Dział R2R to jeden z trzech głównych filarów w strukturze pracy w SSC (Shared Services Centers). Bazuje na księgowaniach działu C2C (Consumer to Consumer), który wystawia i księguje faktury sprzedaży, oraz działu P2P, który księguje faktury zakupu. R2R to komórka, która łączy działalność operacyjną z raportowaniem finansowym, odpowiada za szeroki zakres procesów księgowych oraz sprawozdawczych. Obejmuje gromadzenie, przetwarzanie i dostarczanie odpowiednich danych. Tym samym zapewnia uzyskanie właściwego obrazu firmy z punktu wyniku finansowego. Na pytania dotyczący rozwoju i możliwości w dziale R2R odpowiadają Magdalena Rokus i Patrycja Sowińska z Capgemini Polska.
Jak przebiegała Twoja ścieżka zawodowa w Capgemini Polska?
Magdalena Rokus, Finance Accounting & Reporting Senior Specialist: Do Capgemini trafiłam nie przypadkiem. Zostałam zwerbowana przez biuro headhunterskie ze względu na zasób kwalifikacji w zakresie finansów, które zdobyłam u poprzednich pracodawców. Jestem zatrudniona w dziale księgi głównej/GL. Biorę udział w dużym projekcie od jego początku, czyli od 2019 roku, w którym świadczymy usługi dla klienta z branży energentycznej, co daje naprawde duże perspektywy rozwoju. Rozwijam umiejetności w zakresie księgowym, podatkowym, kadrowym. Po drodze nastąpiło kilka zmian systemu, migracje danych, wdrożenie nowego systemu S4H, więc naprawdę były to duże wyzwania. Po dwóch latach uzyskałam awans na stanowisko R2R Proces Lead.
Patrycja Sowińska, R2R Finance and Accounting Senior Process Specialist: Zanim zaczęłam pracować w Capgemini, pracowałam kilka lat w księgowości i audycie. Zostałam zatrudniona w Capgemini na stanowisko specjalisty w dziale R2R w księdze głównej. Po półtora roku pracy moje zaangażowanie oraz wiedza zostały docenione, ponieważ dostałam awans na stanowisko starszego specjalisty.
Jakich obowiązków mogą się spodziewać osoby chcące dołączyć do zespołu R2R?
M: Zakres obowiązków jest bardzo szeroki i róznorodny. Miesiąc jest podzielony na konkretne procesy i w zależnosci od dnia zajmujemy się określonym zakresem rozliczeń dotyczących rozliczeń pracowniczych, podatków czy rekonsyliacji. Wykonujemy księgowania w księdze głównej, czynności ściśle związane z zamknięciem miesiąca, uzgadniamy salda na kontach, dokonujemy rozliczeń międzyokresowych.
P: W obszarze R2R obsługujemy dziesiątki spółek. Do naszych obowiązków należą księgowania dotyczące pracowników, uzgadnianie kont bankowych, przygotowanie deklaracji podatkowych, księgowanie środków trwałych, księgowanie rezerw, rozliczeń międzyokresowych, uzgadniania sald należności i zobowiązań pomiędzy spółkami w grupie, zadania dotyczące zamknięcia miesiąca. Wykonujemy również rekonsyliacje, na podstawie których sprawdzamy czy księgowania zostały wykonane poprawnie, a salda na kontach są zgodne z dokumentami. Przygotowujemy również zestawienia i analizy dla audytu. Do obowiązków należy również sporządzenie raportów dla klienta.
Jakie zalety dla organizacji niesie proces Record to Report?
M: Proces R2R pomaga przedsiębiorstwu w przestrzeganiu przepisów finansowych. Systematyczny proces gromadzenia danych wymaga od firmy przestrzegania różnych przepisów zarówno na szczeblu lokalnym, jak i międzynarodowym. Spójny proces gromadzenia i prezentowania danych daje ekspertom pewność, że prowadzą biznes zgodnie w przepisami, które różnią się w zależności od kraju. Jest to szczególnie istotne w kwestiach podatkowych.
Dane uzyskane w procesie R2R są wykorzystywane do sporządzania dokumentów, które nastepnie są oceniane przez ekspertów na wysokim szczeblu zarządzania. Oceny te wspierają strategiczne myślenie i podejmowanie decyzji, a także umożliwiają przeprowadzenie szczegółowych analiz na temat działalności firmy i jej przyszłego sukcesu.
P: W dziale R2R pomaga się klientowi w ujednoliceniu i standaryzacji procesu poprzez wprowadzenie wielu automatyzacji, dlatego m.in. przygotowywanie raportów wymaga mniej czasu. Zespół R2R poprzez zatrudnienie wielu specjalistów pomaga w wyborze odpowiednich narzędzi i rozwiązań, które pozwalają zaoszczędzić czas na wykonywanie innych zadań, lepsze planowanie i organizację. Z punktu widzenia podatków dział R2R sprawdza i wyłapuje błędy, jakie zostały popełnione przez dział wystawiający i księgujący faktury.
Czy R2R to obszar, na który warto zwrócić uwagę, decydując się na dalszy rozwój swojej kariery w finansach?
M: Jeśli posiadamy zdolności analitycznego myślenia, potrzebujemy ciagłego rozwoju, lubimy dynamiczną pracę, a w dodatku jesteśmy uważni i skrupulatni, to myślę, że jest to dobre miejsce, aby kontynuować karierę w finansach. Z poziomu Księgi Głównej/GL, w dziale w którym jestem, mogę powiedzieć, że jest to miejsce łączące w sobie efekty pracy pozostałych działów takich jak AP, AR, MDM, Cash&Bank’u, co w dalszym etapie rozwoju może być bardzo satysfakcjonujące.
P: R2R to część księgowości, która zbiera dane, wykonuje raporty. Żeby odnaleźć się w tym dziale, powinniśmy mieć wiedzę i umiejętności finansowo-księgowe oraz potrafić je odpowiednio wykorzystać. Często sami musimy podjąć decyzje, jak wykonać konkretne księgowania, czy w jaki sposób poprawić błędy popełnione przez inne zespoły. Żeby zrozumieć te działania, najlepiej mieć doświadczenie w księgowości. W pracy staramy się rozumieć każdy proces – tylko wtedy wiemy, na co zwrócić uwagę, by nie popełnić błędów. Takie podejście pozwala również zobaczyć możliwości usprawnienia procesu. Jest to ważne zarówno dla samorozwoju, jak i dla dobra firmy. Dlatego uważam, że R2R nie powinien być początkiem kariery w finansach, a raczej jej kolejnym etapem.
Jakie możliwości rozwoju swojej kariery mają pracownicy obszaru R2R w Capgemini Polska?
M: Obszar R2R jest według mnie najważniejszym ogniwem w strukturze finansowej. Zaczynając w tym obszarze, starujemy z dużego pułapu. Zdobywamy bardzo szeroki zakres informacji, uczymy się najwięcej, ponieważ dotykamy również tematy działów AP/AR/ MDM. Jest to dobre miejsce, żeby podążać w kierunku eksperta z zakresu danego procesu. Możemy również, jeśli chcemy, przenieść się z tego poziomu do poszczególnych działów AR/AR/Cash&Bank, tam zdobyć kolejne doświadczenie w zakresie Collect lub Purchase. Korporacja daje nam ogromne możliwości, jeśli chcemy być aktywni, mamy bardzo duże pole do działania. Tym samym oferowana jest nam możliwość ciągłego rozwoju.
P: Capgemini Polska pracuje dla wielu spółek z różnych branż, pomimo że struktura i zakres obowiązków może być zbliżony do siebie, to nie ma dwóch takich samych klientów. R2R to dział, który nie stoi w miejscu, nie ma określonych reguł od linijki, poza które nie można wyjść. Pracuje w projekcie, w którym każdy dzień daje nam szanse na rozwój i uczy nas nowych umiejętności. Capgemini oferuje wiele programów rozwojowych takich jak zewnętrzne kursy, dofinansowanie edukacji i certyfikacji, platforme NEXT, gdzie dostępne są szkolenia m.in z Excela, VBA.
Co z Twojej perspektywy jest najbardziej satysfakcjonujące w tej pracy?
M: Różnorodność działań. Dynamika i elastyczność pracy. Każdy dzień przynosi nowe wyzwania, a my musimy umieć podejmować szybko decyzje, nawiązywać kontakt z klientem – być otwartym na relacje z drugim człowiekiem. Projekt, w którym obecnie biorę udział, daje mi możliwość ciągłego rozwijania zdolności językowych zarówno w mowie, jak i w piśmie. Praca nad projektem przyczyniła się do podniesienia moich kwalifikacji w zakresie ksiegowości i finansów na szczeblu międzynarodowym.
P: Zaczynając współprace z klientem, dla którego prowadzimy księgowość, zaczynamy od kontaktu mailowego. Oczywiście później zaczynamy organizować spotkania zarówno online, jak i na żywo. Jednak większość tego kontaktu zostaje drogą mailową. Dlatego największą satysfakcję odczuwam wtedy, gdy osoba po drugiej stronie postanowi docenić naszą prace. Mam wtedy poczucie, że wysiłek, jaki włożyłam w proces, został doceniony.
Co w odniesieniu do pracy Twojego zespołu znaczy hasło „Get the future you want”?
M: Szanujemy się, wspieramy, pomagamy sobie rozwiązywać naprawdę trudne kwestie wynikające z procesu. Nasza odpwiedzialność i chęć współpracy powodują, że nie ma kwestii nie do rozwiązania. Dzięki naszej pracy i postawie nie spotykamy się z backlogiem czy eskalacją ze strony klienta. Każdy z nas chce się rozwijać, poszerzać horyzonty. Każdy z nas jest ciekawą osobowością w tym zespole, co sprawia, że możemy uczyć się od siebie nawzajem.
P: Mam szczęście, że trafiłam do Capgemini i do tak wspaniałego zespołu. Wsparcie, jakie dajemy sobie nawzajem oraz motywacja, jaką dostajemy od Team Leadera, sprawia, że każdy chce się rozwijać. Nie boimy się nowych wyzwań ani zmian, jakie proponuje nam pracodawca. Stawiamy sobie cele i realizujemy je. Przy tym panuje przyjemna, pełna humoru atmosfera, w której pracownicy i pracowniczki wyróżniają się energią do tego, żeby każdego dnia kreować naszą przyszłość.