Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Crowdsourcing

W poniższym artykule wyjaśniamy, co oznacza pojęcie crowdsourcing w marketingu.
07.03.2018
Dowiedz się, jakie są zalety crowdsourcingu oraz poznaj przykłady akcji crowdsourcingowych.

Czym jest crowdsourcing –  definicja

Crowdsourcing (ang. crowd –  tłum, sourcing –  zaopatrzenie, ale także źródło zaopatrzenia) to sposób na zaangażowanie w określone działanie szerokiej grupy ludzi w systemie otwartym (co różni crowdsourcing od outsourcingu). Osoby, biorące udział w akcjach crowdsourcingowych nie muszą być nawet pracownikami organizacji, czy nawet specjalistami w danej dziedzinie. W zależności od potrzeb, w działanie crowdsourcingowe mogą być zaangażowane różne grupy społeczne. Należy je traktować jako zindywidualizowany tłum –  wspólnota jednostek, w której każdy głos jest ważny.

Crowdsourcing nazywany bywa także wolontariatem XXI wieku (gdyż angażuje ludzi często nie dając im nic w zamiar) lub mądrością tłumu (gdyż firmy przyjmują otrzymane wyniki jako pewnik, bazując na tym, że uczestnicy akcji podejdą do ich z pełnym profesjonalizmem). 

Crowdsourcing - trochę historii

Termin crowdsourcing został po raz pierwszy zdefiniowany i użyty przez dziennikarza magazynu "Wired" Jeffa Howe'a w artykule „The Rise of Crowdsourcing” z 2006 r. Od tego czasu pojęcie to nabiera na popularności wraz ze wzrostem zainteresowania organizacji taką formą oddelegowania części zadań.

Warto jednak zauważyć, że sama idea crowdsourcingu (oczywiście bez takiej nazwy) jest znacznie starsza. W historii odnotowano wiele przykładów rozwiązywania problemów poprzez angażowanie szerokiego grona ludzi. Oto kilka przykładów:

  • Napoleon Bonaparte zmagał się z wyzwaniem dostarczania świeżej żywności dla armii. W tym celu ogłosił otwarty konkurs na zaproponowanie nowych form przechowywania żywności na froncie. Najlepszy pomysł miał otrzymać nagrodę w wysokości 12 000 franków. Tak powstała konserwa.
  • tworzenie Encyklopedii Brytanica.

Crowdsourcing – jak to działa

Crowdsourcing pozwala pozyskać dużo więcej informacji, wiedzy lub treści poprzez oddelegowanie zadania do tłumu –  np. dużej grupy użytkowników internetu, niżby to miało miejsce w ramach samej organizacji, gdzie swoją wiedzą i doświadczeniem mogłoby podzielić się tylko kilka osób. 

Przykłady akcji crowdsourcingowych

  • Kompania Piwowarska: przykład akcji crowdsourcingowej, która miała za zadanie znaleźć nowe, ciekawe pomysły dla marki Redd’s. W wyniku projektu, utalentowani ludzie z różnych miejsc w Polsce przygotowali ponad 500 propozycji w formie zdjęć, grafik i filmów.
  • Bank Millennium: akcja crowdsourcingowa została wykorzystana do promowania swojej ostatniej aplikacji mobilnej. Zaangażowano filmowców, którzy stworzyli content video, który w dowolnym miejscu i w zakresie 360 stopni odpowiada na potrzeby młodych.
  • Dell: firma stworzyła platformę IdeaStorm.com firmy – miejsce, gdzie każdy internauta może zgłosić swoje uwagi, propozycje, pomysły na temat produkowanych urządzeń i innych aspektów działania firmy. W ten sposób Dell pozyskał już ponad 21 tys. różnych konceptów, z czego ponad 500 zostało wdrożonych.
  • Bank Zachodni WBK: w serwisie Bankpomyslow.bzwbk.pl użytkownicy zgłaszają pomysły dotyczące bankowości elektronicznej, komentują i głosują. W ten sposób bank zebrał już około 2 tys. różnych projektów o charakterze marketingowym, techniczno-technologicznym czy w zakresie designu, zbudował też dużą i zaangażowaną społeczność. 

Zalety akcji crowdsourcingowych

Waldemar Wierżyński w publikacji "Tłum jako źródło wiedzy i kapitału" wymienia następujące zalety crowdsourcingu:

  • oszczędność czasu i pieniędzy (tłum zdecydowanie szybciej generuje pomysły, a przygotowanie serwisu internetowego jest zdecydowanie tańsze niż opłacanie pracy wąskiego, specjalistycznego zespołu)
  • różnorodność zgłaszanych projektów i ich oryginalność (wiele perspektyw i punktów widzenia), 
  • uzyskanie informacji na temat potrzeb i oczekiwań konsumentów,
  • tworzenie zaangażowanej społeczności (wspólnoty),
  • korzyści marketingowo-promocyjne.

Przyszłość crowdsourcingu

Według raportu Gartnera, do końca 2018 roku 75% wiodących firm będzie korzystało z jakiejś formy crowdsourcingu. 

Źródło: "Tłum jako źródło wiedzy i kapitału", PARP 2015.