– Chcemy dać naszym klientom więcej niż tradycyjne usługi outsourcingu świadczonego przez firmy z sektora BPO (Business Process Outsourcing). Uważamy, że usługi FMS w obszarze m.in szeroko rozumianych finansów (księgowość, payroll, raportowanie zarządcze, podatki) będą bardzo silnie się rozwijać. Klienci potrzebują w tym zakresie doświadczonych ekspertów i niezawodnych technologii, które dają możliwość przejmowania oraz stałego optymalizowania wspomnianych procesów – mówi Monika Górna, Senior Manager w PwC.
Na przestrzeni ostatnich dekad postęp technologiczny, jak i zmieniające się z nim regulacje prawne i potrzeby rynkowe, spowodował ewolucję modelu zarządzania działami księgowości i finansów.
– W latach 80. i 90. XX wieku wiele firm zaczęło korzystać z outsourcingu procesów finansowych, takich jak księgowość, zarządzanie płatnościami, kontrola kredytowa i raportowanie finansowe. Outsourcing pozwalał na redukcję kosztów i koncentrację na kluczowych kompetencjach biznesowych – tłumaczy Monika Górna. Na początku XXI wieku usługi FMS zaczęły ewoluować w kierunku bardziej zaawansowanych usług konsultingowych.
Z kolei od roku 2010 to technologia zaczęła odgrywać kluczową rolę w transformacji FMS. Automatyzacja procesów, analiza danych i wprowadzenie narzędzi, takich jak ERP (Enterprise Resource Planning) i AI (Artificial Intelligence) stały się powszechne. Te technologie pozwoliły na zwiększenie efektywności, redukcję błędów i lepsze zarządzanie danymi finansowymi. FMS to zatem dynamicznie rozwijający się obszar, który oferuje wiele możliwości zarówno dla firm, jak i dla specjalistów.
Naszym wyróżnikiem będzie zwiększenie wykorzystania technologii w zarządzaniu operacjami księgowymi i finansowymi. Celem jest dostęp do informacji “real time”, tak, aby nasi pracownicy mogli pracować bardziej efektywnie, a ich praca wspierała strategiczne decyzje dyrektorów finansowych.
– Monika Górna, Senior Manager, PwC
Poszukiwane umiejętności
Praca w obszarze FMS wymaga wysokich kompetencji finansowych oraz umiejętności współpracy z biznesem. Wymaga to od kandydatów zarówno umiejętności twardych, jak i miękkich. Obok wiedzy z zakresu finansów cenne są także kompetencje komunikacyjne, umiejętność pracy w zespole i zdolność do rozwiązywania problemów. Wiedza technologiczna także jest sporym atutem – eksperci w tej dziedzinie muszą być na bieżąco z najnowszymi trendami i technologiami, by móc oferować najlepsze rozwiązania dla naszych klientów.
– Wykształcenie wyższe to wspólne wymaganie dla kandydatów, jednak co do konkretnego kierunku jesteśmy bardzo elastyczni, w zależności od bieżących potrzeb biznesowych i rekrutacyjnych – mówi Monika Górna.
Praca w obszarze FMS wymaga stałego dokształcania się i śledzenia najnowszych trendów. Warto zdobywać dodatkową wiedzę w zakresie zaawansowanych technologii, analizy danych, automatyzacji procesów oraz regulacji prawnych. Przydatne mogą być kwalifikacje zawodowe, takie jak ACCA, CIMA czy certyfikaty związane z technologiami finansowymi. Znajomość języków obcych jest niezbędna u kandydatów. Język angielski używany jest w PwC powszechnie, zarówno w codziennej komunikacji, jak i przy pracy dla klientów przy tworzeniu procedur i dokumentacji. Otwiera to drogę do kariery osobom, dla których język polski nie jest językiem ojczystym. Inne języki obce, nie tylko te europejskie, są mile widziane. W polskim oddziale PwC znajduje zatrudnienie wielu specjalistów z różnych zakątków świata, co tworzy interesujące i wielokulturowe środowisko pracy.
– Stawiamy na ludzi otwartych i komunikatywnych. Na tych, którzy nie boją się wyzwań, są otwarci na zmiany i łatwo się do nich przystosowują. Umiejętność szybkiego uczenia się jest u nas zdecydowanie w cenie. Cenimy sobie nieszablonowe myślenie i umiejętność dostrzegania tzw. “big picture” – podkreśla Monika Górna.
Ścieżka rozwoju
Istnieją dwie główne ścieżki rozpoczęcia kariery w obszarze FMS.
– Część pracowników realizuje tradycyjną ścieżkę kariery w finansach. To osoby z wykształceniem kierunkowym finansowym (ekonomia, finanse, rachunkowość, zarządzanie) oraz wieloletnim doświadczeniem i wiedzą ekspercką. To ścieżka, gdzie wiedza teoretyczna nabyta na wyższej uczelni jest rozwijana poprzez nabywanie doświadczenia w różnych organizacjach – mówi Monika Górna, dodając: – Nie oznacza to jednak, że bez wyższego wykształcenia finansowego nie można rozpocząć pracy w tym obszarze. Oczywiście, że można! Jeśli proaktywność młodego człowieka i jego chęć do nauki spotka się z efektywnym procesem szkolenia i wdrożenia pracownika w odpowiednie procesy, to również jest dobra droga do kariery w finansach.
W PwC stosowana jest także koncepcja rozwoju zawodowego „70-20-10”, opierająca się na trzech elementach. 70% to nauka przez doświadczenie, zdobywanie umiejętności podczas codziennych zadań, rozwiązywanie problemów i rotacji stanowisk. 20% to nauka przez interakcje społeczne, czyli uczenie się od innych: w grupach dyskusyjnych, zespołach roboczych i społecznościach praktyków. Z kolei 10% to „tradycyjna” forma nauczania poprzez szkolenia: uczestnictwo w kursach, programach certyfikacyjnych, webinariach, warsztatach i konferencjach. Sam proces planowania kariery w PwC jest ustrukturyzowany i przewiduje zarówno pionowe, jak i poziome awanse w strukturze organizacji.
– Dostępna jest pionowa ścieżka rozwoju kariery, czyli stopniowe wejście na wyższe stanowiska wraz z rozwojem kompetencji, a kariera od analityka do dyrektora nie jest u nas zaskoczeniem. Możliwa jest również pozioma ścieżka rozwoju, poprzez rozwój kolejnych umiejętności w innych obszarach organizacji. Mamy wiele “Akademii Rozwoju”, które pozwalają na naukę kompetencji z innych obszarów (poza tym dedykowanym do aktualnego stanowiska). Jeśli jest taka potrzeba biznesowa, z radością zapraszamy pracowników do zmiany ścieżki kariery i wspieramy w rozwijaniu się w innych obszarach działalności – dodaje Monika Górna.
Ścieżki awansu są konkretnie określone i znane każdemu pracownikowi, a same awanse zależą od osiągniętych kompetencji i realizacji celów. Co więcej, firma wspiera rozwój pracowników poprzez programy reskillingowe oraz Internal Market Place, który umożliwia aplikowanie na inne stanowiska w ramach organizacji. W perspektywie przyszłości praca w obszarze FMS oferuje wiele możliwości rozwoju zawodowego. Pomimo zmian technologicznych, rola eksperta finansowego pozostaje bardzo istotna ze względu na konieczność analitycznego myślenia i umiejętności zarządzania. Praca w FMS stanowi zatem ciekawe połączenie umiejętności analitycznych, technologicznych oraz zdolności komunikacyjnych i współpracy z różnymi kulturami i klientami.
Wellbeing w pracy
PwC priorytetowo traktuje zdrowie fizyczne i psychiczne oraz redukcję stresu pracowników. Praca, życie, zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie są w tym rozumowaniu nierozłączne. Jedną z kluczowych inicjatyw w zakresie wellbeingu jest program BeWell@PwC, działający na trzech poziomach: indywidualnym, zespołowym, a nawet organizacyjnym.
– Naszą ambicją jest stworzenie miejsca pracy promującego zdrowie i dobre samopoczucie pracowników. Częścią tego, jak możemy to zrobić, jest edukowanie w zakresie zdrowia psychicznego, zachęcanie nas wszystkich do otwartości i dzielenia się ze sobą swoim doświadczeniami i bieżącymi wyzwaniami. Nasi pracownicy mają dostęp do platformy wellbeingowej (worksmile), gdzie oferujemy szeroki wachlarz benefitów (opłacany przez pracodawcę). Każdy pracownik może dostosować te benefity do swoich indywidualnych potrzeb. Oferowany przez nas pakiet ubezpieczeń medycznych obejmuje również regularne przeglądy stanu zdrowia, z których pracownicy mogą korzystać – wyjaśnia Monika Górna.
PwC oferuje także różnorodne grupy i wydarzenia sportowe, gdzie pracownicy mogą, np. grywać w tenisa z dyrektorami, a hierarchia stanowisk schodzi na dalszy plan. Obok zdrowia fizycznego opłacana przez firmę oferta psychoterapeutyczna wspiera także dobrostan psychiczny. Dodatkowo, sieć ambasadorów Wellbeing promuje zdrowe nawyki i kulturę pracy. Istnieje także szereg innych inicjatyw, które pozwalają na lepsze dostosowanie czasu pracy do indywidualnych potrzeb pracowników. Obok elastycznych godzin pracy i tzw. Slow Fridays, w okresie letnim Flexi Summer Solutions oferuje możliwość pracy zdalnej z zagranicy.
– Ludzie sukcesu w pierwszej kolejności dbają o swoje dobre samopoczucie. Odnoszące sukcesy firmy tworzą środowisko, w którym mogą to robić ich pracownicy – podsumowuje Monika Górna.
Czytaj więcej: Finance Managed Services (FMS). Wywiad z Karoliną Starzec