Sektor finansowy ze względu na różnorodność oferowanych produktów i usług przybiera różne barwy. W 2012 roku Marketo, firma z branży zajmującej się marketingiem cyfrowym (ang. digital marketing), przeanalizowała paletę barw, z której korzysta 100 największych marek na świecie. Najczęściej organizacje sięgają po kolor niebieski, następnie czerwony, szary bądź czarny oraz żółty bądź złoty. Aż 95 proc. przeanalizowanych wizualizacji korzysta tylko z jednego bądź kombinacji dwóch kolorów.
Każdy specjalista zajmujący się marketingiem wie, że kolor to pierwsza rzecz, jaką odbiorca zauważy, patrząc na logo przedsiębiorstwa. A jak wiadomo, kolor podobnie jak muzyka silnie oddziałuje na nasze emocje oraz pełni funkcje terapeutyczne poprzez stymulację naszego systemu nerwowego. Kolor to potężne narzędzie, po które bardzo chętnie sięga nasza podświadomość.
Sektor finansowy zdaje sobie sprawę, że odpowiednio dobrana kolorystyka stanowi nośnik znaczenia, dlatego, przykładowo, Jamie Dimon, CEO JPMorgan, w trakcie konferencji bądź prezentacji wyników finansowych grupy, zazwyczaj ubiera krawat w odcieniach czerwieni, koloru symbolizującego pasję, zaangażowanie i władzę.
Wróżenie z kart
Psychologia kolorów to jedna z najbardziej kontrowersyjnych dziedzin współczesnej nauki, którą część ekspertów traktuje jako marketingową modę. Dlaczego? Odpowiedź jest prozaicznie prosta. Brakuje nam obecnie twardych danych, które mogłyby prowadzić do wiarygodnych wniosków. Percepcja koloru to przede wszystkim indywidualna sprawa każdego z nas. Kolor wymyka się wielu interpretacjom, a jego odbiór (emocje, nastrój) zależy od naszej przeszłości, różnic kulturowych oraz kontekstu. Reasumując, mimo że można wskazać pewne preferencje kolorystyczne ze względu na kulturę, nasze odczucia odnośnie koloru zawsze pozostaną indywidualne i będą się od siebie znacząco różnić.
Temperatura poniżej zera
Co mówią nam logo pracodawców z obszaru bankowości, ubezpieczeń, BPO czy doradztwa? Redakcja KarierawFinansach.pl przyjrzała się wybranym wizualizacjom organizacji sektora finansowego z wyłączeniem centrów usług wspólnych.
Jak się okazuje, świat finansów najchętniej sięga po zimne kolory, które zazwyczaj kojarzą się z dystansem, ale równocześnie ze stabilnością.
Niebieski
Nie dziwi zatem fakt, że pracodawcy powiązani z sektorem finansowym sięgają najchętniej po różne odcienie niebieskiego.
W 2010 roku na łamach Discovery.com naukowcy opublikowali artykuł poświęcony ewolucji percepcyjnej kolorów. Ludzie najczęściej wybierają te barwy, które silnie powiązane są przedmiotami, wspomagającymi naszą kondycję fizyczną i ułatwiają przetrwanie. W tym wypadku niebieski to numer jeden wśród kolorów – nośnik uniwersalizmu, ponieważ kojarzy nam się z niebem. Błękit to synonim spokojnej pogody, a zatem również bezpieczeństwa, stąd wyjaśnienie, dlaczego również organizacje sięgają po tę barwę w trakcie projektowania swojej identyfikacji wizualnej.
Znaczenie: lojalność, zaufanie, integralność, konserwatyzm, spokój, kontemplacja
Pracodawcy
1. Bankowość: Citi, Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, Idea Bank, ING Bank Śląski, Nordea, PKO BP, Royal Bank of Scotland, State Street, Svenska Handelsbanken
2. Ubezpieczenia: Allianz Polska, Aviva, AXA, D.A.S., Euler Hermes, Gothaer, InterRisk, Inter Polska, KUKE, Medica Assistance, MTU, PZU, Uniqa, Warta
3. Konsulting: BDO, HLBM2 Audyt, McKinsey & CompanyDeloitte, KPMG, Mazars, PKF, TPA Horwath
4. BPO: Arvato, Capgemini, Ceri International, Contract Administration, Convergys, CSP, Genpact, Geoban, GFT, Infosys
Czarny
W świecie biznesu korporacje stawiające na czarną identyfikację starają się podkreślić swoją autorytarność, i podobnie jak w przypadku czerwonego – władzę. Czarny buduje jednocześnie dystans i pewien niepokój, ponieważ kojarzy się z nocą, tajemnicą i sekretami.
Znaczenie: władza, kontrola, siła, prestiż
Pracodawcy
1. Bankowość: Bank BPH, Franklin Templeton Investments, Noble Bank, HSBC, Raiffeisen Bank, SGB Bank
2. Ubezpieczenia: Benefia, Link4, Partner, Signal Iduna
3. Konsulting: Accenture, Grupa ECA, Moore Stephens, PwC, Rödl & Partner
4. BPO: Alexander Mann Solutions, Banach Outsourcing, MoneyGram, XL Catlin, WNS
Szary
Mimo że odcienie szarości można uznać za podkreślenie neutralności i konserwatywnego podejścia do rzeczywistości, czym charakteryzuje się właśnie sektor finansowy, niewiele organizacji z tej gałęzi gospodarki sięga po tę kolorystykę. Z drugiej strony szary ma wiele negatywnych konotacji, związanych z biernością, depresją bądź spadkiem energii. Jest również kolorem słabo zauważalnym.
Znaczenie: inteligencja, wiedza, bezpieczeństwo, profesjonalizm
Pracodawcy sięgający po kolor szary podobnie jak w przypadku czerni sięgają po dodatkowy akcent kolorystyczny.
Pracodawcy
1. Bankowość: Bank Gospodarstwa Krajowego, Bank of Tokyo-Mitsubishi, BNY Mellon
2. Ubezpieczenia: Ergo Hestia, Europa
3. Konsulting: EY, RSM Poland
4. BPO: Brown Brothers Harriman, getsix
Zielony
Spokój i nadzieja to główne wartości przypisywane temu kolorowi w kulturze zachodniej. Zielony wiąże się również z ponownymi narodzinami, zdrowiem i równowagą, stąd często stosowany jest w kampaniach CSR-owych.
W Polsce po zielony sięgają pracodawcy związani z bankowością spółdzielczą. Paradoksalnie, zielony powinien być popularny wśród ubezpieczycieli ze względu na znaczenie, jednakże sektor ten stawia bardziej na kolor niebieski. Zieleń pomijają również firmy z obszaru outsourcingu oraz konsultingu.
Znaczenie: pokój, wzrost, zdrowie, witalność, środowisko, współpraca
Pracodawcy
1. Bankowość: BGŻ BNP Paribas, Bank Ochrony Środowiska, Bank Polskiej Spółdzielczości, Bank Zachodni WBK, Bank Polskich Inwestycji, Crédit Agricole, Getin Noble Bank
2. Ubezpieczenia: Compensa
3. BPO: BEST
Fioletowy, purpurowy, magenta (fuksja)
Zakres kolorystyczny tych barw często określany jest mianem fioletowego i różowego. Rzadko stosowany w sektorze finansowym, ponieważ wiąże się głównie z kreatywnością. Dlatego po tę paletę barw sięgają raczej firmy z takich branż, jak media, rozrywka bądź reklama.
Znaczenie: indywidualizm, inwencja, intuicja
Pracodawcy
1. Bankowość: Alior Bank
2. Ubezpieczenia: Ergo Hestia
3. Konsulting: Grant Thornton
Ciepłe kolory tylko w akcentach
Identyfikacja wizualna pracodawców w branżach finansowych stosuje ciepłą kolorystykę raczej w akcentach. Przykładowo, pomarańczowy to kolor, który znajdziemy w ING Banku Śląskim, Alior Banku i PwC. Żółty pojawia się w identyfikacji EY. Czerwony natomiast można znaleźć w sektorze bankowym. Jako dominujący kolor znajdziemy go w identyfikacji Eurobanku, Euroclear Banku oraz Grupie Santander. Jako akcent natomiast na czerwień stawiają także Bank BPH, mBank czy też Bank Pekao.