Spektrum oferowanych przez tę branżę usług jest bardzo szerokie. Zalicza się do nich m.in. wsparcie klientów w zakresie pełnej obsługi rachunków bieżących, w tym zarządzanie środkami pieniężnymi, bankowość elektroniczna i cash pooling (metoda zarządzania finansami polegająca na pokrywaniu niedoborów budżetowych jednej spółki z nadwyżek wypracowanych przez inną spółkę z grupy), usługi rozliczeniowe na rynkach kasowych oraz instrumentów pochodnych notowanych na giełdach, usługi na rynku skarbowych papierów wartościowych, rynku akcji, walutowym, stóp procentowych oraz usługi w zakresie transakcji zabezpieczających (hedgingowych). W obszarze usług bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej znajdują się także długoterminowe i strategiczne rozwiązania, do których należą między innymi: finansowanie projektów inwestycyjnych, doradztwo przy transakcjach przejmowania lub łączenia spółek, wprowadzanie i sprzedaż akcji spółek na giełdach oraz emisje obligacji na rynkach finansowych.
Stanowiska w tej branży można podzielić na trzy grupy charakteryzujące się odmiennym zakresem obowiązków. Societe Generale oferuje możliwości zatrudnienia w każdym z tych obszarów.
1. Front Office – odnosi się do pracowników, którzy bezpośrednio obsługują klientów oraz realizują i zarządzają transakcjami finansowymi. Do zadań związanych z tymi rolami należą: inicjowanie i rozwijanie relacji z klientem, doradztwo inwestycyjne, sprzedaż oraz dostarczanie produktów i usług finansowych.
2. Middle Office – to grupa ról, które obsługują klientów od strony operacyjnej. W praktyce oznacza to obowiązki takie jak: monitorowanie i kontrolowanie transakcji, pozyskiwanie niezbędnych informacji i dokumentacji oraz odpowiadanie na różne zapotrzebowanie związane już z bieżącymi usługami czy produktami.
3. Back Office – role, które mają na celu obsługę operacyjną i technologiczną zarówno Front, jak i Middle Office, ale też wszystkich usług i produktów oferowanych przez bank.
Specyfika bankowości inwestycyjnej i korporacyjnej znacząco zmieniła się na przestrzeni ostatnich lat. Najważniejszy czynnik to postęp technologiczny. Do tej pory sektor bankowy był rozumiany typowo jako obszar o specjalizacji bankowo-finansowej, a dzisiaj te umiejętności są w szerokim stopniu wsparte przez kompetencje z obszaru technologii i IT.
– Wraz z rozwojem cyfryzacji, wiedza z zakresu IT stała się kluczowa w nowoczesnych instytucjach finansowych. Banki coraz częściej wykorzystują zaawansowane technologie do automatyzacji procesów, zarządzania ryzykiem, personalizacji oferty oraz poprawy bezpieczeństwa transakcji. Rozwiązania takie jak analiza Big Data czy sztuczna inteligencja poprawiają efektywność operacyjną, co jest widoczne we wszystkich obszarach produktowo-serwisowych – mówi Aneta Kocemba, kierująca Globalnym Centrum Rozwiązań Societe Generale w Polsce – Rola specjalistów IT w sektorze bankowym, oprócz utrzymania infrastruktury, obejmuje również kreowanie innowacyjnych produktów i usług dostosowanych do potrzeb rynku – dodaje.
Praca w tej branży może być szczególnie atrakcyjna dla osób o rozwiniętych zdolnościach analitycznych, ale także dla entuzjastów technologii finansowej. Wymaga zaawansowanej analizy danych i wykorzystania nowoczesnych technologii, takich jak wspomniane już AI czy Big Data, do identyfikowania trendów rynkowych i optymalizacji procesów finansowych. Instytucje bankowe muszą bowiem nieustannie dostosowywać się do zmian na rynku, co motywuje do poszukiwania innowacji i niestandardowych rozwiązań. Jest to też praca z międzynarodowym zespołem, co daje możliwość współpracy z ludźmi z całego świata.
Poszukiwane umiejętności
Do rozpoczęcia kariery w bankowości inwestycyjnej i korporacyjnej potrzebna jest wiedza z zakresu finansów i bankowości lub matematyki i IT. Bardzo przydatne jest wcześniej zdobyte doświadczenie na stażach lub programach dla analityków. W Societe Generale zatrudniane osoby są w większości absolwentami kierunków takich jak: finanse, ekonomia, zarządzanie, informatyka, matematyka, ale też profili studiów związanych z wiedzą techniczną i inżynieryjną. Takie wykształcenie nie jest jednak warunkiem koniecznym.
– Ktoś, kto skończył inny kierunek studiów, a chciałby rozwijać się w dziedzinie bankowości, może być również dla nas dobrym kandydatem. Istotniejsze niż konkretne wykształcenie jest odpowiedzialność, etyka pracy czy kreatywność – opowiada Aneta Kocemba – Kompetencji twardych można się douczyć, najważniejsze jest odpowiednie podejście do pracy, zaangażowanie oraz gotowość do ciągłego rozwoju – uzupełnia.
W Societe Generale, jak i ogólnie w bankowości inwestycyjnej i korporacyjnej, oprócz wymienionych już cech, liczą się także: analityczne podejście do problemów, elastyczność i adaptacja do zmieniających się warunków rynkowych i nowych technologii, a także rozwinięte umiejętności interpersonalne. Warto też pamiętać, że ze względu na międzynarodowy charakter firmy, od jej pracowników wymaga się posługiwania językiem angielskim na poziomie zaawansowanym. W niektórych rolach w obszarze bankowości przydatna jest również znajomość innych języków: francuskiego, niemieckiego, włoskiego lub hiszpańskiego, w zależności od regionu, z którym się współpracuje.
Rozpoczęcie kariery w tej dziedzinie mogą ułatwić odbyte wcześniej staże lub ukończone programy dla analityków oferowane osobom po studiach. Atutem będzie także zainteresowanie rynkami finansowymi i technologią, w tym analiza codziennych wydarzeń i zrozumienie, jak teoria i nowoczesne technologie przekładają się na praktykę sektora bankowego, a także dynamikę rynków.
Możliwości rozwoju
Bankowość inwestycyjna i korporacyjna to bardzo dynamiczny, przyszłościowy obszar, wymagający ciągłego dokształcania się oraz bycia na bieżąco z panującymi w nim trendami. W tym pierwszym może pomóc zdobywanie certyfikatów, a także licencji związanych z branżą. Kwalifikacje, które warto posiadać, aby rozwijać się sektorze bankowości to, np.: CFA (Chartered Financial Analyst), FRM (Financial Risk Manager), ICA (International Compliance Association) i ACAMS (Association of Certified Anti-Money Laundering Specialists).
Branża ta, ze względu na swoją wszechstronność, daje możliwości rozwoju w wielu obszarach. Umiejętności i wiedza, którą zdobywa się pracując w bankowości inwestycyjnej i korporacyjnej, można wykorzystać także w doradztwie, funduszach inwestycyjnych i zarządzania aktywami, czy innych branżach gospodarki.
W Societe Generale pracownicy z obszaru bankowości inwestycyjnej i korporacyjnej mają możliwość rozwoju i zmiany swojego zaszeregowania w ramach pięciu poziomów korporacyjnych: Analyst, Associate, Vice President, Director i Managing Director. W ramach tych poziomów można zmieniać stanowiska od ról juniorskich, specjalistów, starszych specjalistów do liderów.
Od pracowników, którzy chcą się wspinać na wyższe szczeble swojej kariery oczekuje się wyników pracy powyżej standardowych oczekiwań, wykazywania inicjatywy, utrzymywania pozytywnych relacji ze współpracownikami oraz spójności działania z wartościami firmy. Na zmianę poziomu korporacyjnego wpływ mają takie kryteria jak doświadczenie w ramach firmy (ale również poza nią), wyniki pracy, a także kompetencje miękkie, techniczne, poznawcze, menadżerskie, postawa pracownika i działania w ramach organizacji. W zależności od nich awans na wyższy poziom
Wellbeing w pracy
Mimo wymagającego charakteru branży bankowości inwestycyjnej i korporacyjnej, jej specjaliści mogą liczyć na wspierające i otwarte środowisko pracy. Societe Generale oferuje wiele inicjatyw stworzonych specjalnie po to, aby sprzyjać dobrostanowi pracowników. Osoby zatrudnione w organizacji mogą korzystać z hybrydowego modelu pracy, różnego rodzaju benefitów, wsparcia w ramach Funduszu Świadczeń Socjalnych lub dofinansowania do wypoczynku. Istotnym elementem dla firmy jest dbanie o różnorodne i inkluzywne środowisko pracy, dlatego w jej obszarze działają grupy wspierające kobiety oraz społeczności LGBTQ+. Firma umożliwia także udział w wolontariacie pracowniczym oraz promuje zdrowy tryb życia i aktywność fizyczną poprzez tworzenie grup sportowych i wspólny udział w różnych wydarzeniach, na przykład w maratonach biegowych.
Aktualnie trwają prace nad programem wsparcia w zakresie szeroko pojętego dobrostanu pracowników. Po jego wdrożeniu personel polskiego oddziału Societe Generale zyska dostęp do treści poświęconych zdrowiu psychicznemu, obejmujących tematy takie jak: rodzina, rodzicielstwo, regulacja emocji, wypalenie zawodowe. Co ważne, pracownicy będą mogli również skorzystać z bezpośredniej i anonimowej rozmowy z wykwalifikowanym psychologiem, a także innymi specjalistami, np. w obszarze prawnym czy zarządzania finansami.
Czytaj więcej: Bankowość korporacyjna i inwestycyjna. Wywiad z Piotrem Walendzikiem