Wiadomości|

03.11.2023

Kongres Efektywnej Komunikacji – relacja z wydarzenia

Wiktoria Jackowska, Redaktorka, Grupa MBE

Co to znaczy jasno myśleć, mówić i pisać? Fundacja Języka Polskiego przygotowała propozycję dla wszystkich, którzy zajmują się lub są zainteresowani prostym językiem, efektywnością komunikacji oraz dostępnością informacyjno-komunikacyjną. Przeczytaj relację z wydarzenia!

Istnieje tylko jedna zasada skutecznej komunikacji – antyczna zasada złotego środka.

Gdzie leży ten środek? Na to pytanie osoby eksperckie próbowały szukać odpowiedzi podczas Kongresu Efektywnej Komunikacji. Fundacja Języka Polskiego przygotowała propozycję dla wszystkich, którzy zajmują się lub są zainteresowani prostym językiem, efektywnością komunikacji oraz dostępnością informacyjno-komunikacyjną.

Kongres Efektywnej Komunikacji

26 i 27 października 2023 roku w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie oraz budynku dydaktycznym Uniwersytetu Warszawskiego przy ul. Dobrej 55 odbyła się pierwsza edycja Kongresu Efektywnej Komunikacji. Na uczestników czekały dwa rodzaje wydarzeń. Pierwszego dnia odbyły się debaty eksperckie, natomiast drugi dzień był czasem zróżnicowanych szkoleń i warsztatów realizowanych w dwóch turach.

Gdy upraszczamy tekst, zazwyczaj sprawiamy, że staje się on lepszy i bardziej przystępny dla odbiorcy.

Podczas wystąpień i debat stale zwracano uwagę na potrzebę zadbania o coś więcej niż prosty język – o efektywną, dostępną komunikację. Taką, która robi z rozmówców partnerów, Podstawą komunikacji stają się wówczas otwartość i wzajemne zaufanie. Proponowane podejście ma pozwalać obu stronom jasno wyrażać swoje potrzeby w sprzyjającej, pełnej szacunku atmosferze – która nikogo nie wyklucza i jest dostępna dla wszystkich.

Termin kongresu nakładał się również na 5. rocznicę zainicjowania Deklaracji Prostego Języka, której przyjęciem mogło pochwalić się wiele firm biorących udział w wydarzeniu. 

Prosty język – teraźniejszość. Źródła, praktyka, krytyka

Kongres Efektywnej Komunikacji rozpoczęła debata o tym, czym jest prosty język. Wstęp należał do dr hab. Moniki Kresy z Uniwersytetu Warszawskiego, która w obrazowy sposób wytłumaczyła, że prosty język – jak rower – pozwala zaoszczędzić czas. Prosty język tworzy także wspólnotę. Specjaliści od tego zagadnienia uważają, że najważniejsza jest jednak zmiana perspektywy – próba spojrzenia na drugiego człowieka, na tekst, który wytwarzamy właśnie z punktu widzenia jego odbiorcy. To perspektywa human to human, czyli otwarcia na drugiego człowieka i budowania wspólnoty ludzi, którzy się rozumieją. 

Prelegentka przytoczyła przykład uproszenia wniosku o dowód osobisty. Dr hab.Tomasz Piekot, który także brał udział w debacie, zajął się tym przedsięwzięciem, zaoszczędzając czas potrzebny do wpełnienia dokumentu o 2 minuty.

Na przestrzeni roku (maj 2022–maj 2023) takich wniosków wypełnia się 111 tys. Jeżeli jeden ma 10 stron, a zostanie skrócony o dwie, uratujemy 22 sosny. Dla natury to czysty zysk, ale dla nas również, bo papier musimy kupić. Kolejno jeśli banki skróciłyby swoje umowy o dwie strony, zaoszczędziłyby ok. 6 tys złotych przy założeniu, że ryza to wydane 15 zł – mówiła dr hab. Monika Kresa

Prosty język stawia na konkrety i pozwala wczuć się w potrzeby odbiorcy. Tym odbiorcą jest każdy z nas. Prosty język stanowi więc naturalną potrzebę każdego człowieka. 

Kolejne debaty podczas wydarzenia oscylowały wokół tematów, związanych z komunikacją w czasach informatyzacji i botyzacji, ale większość skupiała się na wyzwaniach dostępności informacyjno-komunikacyjnej w Polsce w wielu branżach. Kwestię prostego języka rozważano w kontekście bankowości, ubezpieczeń czy tekstów prawnych i prawniczych. 

Warsztaty z prostego języka

Drugi dzień kongresu był poświęcony szkoleniom w mniejszych grupach. Lista warsztatów, które uczestnicy mogli wybrać, była długa i różnorodna.

  • Dekalog prostego języka: pigułka wiedzy dla tych, którzy zaczynają przygodę z prostojęzycznością.
  • Jak uprościć tekst prawny – robimy przymiarkę.
  • Piszemy tekst ETR – łatwy do czytania i zrozumienia.
  • Jak NVC (komunikacja oparta na empatii) może pomóc porozumieć się w pracy.
  • UX writing w praktyce – czyli jak pisać teksty proste i przyjazne użytkownikom.
  • Jak skutecznie wprowadzić prosty język do organizacji.
  • Maszynowe przetwarzanie języka dla efektywnej komunikacji.

Kolejne edycje

Z pewnością Kongres Efektywnej Komunikacji nie jest pierwszym i ostatnim takim wdarzeniem. Organizatorzy już pierwszego dnia wyraźli chęć i zamiar kontynuuowania przedsięwzięcia w kolejnych latach. Zapowiada to stałą okazję do dociekań prostojęzycznych i podejmowania prób podążania prostojęzycznymi ścieżkami!

Autor

Wiktoria Jackowska

Wiktoria Jackowska

Redaktorka, Grupa MBE

Magistrantka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Czynna uczestniczka konferencji naukowych. Pasjonatka kultury, lingwistka. 

W Grupie MBE jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Członkini Stowarzyszenia Bliżej ADHD działającego z misją edukacji o neuroróżnorodności.