Zatrudnianie finansisty – dlaczego wymaga dobrego przygotowania?
Każda rekrutacja niesie ze sobą swoje własne wyzwania. Nie inaczej jest ze stanowiskami związanymi z finansami. Wręcz przeciwnie, w tym wypadku stawka jest jeszcze większa – dobry finansista może znacząco wpłynąć na sukces firmy.
Jeżeli sami mamy z tą branżą niewiele wspólnego, a musimy przeprowadzić taką rekrutację, niezbędne jest wcześniejsze rozeznanie się w temacie, aby właściwie reprezentować organizację. Wielu specjalistów z tego sektora może przebierać w ofertach pracy, co oznacza, że to także my musimy postarać się o dobrego kandydata.
Świat finansów obejmuje ogrom pojęć i kwalifikacji, o których osoba spoza branży może nie mieć pojęcia. Na szczęście, aby zrekrutować dobrego finansistę, nie trzeba samemu się nim stawać – wystarczy tylko trochę przydatnej wiedzy.
Czytaj: Kluczowe cechy dobrego ogłoszenia o pracę w finansach. 7 praktycznych porad
Analiza stanowiska
Podstawą będzie oczywiście jak najdokładniejsze zrozumienie, kogo dokładnie szuka firma. Najważniejsze będzie zrozumienie 3 kluczowych czynników:
1. Wykształcenie i kwalifikacje
Wymagania na stanowiska finansowe mogą dotyczyć ukończonych przez kandydata studiów, jak również zdobytych kwalifikacji. Najpopularniejsze z nich to: ACCA, CIMA i CMA. Listę kwalifikacji zawodowych dla zawodów związanych z finansami znajdziesz tutaj.
2. Umiejętności twarde
Będą się one bardzo różnić w zależności od poziomu stanowiska i jego specyfiki. Często wymagane umiejętności twarde to na przykład:
- znajomość programów finansowych i/lub księgowych;
- wiedza z zakresu przepisów prawnych (dotyczących prawa podatkowego i nie tylko);
- znajomość języków obcych.
Przed rozmową rekrutacyjną najlepiej będzie nauczyć się podstaw na temat określonych wymagań – czym są, co oznaczają oraz jakiego poziomu wiedzy wymagamy od kandydata.
3. Umiejętności miękkie
Dobrego finansistę cechuje połączenie umiejętności twardych oraz miękkich. Sama wiedza i wykształcenie to za mało – w tym sektorze liczą się też zdolności takie jak:
- komunikacja – niezbędna do dzielenia się wnioskami z analiz i współpracy z innymi zespołami;
- asertywność i umiejętność negocjacji – bardzo często finansista musi przekonać resztę organizacji do swoich racji;
- krytyczne myślenie – niezastąpione podczas podejmowania decyzji finansowych;
- organizacja – praca finansisty to nierzadko robienie kilku rzeczy jednocześnie (przy czym wszystkie są ważne).
Pożądane umiejętności miękkie, tak jak wszystkie inne czynniki, mogą różnić się w zależności od stanowiska. Jednak te cztery powyższe warto brać pod uwagę przy każdej rekrutacji dotyczącej finansów – są one przydatne nie tylko dla samego specjalisty, ale i dla wszystkich jego współpracowników.
Jakie pytania zadawać finansiście?
Niezbędną częścią rozmowy na stanowiska finansowe są pytania techniczne i analityczne, które zależeć będą całkowicie od oferowanej roli oraz obowiązujących jej wymagań. Nie należy jednak ignorować potencjału pytań miękkich i sytuacyjnych. Jak już wspomnieliśmy, odpowiednie kwalifikacje to tylko połowa sukcesu w pracy finansisty – druga połowa to umiejętność wprowadzania ich w życie, dobra organizacja pracy, zdolność do krytycznego myślenia oraz komunikatywność z zespołem.
Przykłady pytań:
- Czy możesz opisać wyzwanie, które napotkałeś/aś ostatnio i jak sobie z nim poradziłeś/aś?
- Czy w twojej karierze zawodowej udało ci się usprawnić jakiś wewnętrzny proces?
- Jak radzisz sobie z pracą pod presją czasu?
- Jak postąpiłbyś/postąpiłabyś w sytuacji, gdy …?
- Czy możesz podać przykład sytuacji, w której musiałeś/musiałaś wyjaśnić kwestie finansowe osobie z innego działu? Jak to zrobiłeś/aś?
Warto również zorientować się na temat aktualnej wiedzy kandydata w zakresie rynku finansowego. Pytania takie jak: „Co uważasz na temat (najnowsza nowinka dotycząca sektora)” albo „Jakie, twoim zdaniem, wyzwania z dziedziny … są obecnie najtrudniejsze?” mogą pomóc nam dowiedzieć się, czy nasz rozmówca interesuje się swoją branżą oraz czy w przyszłości będzie chciał się dokształcać.
Nie samymi pieniędzmi, czyli o wartości benefitów i kultury organizacji
Na koniec warto zachęcić kandydata przedstawiając mu, co jako organizacja mamy do zaoferowania – szczególnie, jeśli podczas rozmowy okazało się, że mamy do czynienia z kompetentną osobą gotową do objęcia oferowanego przez nas stanowiska. Mogłoby się wydawać, że dla finansistów liczą się jedynie konkrety, takie jak jasny zakres obowiązków, rodzaj umowy i zarobki. Są to kwestie niezmiernie ważne, jednak zdarza się, że o decyzji kandydata mogą przeważyć czynniki uważane za „miękkie”, takie jak benefity pozapłacowe czy kultura firmy. Dobrze więc jasno i przekonująco o nich opowiedzieć.