Home office – tryb pracy, który był marzeniem wielu pracowników, dzisiaj jest nie tylko dozwolony, ale i preferowany w wielu branżach i zawodach. Ze względu na pandemię koronawirusa, wielu pracowników polskich biur wykonuje swoją pracę z pozycji przytulnego fotela. W szczególności dotyczy to tych osób, które do pełnienia swoich obowiązków służbowych potrzebują jedynie laptopa i telefonu.
Stan zagrożenia epidemicznego i dobrowolna izolacja w domu wywołuje w coraz większej liczbie pracowników tęsknotę za miejscem pracy – zapachem świeżo mielonej kawy z firmowego ekspresu i innymi rytuałami, które mocno determinują przebieg każdego dnia. Po raz kolejny okazuje się jednak, że najważniejsi w miejscu pracy są ludzie, którzy budują atmosferę i sprawiają, że ściany biura tętnią życiem, puchną od żartów i odbijają echem każdą salwę śmiechu.
Tym, którym w oku kręci się łezka tęsknoty za obrotowym fotelem i znajomymi, miłymi twarzami obok, na osłodę pracy zdalnej, trochę pół żartem, pół serio, przedstawiamy listę 10 aspektów pracy w biurze, które najbardziej irytują pracowników. Badanie zostało wykonane w 2020 roku, jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa. Sprawdźcie, co zdaniem 500 ankietowanych jest najbardziej uciążliwe. Wyniki procentowe wskazują odpowiedzi, które padały najczęściej. Pogrupowaliśmy je względem kategorii:
1. Aspekty związane z pracownikami:
Współpracownicy mogą nieźle zajść za skórę, ale to nie konflikty są najbardziej drażniącym aspektem w miejscu pracy. Okazuje się, że niektóre z ich zachowań mogą być tak irytujące, że wylądowały w finałowej dziesiątce.
- Ktoś używa mojego kubka – 53% (miejsce 5/10)
- Spóźnienia współpracowników – 49% (8/10)
2. Aspekty zależne od pracodawcy:
Niewygodne krzesło? Niedziałający spieniacz do mleka? "Usterki" w miejscu pracy bywają znacznie poważniejsze i mocniej irytujące. Najczęściej pracownicy polskich biur skarżą się na takie uchybienia czy niedogodności jak:
-
Zepsuta lub zacinająca się drukarka – 59% (miejsce 2/10)
-
Wadliwy sprzęt lub komputer – 57% (3/10)
-
Za mało miejsc parkingowych – 51% (7/10)
-
Za zimno w pokoju – 47% (9/10)
-
Brak czystych naczyń w kuchni – 46% (10/10)
3. Aspekty związane z higieną w miejscu pracy:
Jak w dobrym thrillerze, najlepsze zostawiliśmy na koniec.
Okazuje się, że spośród tych wszystkich aspektów najbardziej irytującym problemem w polskich biurach jest brak higieny u współpracowników.
W dziesiątce największych uciążliwości, znalazły się aż 3, które dotyczyły podstawowych zasad:
- Współpracownicy, od których czuć zapach potu lub inny przykry zapach – 61% (miejsce 1/10)
- Współpracownicy, którzy przychodzą do pracy przeziębieni – 54% (4/10)
- Współpracownicy, którzy nie myją rąk po wyjściu z łazienki – 52% (miejsce 6/10)
Czy pandemia koronawirusa i krzyczące zewsząd "myj ręce" nauczą także pracowników polskich biur higieny? Czy coś w tej kwestii się zmieni, gdy już poznamy na własnej skórze wszystkie dobrodziejstwa jakie niesie home office? Czas pokaże.
Źródło: Badanie "Co nas drażni w pracy?", InterviewMe, 2020.