1. Jak przebiega proces rekrutacji w Państwa firmie? Czy zaszły jakieś zmiany w związku z pandemią?
Karolina Brzezińska, HR Business Partner w MAHLE Shared Services Poland: Pomimo zmian związanych z pandemią, nie zwalniamy tempa i nadal prowadzimy procesy rekrutacyjne. Zmianie uległa jedynie ich forma. Dbając o zdrowie i bezpieczeństwo obecnych pracowników, jak również kandydatów nie prowadzimy tradycyjnych spotkań „face to face”. Rekruter, manager, kandydat – wszyscy korzystają z rozwiniętych narzędzi telekonferencji, które sprawnie zastępują tradycyjne metody. Osoby nowo zatrudnione wchodzą od razu w tryb pracy zdalnej, którą będą kontynuować do czasu zakończenia pandemii, aby zminimalizować ryzyko zakażenia.
2. Jakie są Państwa plany rekrutacyjne w 2021 roku?
W związku z ciągłym rozwojem MAHLE Shared Services we Wrocławiu, do końca roku planujemy zwiększyć zatrudnienie o kolejne 80 osób w takich działach jak: finanse i księgowość, kontroling finansowy, sprzedaż, IT oraz HR.
3. Jakie 3 umiejętności miękkie, Pani zdaniem, będą kluczowe u kandydatów do pracy?
Obecna sytuacja zmienia oblicze rynku pracy, co z kolei wymusza konieczność rozwijania kompetencji innych niż dotychczas. Pracodawcy poszukują osób o zdecydowanie większej elastyczności oraz umiejętności szybkiego uczenia się i adaptowania do nowej rzeczywistości.
Ogromnego znaczenia nabrało pojęcie empatii, czyli umiejętności rozpoznawania i wczuwania się w stan emocjonalny drugiej osoby. Poczucie zrozumienia i wsparcia ze strony kolegów z zespołu pozytywnie wpływa na motywację danego pracownika, poczucie własnej wartości, a co za tym idzie także na jakość relacji międzyludzkich.
Zachęcam do rozwijania empatycznego podejścia do drugiego człowieka, ponieważ w sytuacji pandemii staje się to wspólną społeczną powinnością.
Empatia nie powinna kojarzyć się z odczuwaniem tego samego co druga osoba, ale ze spojrzeniem oczami drugiego człowieka bez krytycznego oceniania.
4. Znajomość, których programów jest mile widziana lub obowiązkowa w pracy na stanowiskach związanych z finansami?
Głównymi narzędziami są SAP, pakiet Microsoft Office, z naciskiem na Excel oraz VBA. Oczywiście wymagany poziom ich znajomości zależy od stanowiska.
5. Jak wygląda onboarding nowego pracownika w Państwa firmie?
Obecna sytuacja zdefiniowała, że najlepszym w naszym przypadku sposobem radzenia sobie w sytuacji ograniczonych kontaktów międzyludzkich jest organizacja onboardingu za pośrednictwem internetu i przeznaczonych do tego celu narzędzi. Kontakty bezpośrednie ograniczamy do minimum, dlatego w pierwszym dniu pracy przekazujemy nowym pracownikom umowy o pracę oraz niezbędny sprzęt, na którym zainstalowane jest oprogramowanie niezbędne do pracy zdalnej. Organizowany też jest krótki instruktaż, jak korzystać z narzędzi do pracy zdalnej. Drugiego dnia spotykamy się już za pośrednictwem platformy MS Teams, która daje szerokie możliwości pracy i współpracy pomiędzy trenerami a nowo zatrudnionymi pracownikami.
Dziękuję za rozmowę.