalności,
  • potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić normalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron,
  • potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemne w szerokim zakresie tematów, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań.
C1
  • rozumie szeroki zakres trudnych, dłuższych tekstów, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone pośrednio.
  • potrafi wypowiadać się płynnie, spontanicznie, bez większego trudu, odnajdując właściwe sformułowania,
  • skutecznie i swobodnie potrafi posługiwać się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych bądź zawodowych,
  • potrafi formułować jasne, dobrze zbudowane, szczegółowe wypowiedzi dotyczące złożonych problemów,
  • sprawnie i właściwie posługuje się regułami organizacji wypowiedzi, łącznikami i wskaźnikami zespolenia tekstu.
C2
  • portafi zrozumieć praktycznie wszystko, co usłyszy lub przeczyta,
  • potrafi streszczać informacje z innych źródeł (pisanych lub mówionych) w sposób spójny, odtwarzając zawarte w nich tezy i wyjaśnienia,
  • potrafi wyrażać swoje myśli bardzo płynnie, spontanicznie i precyzyjnie, subtelnie różnicując odcienie znaczeniowe nawet w bardziej złożonych wypowiedziach.

Źródło: unesco.uj.edu.pl

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.