Wiadomości|

30.08.2022

Storytelling w biznesie, czyli jak dobrze opowiadać historie

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Dawno, dawno temu... Tymi słowami mogłaby równie dobrze rozpoczynać się bajka czytana dzieciom na dobranoc albo... prezentacja biznesowa. Zobaczcie, co decyduje o potędze opowieści i sprawia, że słucha się jej z zapartym tchem.

fot. Unsplash

fot. Unsplash

Wszyscy codziennie opowiadamy historie, często niezdając sobie z tego sprawy. O tym, jak uciekł nam autobus lub dlaczego opóźnił nam się projekt. Wszystko, co wymaga wyjaśnienia może być pretekstem do opowieści, bowiem jak przekonuje Dana Norris, autorka książki "Storytelling (nie tylko) w biznesie" konflikt lub problem to elementy niezbędne, będące sercem każdej dobrej historii. Oprócz tego istotne jest także gorączkowe szukanie wyjścia z sytuacji, zbudowanie odpowiedniego tła i ostatecznie znalezienie rozwiązania. Happy end, zamknięcie wątków pobocznych, kropka i zadowolenie słuchaczy.

W teorii wszystko wydaje się jasne jak słońce, ale snucie opowieści tak, by zainteresować słuchaczy jest sztuką. Na szczęście można ją posiąść, jeśli poświęci się trochę czasu na zgłębianie jej tajników i/lub przeczyta poradnik o tym, jak krok po kroku układać niezapomniane opowieści. 

Szkielet opowieści

Czy wiecie, że zarówno "Romeo i Julia", "Gwiezdne wojny", jak i "Król lew" oparte są na jednej, tej samej strukturze? Odpowiedni układ zdarzeń sprawia, że słucha się tych historii z zapartym tchem. Jeśli chcecie, by podobne uczucia wywoływały opowiadane przez Was historie czy prezentacje, powinniście je ułożyć według określonego planu:

  • początek,
  • problem,
  • nieudana próba rozwiązania problemu,
  • rozwiązanie,
  • zakończenie.

Jak przekonuje autorka książki, można ten plan wykorzystać nie tylko w przypadku filmów czy sztuk teatralnych, ale także w codziennych sytuacjach jak spotkanie biznesowe, rozmowa kwalifikacyjna czy randka. Pod warunkiem, że w każdej z tych historii pojawia się jakiś problem czy konflikt. Jeśli nie – historia nie nabierze rozpędu, ugrzęźnie w martwym punkcie. Może nawet będzie ciekawa, ale to wszystko. Raczej nie porwie słuchaczy. Szkielet opowieści to punkt wyjścia, klucz do wspaniałej opowieści. 

Diabeł tkwi w szczegółach...

...i sukces dobrej opowieści też! Subtelne dodatki w postaci soczystych przymiotników, określeń wywołujących skojarzenia do zdarzeń czy miejsc nam znanych, pozwalają zanurzyć się w danej historii po uszy. Dlatego żeby rozbudzić wyobraźnię słuchacza i podsycać jego ciekawość już od pierwszej minuty, warto wykorzystać następujące techniki:

  • odwołuj się do wszystkich pięciu zmysłów, 
  • opowiedz coś konkretnego o osobie, którą wprowadzasz do opowieści,
  • opisuj obrazowo swoje uczucia, 
  • odwołuj się do drobiazgów. 

 

To oczywiście nie wszystko. Po więcej szczegółów odsyłamy Was do książki Dany Norris "Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści", która zawiera wiele dobrych wskazówek, jak budować opowieści, których chce się słuchać i jak uwolnić w sobie drzemiący potencjał mówcy.  

Książka wprowadza w arkana sztuki opowiadania historii i na konkretnych przykładach (i błędach) wskazuje właściwe ścieżki. 

 

Na podstawie: D. Norris, "Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści", wyd. MT Biznes, 2021. 

Tagi

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.