Wiadomości|

16.02.2024

Korpomowa: 10 pojęć, które warto znać

Kamila Brzezińska, Redaktorka

„FYI – potrzebujemy ten approval ASAP, bo deadline się zbliża.” Jeśli kiedykolwiek pracowałeś w międzynarodowej firmie, jest duża szansa, że podobne zdanie nie jest dla ciebie nowością. Korporacja rządzi się swoimi prawami – a także swoim językiem, potocznie znanym jako „korpomowa”. Oto dziesięć pojęć, których znajomość jest niezbędna w finansowym slangu.

Korpomowa – co to takiego?

Korpomowa to, prostymi słowami, nomenklatura używana w korporacjach.

Nawet jeśli oficjalnym językiem w naszej firmie jest polski, do rozmów przy biurku często przekradają się pewne angielskie terminy. Ich znajomość może pomóc ugruntować naszą pozycję w oczach pracowników i przełożonych, a nieznajomość – ową pozycję niekiedy „podkopać.”

Co prawda, znajomość slangu korporacyjnego niej jest ani jedynym ani najważniejszym gwarantem sukcesu zawodowego. W najgorszym wypadku pozwala ona lepiej zrozumieć, co mówią i piszą nasi zarówno nasi koledzy z pracy, jak i partnerzy biznesowi. Język korporacyjny staje się jednak szczególnie istotny w rozmowach z osobami spoza organizacji, np. podczas mailingu z klientami. Wówczas zorientowanie w angielskiej biznesowej nomenklaturze może ułatwić nam na pojęcie problemu i szybsze podjęcie adekwatnych działań.

Oto dziesięć najważniejszych pojęć slangu korporacyjnego, które warto dodać do swojego słowniczka językowego.


1. Approval

Znaczenie: z języka angielskiego zgoda, potwierdzenie, akceptacja.

Zastosowanie w kontekście biznesowym: Approval to, na przykład, zgoda naszego przełożonego czy partnera biznesowego na wykonanie danej akcji, akceptacja przedstawionego dokumentu lub propozycji. Możemy więc dostać approval np. na opłacenie faktury, albo, z innej strony, na wydatki biznesowe związane z wyjazdem służbowym itd.


2. ASAP

Znaczenie: skrótowiec – akronim -- z angielskiego zwrotu as soon as possible; oznacza tak szybko, jak to możliwe.

Zastosowanie w kontekście biznesowym: Najczęściej w języku pisanym, czyli w mailach,  ASAP używamy po to, by podkreślić, że coś jest pilne, ważne. Akcja wymagana od odbiorcy powinna być przez niego priorytetyzowana, gdyż jej czasowe wykonanie może np. gwarantować płynność innych procesów biznesowych.


3. Case

Znaczenie: sprawa, przypadek.

Zastosowanie w kontekście biznesowym: słowo case jest używane jako synonim zarówno do jakiegoś przypadku, zdarzenia, jaki i zadania, które otrzymaliśmy. Osoby, które lubią amerykańskie seriale prawnicze, zapewne kojarzą case jako „sprawa sądowa”.


4. Deadline

Znaczenie: termin; w tłumaczeniu dosłownym martwa linia.

Zastosowanie w kontekście biznesowym: Deadline to w założeniu ostateczna data, do której dane zadanie musi zostać wykonane.


5. Feedback

Znaczenie: komentarz, informacja zwrotna.

Zastosowanie w kontekście biznesowym: Feedback to komentarz lub informacja zwrotna. Może być zarówno pozytywny, jak i negatywny, choć z jasnych przyczyn, ten drugi jest zdecydowanie mniej pożądany. Otrzymywanie feedbacku pozwala nam stale nanosić poprawki do sposobu wykonywania zadań, przyjmowanych strategii lub też utwierdzić nas w przekonaniu, że to, co robimy ma sens i szansę powodzenia.


6. FYI

Znaczenie: for your information, po polsku: dla informacji, dla twojej wiedzy.

Zastosowanie w kontekście biznesowym: Zwrot używany głównie w komunikacji pisanej, np. na czatach lub w mailach. FYI oznacza, że dana wiadomość ma głównie charakter informacyjny i nie wymaga od odbiorcy podjęcia żadnej konkretnej akcji.


7. KPI

Znaczenie: akronim od angielskiego Key Performance Indicators, czyli kluczowe wskaźniki wydajności.

Zastosowanie w kontekście biznesowym: To prawie legendarne w biznesie słowo oznacza zwykle cele (wyrażone liczbowo), które każdy pracownik lub zespół musi spełnić, aby osiągnąć ramowe założenia „sukcesu”. Dla osoby pracującej w dziale księgowości KPI może znaczyć 98% dokładność w uzupełnianiu faktur, dla osoby z marketingu – 100 000 wyświetleń stworzonej kampanii reklamowej, a dla szefa – zwiększenie zysku generowanego przez zespół o 3%. 

Większość z nas KPI najczęściej słyszy od przełożonego na rozmowach o celach zawodowych lub na spotkaniach z partnerem biznesowym, podsumowujących przebieg danego projektu lub okresu.


8. KYC

Znaczenie: z angielskiego Know Your Customer, w Polsce znane też jako poznaj swojego klienta (PSK)

Zastosowanie w kontekście biznesowym: KYC to lakonicznie zbiór informacji o kliencie, który ma na celu ustalenie profil transakcyjny i wiarygodność klienta. Główną ideą przyświecającą działaniom KYC jest prewencja przed przekrętami finansowym, kradzieżą tożsamości czy, kolejny skrótowiec, AML – Anti-Money Laundering, zapobieganie tzw. praniu brudnych pieniędzy.


9. Open Space

Znaczenie: dosłownie z ang. otwarta przestrzeń, kontekstowo - przestrzeń biurowa, w której nie ma podziału na pokoje.

Zastosowanie w kontekście biznesowym: Open Space to to inaczej określenie przestrzeni biurowej, która nie została podzielona na mniejsze pomieszczenia. W praktyce taka organizacja miejsca pracy jest dyktowana chęcią ekonomicznego wykorzystania dostępnego metrażu. Zdarza się nawet, że na jednym openspejsie może pracować kilkadziesiąt, a nawet kilkaset osób. Sprzyja to także integracji z innymi osobami dzielącymi tę przestrzeń, acz brak podziału na pomieszczenia wiąże się z wyższym poziomem hałasu, co może niekiedy utrudniać nam realizację zadań wymagających szczególnego skupienia.  


10. Overtime (OT)

Znaczenie: nadgodziny, godziny nadliczbowe.

Zastosowanie w kontekście biznesowym: Overtime, czyli nadgodziny, nazywany jest także crunch’em (z ang. chrupanie lub trzask), zwłaszcza w branży gamingowej. To czas, którego potrzebujemy, aby wykonać nasze obowiązki służbowe, a który wykracza poza wymiar godzin ustalony przez nasz kontrakt czy umowę. W zależności od organizacji, godziny spędzone na overtime są  dodatkowo płatne lub pracownik może odebrać je w ramach dodatkowego urlopu. Co więcej, nadgodziny nie mogą przekraczać limitów ustalanych przez Kodeks pracy.


Czytaj: Diabeł tkwi w szczegółach. Czym różni się list intencyjny od umowy przedwstępnej?

Autor

Kamila  Brzezińska

Kamila Brzezińska

Redaktorka,

Absolwentka Filologii Francuskiej na UP, a także Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.

W MBE zajmuje się głównie redakcją portalu CareersInPoland.com.

W życiu prywatnym Kamila jest miłośniczką dobrej książki i kiepskich filmów, oraz weteranem gier RPG i horror-survivalowych. Od 2016 roku żywi niezdrową fascynację do amerykańskiej satyry politycznej.