Zalpha to mikropokolenie na styku dwóch najmłodszych generacji – Alpha (urodzeni po 2013 roku) i Z (urodzeni w latach 1995-2012). Obie grupy w dużej mierze ukształtowały wspólne doświadczenia takie jak pandemia COVID-19 i wojna na Ukrainie. Podczas gdy pokolenie Z jest często opisywane jako dorastające w internecie, pokolenie alfa ma z nim styczność od urodzenia.
Pokolenie Zalpha cechuje idealistyczne podejście do świata. Zalphy kibicują różnorodności i żądają jej. Wiele kwestionują, ale są bardzo kreatywni i przedsiębiorczy.
Brzoskwiniowa komunikacja w branży finansowej, czyli kolor 2024 roku
On-line
Pokolenie Zalpha nie zna życia bez internetu. Z tego też powodu większość przedstawicieli tej generacji nie rozróżnia cyfrowego ja od tożsamości w realnym świecie.
Samotne Zalphy
Internet nie pozostaje bez wpływu na dobrostan tego pokolenia. Rzeczywistość przeniesiona do sieci wzmaga poczucie osamotnienia. Co więcej aktywnie działające media społecznościowe sprawiają, że Zalphy odczuwają nieustanną presję bycia online.
Zdrowie psychiczne
Zalphy, w większym stopniu niż poprzednie pokolenia, zmagają się z różnymi trudnościami dotyczącymi zdrowia psychicznego. Można to powiązać z sytuacją gospodarczo-ekonomiczno-polityczną, w której przyszło im żyć.
Pokolenie Zalpha doświadczyło w młodym wieku pandemii, wojny, kryzysu klimatycznego, energetycznego i migracyjnego. Stąd Zalphy potrzebują, oprócz bycia on-line, przestrzeni, która przyniesie im ukojenie. Będą poszukiwać miejsc, które zapewnią im chwilę oddechu od wirtualnej przestrzeni pełnej różnych bodźców.
Perspektywa Zetek, czyli jak pokolenie Z zmienia rynek pracy
Świadomość klimatyczna
Badania wskazują, że 46% nastolatków deklaruje, że interesuje się kwestiami klimatycznymi, zmianą klimatu lub stanem środowiska naturalnego. Z drugiej strony kryzys gospodarczy oraz inflacja sprawiają, że mikropokoleniu Zalpha trudniej jest priorytetyzować kwestię zrównoważonego rozwoju. Z tego powodu przedstawiciele Zalpha będą coraz bardziej zwracać uwagę na świadome wybory konsumenckie. Postawią na rynek wtórny dóbr i usług.
Pokolenie Zalpha określane bywa również jako upagers, czyli z ang. przyspieszona, wcześniejsza dojrzałość. Wynika to z faktu, że Zalphy są bardziej świadomi społecznie, środowiskowo i gospodarczo niż można byłoby się tego spodziewać od młodych osób.
Pokolenie Zalpha w firmach
Zalpha to młodzieńczy głos w organizacji, który nadążą za stale zmieniająca się rzeczywistością. Przedstawiciele tego pokolenia są zdolni do tworzenia angażujących strategii, które odpowiadają na potrzeby potencjalnych klientów. Aplikacja do nauki języków Duolingo ma wielokrotnie nagradzanego, 24-letniego menedżera ds. mediów społecznościowych. Z kolei Nerf zatrudnił 22-letniego dyrektora TikToka.
Co więcej wywodząca się z internetu generacja Zalpha jest głównym celem marek ze względu na potencjalną siłę nabywczą. W styczniowym raporcie Bain & Company przewidywano, że do 2030 r. wydatki pokolenia Zalpha będą rosły trzykrotnie szybciej niż wydatki wcześniejszych pokoleń.