Wiadomości|

02.03.2015

Jakość ma znaczenie. Wybierz najlepszy dla siebie program praktyk

Jakub Jański

Różnorodność świata finansów, główny temat ostatniego wydania przewodnika „Kariera w Finansach i Bankowości”, z pewnością dotyczy również programów staży lub praktyk, które już w marcu zaprezentują podczas targów pracy organizacje sektora finansowego.

W ciągu kilkunastu ostatnich lat rynek pracy zmienił się diametralnie. Z jednej strony pracodawcy, rozpoczynając walkę o talenty, zaczęli przeznaczać większe środki na promocję swojego wizerunku, z drugiej – młodzi ludzie coraz odpowiedzialniej myślą o swojej przyszłej karierze zawodowej. Za sprawą internetu oraz urządzeń mobilnych organizacje nigdy nie były tak blisko studenta. Serwisy społecznościowe pozwoliły na bliższy kontakt z działami HR, śledzenie opinii na temat organizacji oraz warunków pracy, a także na możliwość wymiany doświadczeń zawodowych na licznych forach internetowych pomiędzy aktualnymi i przyszłymi pracownikami. Również uczelnie wyższe starają się obecnie coraz intensywniej współpracować z pracodawcami, dzięki czemu studenci oraz absolwenci mają do wyboru bogatą ofertę warsztatów, prezentacji i konkursów stażowych.

Zobacz przewodnik "Kariera w Finansach i Bankowości" »

Zmian na rynku pracy nie powinno się oceniać jednak aż tak hurraoptymistycznie. Żyjemy w coraz dynamiczniej zmieniającym się świecie, co wymusza na nas podejmowanie kluczowych decyzji w coraz krótszym czasie. Studenci oraz absolwenci – w przyszłości profesjonaliści – już teraz mogą zapomnieć o pracy w tej samej organizacji przez całe życie. Zmienia się również relacja pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Eksperci na rynku pracy zaczynają się zastanawiać, czy klasyczne pojęcie etatu nie przejdzie w niedalekiej przyszłości do lamusa, a wszyscy pracownicy staną się jednoosobowymi firmami, świadczącymi swoje usługi na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

Elastyczność i otwartość na zmiany nigdy nie liczyły się tak bardzo jak dotychczas,dlatego młodzi ludzie powinni jak najszybciej nauczyć się zdobywać nowe kompetencje, biorąc udział w programach praktyk bądź staży. Studenci już na samym początku – podczas wyboru odpowiedniego dla nich programu – powinni być świadomi, że źle opracowany przez pracodawcę program praktyk może im przynieść więcej szkody niż pożytku. Dlaczego? Ponieważ przede wszystkim marnują czas, nie ucząc się niczego nowego. Pracodawcy coraz częściej wymagają od kandydatów kompetencyjnego CV, w którym nacisk kładzie się przede wszystkim na umiejętności.

Aby ułatwić studentom i absolwentom wybór, redakcja KarierawFinansach.pl przygotowała dla wszystkich zainteresowanych praktykami bądź stażami w 2015 roku (okres wiosna–lato) zestawienie, które powstało dzięki współpracy z czołowymi pracodawcami w Polsce z takich branż, jak: SSC/BPO, ubezpieczenia, bankowość, rynki kapitałowe, konsulting czy działy finansowe pracodawców z innych branż.

W redakcyjnym zestawieniu Praktyki letnie w finansach 2015 internauta znajdzie m.in. informacje o liczbie wolnych miejsc na praktykach, terminach składania aplikacji, okresie praktyk, departamentach, w których będą rozwijać swoje kompetencje praktykanci, oraz miastach, w których pracodawcy będą obecni podczas targów pracy wiosną 2015 roku.

Przejdź do zestawienia »


 

Wysoka jakość praktyk ma znaczenie

Poniżej przygotowaliśmy zestaw cech, które powinny wyróżniać każdy wartościowy program praktyk na rynku pracy:

Wizja i elastyczność
Elastyczny program praktyk to jeden z najważniejszych atutów dla każdego studenta, który musi jednocześnie zmagać się z wyzwaniami na uczelni. Jednakże pracodawcy bardzo często mylą elastyczność z chaosem w trakcie tworzenia programu. Zwróć zatem uwagę na plan praktyk, w tym m.in. zakres obowiązków, rozwój kompetencji bądź ramy czasowe. Najważniejsze, by pracodawca posiadał wizję praktyk i potrafił dzielić się wiedzą i doświadczeniem z praktykantami. Pamiętaj również, że okres praktyk powinien wynosić minimum miesiąc, a optymalnie – 3 miesiące.

Więcej niż tylko pieniądze
Praktykanci oraz stażyści mogą coraz częściej liczyć na wynagrodzenie. Według Polskim Ram Jakości Staży i Praktyk opracowanych przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami praktyki trwające powyżej jednego miesiąca powinny być obligatoryjnie płatne. Jednakże pieniądze to nie wszystko. Marka pracodawcy może zaoferować Ci w przyszłości więcej na rynku pracy, niż się spodziewasz. Pracodawcy bardzo często doceniają kompetencje pracowników swoich konkurentów w branży. Młody człowiek, który zakończył program praktyk w konkurencyjnej firmie, może stać się bardzo atrakcyjnym kandydatem na rynku pracy. 

Moje obowiązki mają znaczenie
Każdy pracownik czuje większą motywację w miejscu pracy, jeżeli ma poczucie wagi wykonywanych zadań. Dlatego przeanalizuj swój zakres obowiązków prezentowany podczas wstępnej rozmowy z rekruterem. Jeżeli większość obowiązków dotyczy uzupełniania komórek w Excelu, bądź świadom, że będziesz prawdopodobnie pracownikiem od tzw. „czarnej roboty”. Po miesiącu jako kandydat na rynku pracy będziesz mógł zaprezentować się kolejnemu pracodawcy jako… ekspert od wypełniania kolumn na czas. To chyba niezbyt wartościowa kompetencja, prawda? Każda dojrzała organizacja jest świadoma, że dbając o rozwój swoich praktykantów, nie tylko szlifuje przyszłe talenty, ale dodatkowo – wypuszcza po okresie praktyk na rynek najlepszego ambasadora marki. Żaden marketing nie zastąpi doświadczeń, które wynoszą ze sobą pracownicy.

Czuję, że pracodawca mnie szanuje
Szacunek powinien być jednym z najważniejszych elementów kultury organizacyjnej każdej firmy. Jeżeli w pierwszych dniach praktyk czujesz się pozostawiony sam sobie, nie masz tak naprawdę żadnych zadań do wykonania lub ktoś przekazuje Ci polecenia bardzo chaotycznie, zacznij dzień od… szukania nowego programu dla siebie. Właściwie „zaprojektowany” przebieg praktyk posiada kilka bardzo ważnych elementów: spójność, wzrastający poziom zaawansowania, różnorodność oraz opiekę nad praktykantem. Jako praktykant powinieneś wymagać od organizacji obecności mentora, który nie tylko zaprezentuje Ci strukturę firmy, ale również będzie czuwać nad Twoim rozwojem.

Organizacja nastawiona na współpracę
Ramy współczesnego rynku pracy, również w obszarze finansowym, wyznacza praca projektowa, w której uczestniczy cały zespół. Podczas praktyk poza wiedzą i szacunkiem ogromne znaczenie ma również zaangażowanie. Twój opiekun powinien pomóc Ci stać się pełnoprawnym członkiem zespołu. Tylko dzięki temu poczujesz wiatr w skrzydłach i zyskasz przekonanie, że ścieżka, którą wybrałeś, jest tą właściwą. Atmosfera w miejscu pracy nie ma sobie równych wśród pozostałych motywatorów.

Różnorodność otwiera oczy 
Monotonia podczas praktyk zabija inicjatywę i dodatkowo pokazuje, że pracodawca nie ma pomysłu na Ciebie. Na szczęście coraz więcej organizacji tworzy wielozadaniowe programy praktyk, w których studenci mają szansę poznać pracę kilku departamentów w firmie. Po takich praktykach możesz sam siebie zaskoczyć i zamiast zostać księgowym… wybrać karierę w marketingu.

Doceniany czy oceniany?
Poza atmosferą w miejscu pracy niebagatelną rolę odgrywa konstruktywny feedback. Domagaj się zatem oceny efektów Twojej pracy. Tylko dzięki właściwemu ewaluacji poznasz nie tylko swoje mocne strony, ale również te słabe, nad którymi w przyszłości będziesz mógł popracować.

Wygląd biura również się liczy
Zanim uzyskasz status pełnoprawnego członka organizacji, zwłaszcza w pierwszych dniach organizacja powinna zadbać o to, byś czuł, że masz do czynienia z przyjaznym otoczeniem. Jednakże poza Twoimi przyszłymi współpracownikami ogromne znaczenie ma także fizyczny wymiar miejsca pracy. Warto zwrócić uwagę na drobne szczegóły już na początku – czy pracodawca przygotował dla Ciebie biurko i przekazał Ci komputer? Ergonomicznie zaprojektowane pomieszczenie będzie miało ogromny wpływ nie tylko na Twoją efektywność, ale również na relacje z innymi członkami zespołu. Z pewnością nie czułbyś się komfortowo, pracując w najmniej oświetlonym pomieszczeniu, poirytowany jednocześnie współpracownikami, którzy omawiają nowy projekt tuż za Twoimi plecami.

Dobrze opracowana strategia programu praktyk bądź stażu, oparta na takich elementach, jak wizja, kultura organizacyjna, przyjazna atmosfera czy związana z wiedzą i kompetencjami różnorodność z pewnością podnosi jakość zarówno samego programu, jak i marki pracodawcy, która przestaje być jedynie pustym sloganem. Dla studentów i absolwentów natomiast wartość jest jedna – to silna kandydatura na rynku pracy tuż po zakończeniu praktyk.

Autor

Jakub Jański

Jakub Jański