W tzw. erze "rynku pracownika", gdy mamy najniższy poziom bezrobocia w historii, znalezienie idealnego pracownika to nie lada wyzwanie. Badania wykazały, że obecnie już ponad 50% polskich pracodawców ma problem ze znalezieniem i dopasowaniem kandydatów (WorkService, 2017). To wymusza większą koncentrację pracodawców na optymalizacji działań i strategicznym podejściu do zarządzania.
Co wpływa na zadowolenie pracowników? Jak budować poczucie szczęścia w pracy wśród pracowników? Na te i podobne pytania szukali odpowiedzi autorzy badania "Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy", przeprowadzonego przez EY Polska i Employer Branding Institute.
Szczęście, czyli... co?
Starożytni Grecy definiowali szczęście jako „radość, którą czujemy, gdy staramy się osiągnąć swój pełny potencjał”. Zgodnie z tą definicją, szczęście wydaje się bardzo związane z rozwojem i zaangażowaniem. Co ciekawe, przeciwieństwem szczęścia wcale nie jest nieszczęście rozumiane jako negatywne emocje, lecz apatia, bierność, utrata radości życiowej.
Zgodnie z metodologią I Love My Job szczęście pracowników ma swoje źródła w 4 filarach, zależnych od siebie:
- Energia
Źródłami pozytywnej energii są przede wszystkim: dobre odżywianie i sport, które potrafią podnieść produktywność (nawet o 25%), znacząco obniżają absencję (nawet o 27%) i wpływają na wzrost zaangażowania (podnoszą ok. 15 %).
- Dobre emocje
Podstawą funkcjonowania i platformą rozwoju są: poczucie bezpieczeństwa i dobre relacje w pracy, które - jak wskazują badania University of Warwick - już same w sobie podnoszą efektywność. Osoby skoncentrowane na pozytywnych emocjach, nawet jeśli tylko wzbudzanych przez małe rzeczy takie jak darmowa czekolada czy śmieszne filmiki, pracują efektywniej nawet o 12%.
- Flow
Flow to stan określany przepływem, kiedy nie czujemy, że mija nam czas i nie mamy poczucia wysiłku włożonego w zadania.
- Sens
Poczucie sensu w pracy i wiara w to, co robimy, daje niezwykłe efekty. Buduje się je przez jasną wizję i jej komunikację, transparentność zasad organizacji czy partycypacyjny styl zarządzania.
Szczęście w pracy się opłaca
Szczęśliwy pracownik to... czysty zysk, co potwierdzają statystyki. Zadowoleni z pracy pracownicy są:
- o 43% bardziej produktywni (Hay Group),
- o 86% bardziej kreatywni (UC Berkley),
- generują o 26-61% mniejszą rotację (Gallup),
- korzystają ze zwolnienia chorobowego o 36% rzadziej (Gallup).
Badania wykazały jednak, że tylko 37% Polaków jest szczęśliwych w swojej pracy, co oznacza, że:
ponad połowa Polaków spędza 1/3 swojego życia na byciu nieszczęśliwymi.
Źródło: "Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy", EY, 2018.