Wiadomości|

26.07.2023

System core bankingowy, czyli serce banku. Zespół Digital Banking Solutions w Deloitte

Wiktoria Jackowska, Redaktorka, Grupa MBERadek Kawecki, Manager w zespole Digital Banking Solutions, Software Engineering Tribe Lead, Deloitte

Bez systemu core bankingowego nie można w banku wykonać przelewu, otworzyć rachunku czy lokaty. Radek Kawecki, manager w zespole Digital Banking Solutions w Deloitte, opowiada o tym, jak firma wspiera banki we wdrożeniach systemów centralnych oraz jaka jest przyszłość tego obszaru.

Czym zajmuje się zespół Digital Banking Solutions?

Trzonem tego, co robimy, jest wdrażanie systemów core bankingowych. System centralny wspiera bank w jego podstawowych funkcjach, takich jak otwarcie rachunku bieżącego czy zlecenie przelewu. Niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale de facto każda nasza interakcja z bankiem wymaga również interakcji z systemem core bankingowym.

Jeśli chcemy na przykład sprawdzić w aplikacji mobilnej banku, ile zostało nam środków na koncie po ostatnich zakupach w galerii handlowej, to aplikacja ta odpyta system centralny o saldo naszego rachunku. W analogiczny sposób pokaże nam historie naszych transakcji, zaplanowanych płatności czy blokad na rachunku. Można zatem stwierdzić, że system core bankingowy pozwala funkcjonować bankom i oferować użytkownikom usługi, z których korzystamy na co dzień.

Naszym zadaniem, jako zespołu Digital Banking Solutions, jest instalacja systemu centralnego w banku, a następnie jego konfiguracja, customizacja czy integracja z innymi systemami, także tymi zewnętrznymi, jak system płatności czy systemy kartowe. Wszystko to po to, aby dostarczyć klientowi najwyższą użyteczność i funkcjonalność. Oprócz samego wdrażania systemu wspieramy klientów w migracji danych z systemów legacy oraz w aktualizacji ich systemów centralnych do nowszych wersji.

Jak widać, zakres naszej działalności i skala projektów jest ogromna, ale też istotna dla przeciętnego człowieka. Projekty wdrożenia systemów core bankingowych są bardzo złożone i newralgiczne. Często porównuje się je do operacji na otwartym sercu, bo system centralny jest właśnie takim sercem banku.

Z jakich technologii korzysta zespół?

Dziś coraz częściej banki decydują się na instalację systemów centralnych w chmurze. Wybór konkretnego dostawcy zależy od regionu, regulacji prawnych czy technologii wykorzystywanych w banku. Systemy centralne, które wdrażamy, są cloud agnostic, to znaczy, że mogą działać na każdej z dostępny platform chmurowych, niezależnie czy wybór padnie na Azure, AWS, Google Cloud lub mniej popularne platformy jak Oracle Cloud czy IBM Cloud. Jeśli chodzi o sam development systemu i dostosowanie go do specyficznych wymagań klienta, to najczęściej korzystamy z Javy lub Python’a. Myślę, że systemy centralne nie odbiegają pod tym kątem od innych aplikacji. Z powodzeniem wykorzystujemy najbardziej znane narzędzia do zarządzania kodem, projektem czy wspierające testy. 

Dlaczego ten obszar jest atrakcyjnym miejscem pracy?

Myślę, że największą zaletą jest kompleksowość i unikalność naszych projektów oraz to, że nasza praca przekłada się na życie każdego z nas. W Digital Banking Solutions mamy wpływ na to, jak wygląda dzisiejsza bankowość.

Budujemy banki od zera, a więc robimy rzeczy, które są naprawdę niezwykłe.

Jakie możliwości rozwoju oferuje zespół Digital Banking Solution w Deloitte?

Zespół liczy ok. 150 osób. Jesteśmy podzieleni na podzespoły, tak zwane tribe’y, które skupiają ludzi o konkretnym profilu umiejętności. Są to architekci, deweloperzy, eksperci od migracji danych, analizy biznesowej i funkcjonalnej, testów oraz zarządzania projektami. W ramach każdego tribe’u mamy ustaloną ścieżkę kariery, ale dajemy też naszym pracownikom możliwość jej zmiany. Zdarza się, że analitycy kierują się w stronę project managmentu, deweloperzy postanawiają zająć się architekturą IT, a testerzy próbują swoich sił w analizie. Przejścia między tribe’ami są akceptowane i wspierane.

Oprócz tego korzystamy z narzędzi, które daje nam Deloitte. Mamy bogatą ofertę szkoleń, dostęp do znanych platform e-learningowych czy certyfikacji. Możliwości jest naprawdę wiele. Dodatkowo każdy z nas ma przypisanego coacha, który ma za zadanie wspierać nas w rozwoju i nam doradzać.

Czym charakteryzuje się środowisko pracy w tribe’ach Digital Banking Solutions? Jaka panuje w nich kultura organizacyjna?

Pracujemy głównie dla klientów zagranicznych, często dla największych instytucji finansowych na świecie. Mamy klientów z Europy, a także z Australii, Nowej Zelandii czy Kanady. W konsekwencji często pracujemy z ludźmi z różnych stref czasowych oraz z różnych kultur.

Przy tak dużym zróżnicowaniu regionów ciężko jest mówić o jednym modelu pracy. Staramy się być elastyczni i dostosować go do zarówno do oczekiwań klienta, jak i naszych możliwości. Większość projektów prowadzimy zdalnie, choć zdarza się, że proponujemy naszym pracownikom możliwość wyjazdów służbowych do kraju naszego klienta.

W Deloitte mamy hybrydowy model pracy, który nie nakłada obowiązku pracy z biura. Ja staram się zachęcać moich kolegów i moje koleżanki do pojawiania się w biurze, bo cenię sobie wspólne kawy w kuchni i spontaniczne rozmowy na różne tematy. Myślę, że te interakcje budują relacje w zespole.

Jakie cechy, umiejętności, doświadczenia powinna uosabiać osoba dołączająca do tej części organizacji?

Jesteśmy dużym zespołem i szukamy ludzi o różnym doświadczeniu i o różnych profilach: project managerów, analityków, testerów, deweloperów czy architektów IT.

Zdajemy sobie sprawę, że core banking nie jest czymś, czego ktokolwiek nauczy się na studiach, dlatego jesteśmy otwarci również na osoby, które zaczynają swoją karierę zawodową. Szukamy ludzi, którzy nie boją się wyzwań, dużych projektów i znają lub chcą poznać bankowość. Każdy z naszych projektów jest na swój sposób wyjątkowy, więc osoby, które u nas pracują, lubią się uczyć oraz chcą poświęcać czas i energię na podejmowanie tematów, które są dla nich nowe.

Ponieważ pracujemy zwykle zdalnie, to kluczowa jest empatia, otwartość, komunikatywność i chęć tworzenia zgranego zespołu. Jak widać, do pracy w naszym zespole potrzebne są nam nie tylko umiejętności technologiczne, ale również te bardziej miękkie.

Jak wygląda przyszłość tego obszaru? W którą stronę zmierza jego rozwój?

Widzę kilka kierunków, w których zmierza rozwój core bankingu.

Pierwszy wynika z trendów, które wiodą prym w IT. Myślę tutaj o zainteresowaniu technologiami chmurowymi. Na pewno dziś jest to technologia wybierana przez banki znacznie częściej niż miało to miejsce kiedyś. Widać, że banki korzystają z benefitów chmury – skalowalności, elastyczności i optymalizacji kosztowej. Systemy oparte na chmurze pozwalają bankom szybko reagować na zmieniające się wymagania rynku i skalować swoją działalność zgodnie z potrzebami.

Kolejny obszar, który w mojej ocenie zyskuje na znaczeniu, to analityka danych i sztuczna inteligencja. Banki mają dostęp do ogromnej ilości danych na nasz temat i starają się z nich korzystać, budując warstwą analityczną na bazie posiadanych informacji. Według mnie w najbliższym czasie będziemy obserwować rosnące zainteresowanie w tym temacie. Już teraz mówi się, że dane będą nową walutą w gospodarce.

Inny trend to tak zwany lean core approach. W tym podejściu staramy się, aby system centralny wspierał tylko te funkcjonalności, które do niego należą, a wszystko to, co jest właściwością innych systemów czy domen, było adresowane właśnie tam. Ten kierunek jest efektem lekcji wyciągniętej z dotychczasowego podejścia do core bankingu, które często prowadziło do powstania ogromnych systemów centralnych łączących wiele funkcji, które w konsekwencji było trudno utrzymać.

Ostatni trend na jaki chciałbym zwrócić uwagę, to temat otwartej bankowości. Podobnie jak w sektorze komercyjnym, banki mogą wykorzystać architekturę API do umożliwienia wymiany danych i współpracy z innymi instytucjami finansowymi oraz regulatorami. Już teraz niektóre banki umożliwiają agregacje produktów od różnych instytucji w jednej aplikacji. Na pewno na bazie tego konceptu powstanie jeszcze wiele innych usług, które podniosą jakość bankowości.

Autor

Wiktoria Jackowska

Wiktoria Jackowska

Redaktorka, Grupa MBE

Magistrantka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Czynna uczestniczka konferencji naukowych. Pasjonatka kultury, lingwistka. 

W Grupie MBE jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Członkini Stowarzyszenia Bliżej ADHD działającego z misją edukacji o neuroróżnorodności.