Stawiamy na rozwój na każdym szczeblu kariery - wywiad

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

O planach rekrutacyjnych na 2018 rok w Nordea Bank rozmawiamy z Mikołajem Ługowskim, dyrektorem Nordea Bank AB Oddziału w Polsce.

Redakcja: Jakie są Państwa plany rekrutacyjne w 2018 roku?

Mikołaj Ługowski, dyrektor Nordea Bank: Nordea w swoich planach rozwojowych stawia na Polskę. Obecnie pracujemy w trzech lokalizacjach. W Łodzi znajduje się centrum operacyjne, które wspiera działalność bankową skandynawskich jednostek biznesowych i oddziałów. W Trójmieście i Warszawie natomiast pracują specjaliści IT. Obecnie Nordea w Polsce liczy prawie 2,5 tys. osób i ma bardzo ambitne plany kontynuacji zatrudnienia zarówno specjalistów, jak i absolwentów w obydwu obszarach biznesu.

Jakie są trzy najbardziej pożądane stanowiska, na które poszukują Państwo kandydatów bez doświadczenia zawodowego w 2018 roku? 

W Łodzi zapraszamy do współpracy głównie absolwentów studiow wyższych, a jedną z pożądanych kompetencji jest znajomość języka angielskiego oraz zdolności analityczne. W bieżącej pracy nowi pracownicy poznają zakres swoich zadań i biorą udział w licznych szkoleniach, podczas których w ciągu roku stają się specjalistami w danym obszarze. Ponieważ jednak mamy wiele departamentów – zaczynając od kart płatniczych, po obsługę rynków kapitałowych, czy przeciwdziałanie prania brudnych pieniędzy, to wytypowanie najbardziej pożądanego stanowiska jest bardziej złożone. Najczęściej pierwszym szczeblem kariery jest stanowisko Junior Process Specialist.  

Jakie są trzy najbardziej pożądane stanowiska, na które poszukują Państwo kandydatów z minimum 5-letnim doświadczeniem zawodowym?

Obecnie poszukujemy wielu specjalistów IT, w różnych działach. Najbardziej pożądani na rynku – i to nie tylko u nas – są developerzy Java, testerzy, analitycy. Do centrum operacyjnego również poszukujemy ekspertów z rynku finansowego - do działów zajmujących się analizą i raportowaniem procesów, czy też szeroko rozumianym bezpieczeństwem finansowym.

Jakich kompetencji miękkich brakuje zwłaszcza młodym kandydatom na rynku pracy?

Nauka nowego środowiska, poznawanie kultury organizacyjnej oraz indywidualnego zakresu zadań może trwać nawet do trzech miesięcy. Najważniejsze jednak, aby pracownicy mieli pozytywne, otwarte nastawienie, potrafili aktywnie słuchać i angażować się w różne projekty.

Z jednej strony inwestujemy w rozwój pracownika i chcemy wzmacniać jego kompetencje, z drugiej natomiast - oczekujemy gotowości do pracy i podejmowania się odpowiedzialnych zadań.

Nordea pracuje w oparciu o wartości, a jedną z nich jest odpowiedzialność.

Jakie programy rozwojowe oferują Państwo młodym pracownikom w 2018 roku?

W tej chwili trwa rekrutacja do Nordea Graduate Programme. Jest to unikalny program stażowy, który Nordea od wielu lat prowadzi w krajach skandynawskich. W Polsce mamy po raz pierwszy okazję zapraszać absolwentów do udziału w tym projekcie. Uczestnicy Programu Nordea Graduate otrzymują wynagrodzenie, realizują konkretne zadania i jednocześnie od podszewki poznają Grupę Nordea - pracują w międzynarodowych grupach, pogłębiają i zdobywają nową wiedzę oraz doświadczenia zgodnie ze swoimi preferencjami. Po zakończeniu programu otrzymują ofertę stałego zatrudnienia z jasno określoną drogą dalszego rozwoju. 

Dodatkowo, nawiązaliśmy też współpracę z firmą Software Development Academy, która - w oparciu o zdefiniowane przez nas wytyczne - przygotowuje do pracy w dziale IT osoby, które wcześniej nie były bezpośrednio związane z tym obszarem. W ten sposób wykształciliśmy już 45 osób. To również ciekawy przykład na to, jak można się przekwalifikować i zostać pracownikiem Nordea.

Dlaczego inwestycja w pracowników to, Państwa zdaniem, inwestycja w przyszłość?

Każda inwestycja w pracownika jest inwestycją w jego i naszą przyszłość. Dlatego stawiamy na udział w programach na każdym szczeblu kariery. Dofinansowujemy szkolenia miękkie i merytoryczne, kursy językowe oraz studia podyplomowe. Rozwój pracownika jest dla nas szansą jako pracodawcy. Wierzymy, że stwarzając optymalne warunki naszym pracownikom, sprzyjamy innowacyjności całej organizacji.

Dziękuję za rozmowę. 

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.