Jak oceniasz szanse i wyzwania dla polskiej gospodarki przy współpracy z Chinami?
Rozmawiając o szansach i wyzwaniach dla polskiej gospodarki, musimy odnieść się do kryzysu. Polska gospodarka odczuła jego skutki w mniejszym stopniu, aniżeli nasi zachodni sąsiedzi, pozostając zieloną wyspą na mapie Unii Europejskiej. Stabilność naszej gospodarki przyczyniła się do zwiększenia jej atrakcyjności w oczach chińskich inwestorów. W ostatnich kilku latach mogliśmy obserwować kilka znacznych inwestycji z Państwa Środka, a nawet debiut chińskiej spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych.
Kolejną szansą dla naszej gospodarki jest potężny rynek konsumpcyjny w Państwie Środka oraz rosnąca klasa średnia. Jest to szansa dla rodzimych producentów dóbr, którzy rozważają wejście na chiński rynek. Polski marki cieszą się renomą i uznawane są za produkty wysokiej jakości. Możemy obserwować dynamiczny wzrost eksportu produktów polskich do Chin, wynoszący prawie 20 proc. w skali roku. Zgodnie z prognozami analityków banku HSBC, w ciągu 15 lat Chiny staną się piątym największym odbiorcą dóbr produkowanych w Polsce, tym samym wyprzedzając USA.
W tym kontekście wyzwaniem dla polskich firm jest skuteczne wejście na chiński rynek oraz utrzymanie atrakcyjności inwestycji w Polsce. Główną barierą w naszych kontaktach handlowych jest przede wszystkim ogromna różnica kulturowa, nie bez znaczenia też pozostaje bariera językowa. Wejście na rynek chiński bez znajomości kultury, języka oraz systemu prawnego jest niesamowicie trudne, niemal niemożliwe. Aby sprostać tym wyzwaniom w Polsce, potrzeba nam dobrze wykształconych specjalistów, znających realia chińskiego rynku.
Jak na współpracy Polski z Państwem Środka mogą skorzystać studenci i absolwenci wchodzący na rynek pracy?
Wiedza o Chinach oraz znajomość języka chińskiego otwiera nowe możliwości na rynku pracy. Obecny rynek pracodawcy wymusza na studentach i absolwentach poszukiwanie nisz, które pozwolą im się wyróżnić z spośród tłumu. Wzmożona współpraca Polski z Chinami przyczynia się do wzrostu zainteresowania pracodawców specjalistami posiadającymi wiedzę o Państwie Środka. Osoby posiadające taką wiedzę mogą szukać zatrudnienia w międzynarodowych koncernach, kancelariach prawnych, firmach zajmujących się importem/eksportem czy chociażby w administracji publicznej.
W lipcu br. polski zespół odwiedzi Chiny w ramach Warsaw-Beijing Forum. O jakich problemach będą zajmować się studenci?
Będziemy rozmawiać o najważniejszych aspektach prawnych, wyzwaniach gospodarczych i różnicach kulturowych w biznesie. Chcemy pokazać, że współpraca pomiędzy naszymi krajami ciągle się rozwija. Chcemy dyskutować o tym, co już udało się osiągnąć, i o tym, co można poprawić w przyszłości. Zarówno my, jak i nasi chińscy koledzy jesteśmy młodymi, mobilnymi i otwartymi ludźmi. Poprzez wzajemny dialog chcemy uczyć się, jak przedsiębiorcy mogą osiągnąć sukces na polskim i chińskim rynku.
Dlaczego zrodziła się w ogóle idea stworzenia forum wymiany poglądów pomiędzy polskimi a chińskimi studentami? Jakie organizacje biorą udział w projekcie?
Idea projektu Warsaw-Beijing Forum: Youth for Business zrodziła się w październiku 2013 roku. Naszym celem było i jest zbudowanie forum współpracy oraz dialogu pomiędzy dwiema uczelniami: Uniwersytetem Warszawskim oraz China University of Political Science and Law w Pekinie.
W ramach współpracy udało nam się pozyskać wielu prestiżowych partnerów, takich jak: TP – LINK, Kancelaria Miller Canfield, Bank HSBC, Deloitte, Polsk Instytut Spraw Międzynarodowych, Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Chińskiej, Trinity Culture Lab, Fundacja im. Kazimierza Pułaskiego, DLA Piper Wiater, Giełda Papierów Wartościowych oraz European Edu Center.