5 pytań do rekrutera z ZF European Shared Services Center

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Sara Nankiewicz, rekruterka z ZF ESSC, opowiada o tym, jak napisać perfekcyjne CV i jakie umiejętności są kluczowe u osób, które chciałyby związać swoją przyszłość z pracą w sektorze BPO/SSC.

Fot. Kalen Emsley / Unsplash

Fot. Kalen Emsley / Unsplash

Błędy w CV

1. Jakie błędy najczęściej pojawiają się w CV kandydatów?

Sara Nankiewicz, rekruter z ZF ESSC: Częstym błędem pojawiającym się w otrzymanych przez nas CV jest brak zgody na przetwarzanie danych osobowych. CV, które nie mają odpowiedniej klauzuli mogą zostać odrzucone.

Zdarza się również, że kandydaci zamieszczają na CV nieodpowiednie zdjęcia. Pamiętajmy, że CV to dokument, na podstawie którego ubiegamy się o pracę i nasze zdjęcie powinno być profesjonalne. Jeśli nie mamy odpowiedniego, lepiej jest nie dodawać go wcale, gdyż zdjęcie w CV nie jest obligatoryjne.

Kandydaci umieszczają w swoich CV również informacje, które są nie potrzebne. W procesie rekrutacji na stanowisko np. młodszego księgowego, dla rekrutera nie jest ważne, jaki jest status matrymonialny kandydata, czy jak duża jest jego rodzina. CV powinno zawierać informacje, które są istotne w aplikacji o pracę, takie jak np. wykształcenie, doświadczenie zawodowe i umiejętności, które są wymagane na konkretnym stanowisku.

Znajomość języków obcych

2. Znajomość, których języków obcych jest mile widziana bądź wymagana w Państwa firmie?

Umiejętności językowe w naszej firmie są niezmiernie ważne. Języki obce są naszym codziennym narzędziem pracy, dlatego dbamy, aby były na jak najwyższym poziomie. Tak jak w większości międzynarodowych korporacji, na pierwszym miejscu jest język angielski. W ciągu ostatnich dwóch-trzech lat zatrudniliśmy znaczną ilość osób, które komunikują się w języku niemieckim, i ten trend nadal się utrzymuje. Nie brakuje również stanowisk, na których niezbędna jest znajomość języka francuskiego, hiszpańskiego, włoskiego portugalskiego, czy ostatnio czeskiego, słowackiego.

Umiejętności językowe sprawdzane są podczas pierwszej wstępnej rozmowy telefonicznej z rekruterem, pisemnych testów oraz ostatniego etapu, którym jest rozmowa rekrutacyjna z Hiring Managerem.

Umiejętności miękkie

3. Jakie umiejętności miękkie najwyżej cenią Państwo u kandydatów na stanowiska związane z finansami? Czy warto o nich pisać w CV?

W branży BPO/SSC w sektorze finansowym najważniejsze są oczywiście umiejętności analityczne oraz językowe.

Jeśli chodzi o kompetencje miękkie to bardzo potrzebna jest komunikatywność i umiejętność pracy w grupie. Nasi pracownicy działają w zespołach, które muszą ze sobą współpracować. Mamy także wiele zadań projektowych. W pracy księgowego istotna jest również terminowość, dokładność i skrupulatność. Osoba, która potrafi pracować pod presją czasu i szybko reagować na pojawiający się problem będzie doceniona. Dajemy naszym pracownikom wiele możliwości do podnoszenia kwalifikacji, dlatego cenimy również chęć do rozwoju w obszarze finansowym.

W CV można zawrzeć kilka umiejętności miękkich, do których podczas rozmowy można nawiązać.

Rozwój pracowników

4. W jaki sposób Państwa firma wspiera rozwój swoich pracowników?

Inwestycja w rozwój pracowników to dla nas bardzo ważny obszar. Oferujemy rozbudowane szkolenia dla nowych pracowników, szkolenia branżowe oraz treningi z kompetencji miękkich.

Wspólnie ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce organizujemy kurs księgowości. Zajęcia dostosowane są do potrzeb naszych pracowników, są dla nich dedykowane. Kurs kończy się egzaminem i otrzymaniem certyfikatu.

Zatrudniamy osoby o różnym poziomie znajomości języka obcego i dajemy im możliwość podnoszenia kompetencji językowych w miejscu pracy. Organizujemy dofinansowane kursy językowe.

Nasi trenerzy wewnętrzni prowadzą również szkolenia spełniające oczekiwania naszych pracowników np. szkolenia z programu MS Excel, na różnym poziomie zaawansowania. Każdy z naszych pracowników przechodzi również szkolenie „Business Email Compromise –  jak przeciwdziałać cyberatakom?”. Dowiadujemy się na nim, na co uważać w sieci oraz jak podczas codziennej pracy uniknąć sytuacji, które mogą doprowadzić do ataków cyberprzestępców.

Dla większości działów przewidziane są także szkolenia dedykowane pogłębianiu wiedzy z danego obszaru.

Dodatkowo zapewniamy możliwości korzystania z bezpłatnej platformy e-learningowej, dzięki której pracownicy mają dostęp do szerokiej bazy szkoleń o różnorodnej tematyce.

Ostatnia rada przed rozmową o pracę

5. Jaką radę dałaby Pani naszemu czytelnikowi, który chwilę po przeczytaniu tego wywiadu będzie miał właśnie rozmowę kwalifikacyjną w Państwa firmie?

Stres podczas takich spotkań jest najgorszym wrogiem. Jeśli kandydat jest przygotowany i pewny siebie oraz swojego CV, to nie ma czym się martwić.

Najczęstsze pytania, które padają podczas rozmowy rekrutacyjnej to takie, na które kandydat już zna odpowiedź. Chcemy go jak najlepiej poznać, więc pytamy o jego wykształcenie, doświadczenie, umiejętności – o wszystko to, co zawarł w dokumentach przesłanych do nas.

Warto przed spotkaniem przypomnieć sobie ważne momenty ze swojej kariery zawodowej lub projekty realizowane jeszcze podczas studiów. Z pewnością zostanie poruszona kwestia umiejętności językowych oraz analitycznych, jak i znajomości różnych programów.

Dużym plusem jest wiedza o firmie, do której się aplikuje: jakie ma oddziały czy czym charakteryzuje się branża.

Podczas rozmowy rekrutacyjnej jest także czas, aby kandydat mógł zadać pytania przedstawicielom firmy. Staramy się odpowiedzieć na każde z nich.

Dziękuję za rozmowę.  

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.