Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Jak napisać CV, które pokochają rekruterzy?

Podobno istnieje przepis na idealne CV. Czym jednak różni się CV w finansach od CV na stanowiska kreatywne? O nowych trendach w CV opowiada Paulina Mech, HR Business Partner w Grupie MBE. Sprawdź, na co zwrócić uwagę podczas pisania CV, a czego unikać jak ognia.
Kategoria: Wiadomości
27.11.2023
Midjourney

CV w finansach bez zdjęcia?

Coraz częściej kandydaci, zgodnie z zachodnią tradycją, rezygnują z umieszczenia swojego zdjęcia w CV. Element ten może wpłynąć na odbiór życiorysu przez rekrutera zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Wszystko zależy o tego, czy dołączona fotografia jest profesjonalna (zdjęcie biznesowe), czy nie. Kwestia cech estetycznych i stopnia profesjonalności zdjęcia jest jednak względna, stąd wiele rekruterów rekomenduje pominięcie w CV tego komponentu.

– Kandydaci coraz rzadziej załączają swoje zdjęcie do CV. Uważam to za bardzo dobrą tendencję. Jeszcze niedawno każdy życiorys był wzbogacony o fotografię – często nieprofesjonalną, która źle się prezentowała. Warto pamiętać, że rekruter to też człowiek i obraz, który miał okazję zobaczyć przy okazji sczytywania CV, zostaje w jego głowie. Dlatego cieszę się, że dziś odchodzi się od zwyczaju umieszczania zdjęć w życiorysach – komentuje Paulina Mech, HR Business Partner w Grupie MBE.

Priorytetyzacja informacji w CV

W CV zamieszczaj informacje, które są niezbędne i kluczowe. Priorytetyzacja przedstawianych treści to zasada, która pozwoli Ci napisać CV, które pokochają rekruterzy. Co to oznacza w praktyce?

– Najgorsze CV to takie, które opisują wszystko i nic. Nie ma nic wspólnego ze stanowiskiem, na które się aplikuje. To CV opisujące całe życie kandydata i kompletnie nie odnoszące się do wymagań zawartych w ogłoszeniu. Podczas procesu rekrutacji kandydaci odpadają najczęściej właśnie z tego powodu – z powodu nieumiejętności priorytetyzowania informacji w CV – tłumaczy Paulina Mech.

Czytaj także: Wady i zalety przerwy w karierze zawodowej

Przejrzystość CV

Życiorys, który trafia w ręce rekrutera, powinien być przede wszystkim czytelny i przejrzysty. Rezygnujemy z ozdobnych czcionek na rzecz tych podstawowych – o prostym kroju. Podstawą atrakcyjnego CV jest zadbanie o to, by nawigacja po jego poszczególnych częściach przychodziła rekruterowi intuicyjnie. Odpowiada za to zarówno aspekt wizualny (np. nagłówki, rozmieszczenie poszczególnych członów), jak i informacyjny, który skupia się na wspomnianej priorytetyzacji.

– Istotny jest fakt, że rekruter zwykle poświęca kilkanaście sekund na każde CV. Jeśli nie zobaczy w nim interesujących, poszukiwanych informacji, najprawdopodobniej odrzuci kandydaturę. Stąd skupienie się na czytelności dokumentu jest tak ważne – mówi Paulina Mech.

W jakim programie napisać CV?

Forma CV pełni bardzo ważną rolę w odbiorze dokumentu przez rekrutera. Od pewnego czasu popularne stało się tworzenie CV w Canvie czy innych, atrakcyjniejszych programach graficznych. Czy klasyczny Word to już przeżytek?

– Jest takie przekonanie, że na stanowiska kreatywne mile widziane jest ładne, oryginalne CV. Prowadziłam takie rekrutacje i dla mnie najważniejsze było fajne portfolio i link do niego. CV w finansach rządzi się nieco innymi prawami. Rekruterzy codziennie otwierają po kilkadziesiąt CV. Jeśli pojawia się w nich dużo kolorów lub są zastosowane inne, niestandardowe chwyty graficzne, trudniej im znaleźć kluczowe informacje. Dlatego najważniejszą zasadą w CV jest jego czytelna forma. Zwykle dużo prościej uzyskać ją w takich programach jak Word – informuje Paulina Mech.

Czytaj także: Automatyzacja na rynku pracy. Kto straci pracę, a kto zyska?

Doświadczenie

Podczas komponowania CV trzeba sensownie rozplanować informacje dotyczące naszego dotychczasowego doświadczenia. Pomijamy opis ówczesnych obowiązków, które nie mają znaczenia w kontekście stanowiska, na które aplikujemy. Informacje o naszym doświadczeniu powinny być dostosowane do danej oferty. Stawiamy więc na precyzyjnie wyselekcjonowaną historię naszej pracy.

– Rezygnujemy ze wszystkich informacji o doświadczeniu, o którym nie wspomina się w ogłoszeniu. Szczególnie ograniczamy w takim przypadku wszelkie szczegóły dotyczące pełnionych obowiązków. Skupiamy się na konkretnych doświadczeniach wymaganych przez rekrutera w ogłoszeniu, a opuszczamy te, które w tym przypadku nie grają roli – dodaje Paulina Mech.

Co w przypadku, gdy aplikujemy na stanowisko juniorskie czy stażowe, a nasze doświadczenie zawodowe jest nikłe lub nie mamy go wcale?

– Warto opisać to, czego doświadczyło się do tej pory. Mogą to być praktyki, staże czy odbyte wolontariaty. Dobrym kierunkiem jest podkreślenie odpowiedzialności podczas podejmowanych działań. Nawet niedoświadczony zawodowo kandydat powinien efektywnie posługiwać się informacjami o wiedzy, doświadczeniu i umiejętnościach, jakimi dysponuje, a także potrafić je sprawnie przedstawić potencjalnemu pracodawcy – radzi Paulina Mech.

Wykształcenie

W CV ograniczamy się do informowania o ostatnich etapach naszej edukacji, czyli o studiach. Oczywiście warto wspomnieć o odbytych kursach czy zdobytych certyfikacjach, które wpisują się w kompetencje wymagane na danym stanowisku. Nie każda oferta pracy wymaga jednak podania jakichkolwiek informacji o wykształceniu.

Zainteresowania i pasje w CV

Podczas aplikowania korzystną opcją jest dodanie w CV kilku informacji o swoich zainteresowaniach i pasjach. To dobry sposób wyróżnienia się na tle innych kandydatów. Kluczem jest atrakcyjne przedstawienie swoich hobby i uszczegółowienie ich – oczywiście nieprzesadnie.

– Wspomnienie w CV o swoim hobby jest miłym dodatkiem. Wówczas nie piszmy o nich ogólnie np. lubię czytać książki, lecz podajmy gatunek lubianej literatury czy konkretnego autora. Jeśli ktoś podróżuje, warto napisać w jakich kierunkach, i tak dalej. Nasze zainteresowania, to swego rodzaju wyróżnik, wizytówka, która pozwala rekruterowi poznać nas bardziej od strony prywatnej – punktuje Paulina Mech.

Czytaj także: Jak napisać list motywacyjny? Twoja reklama dla pracodawcy

Czy pisać CV pod każdą ofertę? 

Niestety wysyłanie takich samych CV w odpowiedzi na oferty na zupełnie różne stanowiska nie jest dobrym ani skutecznym pomysłem. Przede wszystkim każde z ogłoszeń ma inny zestaw wymagań dotyczących zarówno doświadczenia, jak i posiadanych umiejętności. Pominięcie kluczowych informacji będzie znacząco zmniejszało szansę na pomyślność w procesie rekrutacji. Coraz częściej w rekrutacjach biorą udział boty, dla których zawarte w CV słowa klucz decydują o być, albo nie być w firmie.  

– Według mnie każde CV powinno być pisane pod osobne stanowisko. W dodatku podczas  pisania życiorysu koniecznie otwieramy interesujące nas ogłoszenie i porównujemy zgodność podanych przez nas informacji ze stawianymi wymaganiami. Sprawdzamy, czy w naszym CV jest informacja o tym, że pełniliśmy dane obowiązki, czy wpisujemy się w pożądany profil kandydata. I tak, po kolei, przechodzimy przez każdy punkt oferty pracy. Ponownie – stawiamy na konkrety – opisujemy to, co ważne, a pomijamy to, co zbędne – mówi Paulina Mech.

Dodatkowe, ważne informacje

Oprócz powyższych wskazówek, jest jeszcze kilka informacji, które warto uwzględnić w swoim CV. Są nimi np. wskaźniki osiągnięć w pożądanych obszarach, znaczące wyniki.

– Dane o wcześniejszych wynikach, zwłaszcza, gdy kandydat stara się o stanowisko finansowe, managerskie, czyli takie, które jest skoncentrowane na liczbach, to ogromny plus. Przedstawione w CV wskaźniki pokazują, że rzeczywiście kandydat jest z liczbami za pan brat – podkreśla Paulina Mech.

Mile widziana jest także informacja o możliwej relokacji.

– Jeśli prowadzę rekrutację, w której wymagana jest praca stacjonarna, a kandydat mieszka w innym mieście niż to, które jest w ogłoszeniu, według mnie powinien zaznaczyć w CV, że jest otwarty na relokację, albo nawet, że chce się przeprowadzić czy też jest już w trakcie przeprowadzki. Warto, by rekruter był tego świadom. Podobnie w sytuacji, gdy kandydat musi uzyskać pozwolenie na pracę, odbyć jakieś administracyjne procedury. Dobrze, gdy takie kwestie są jasne od początku – dodaje Paulina Mech, HR Business Partner w Grupie MBE.

Klauzula

Na końcu CV dołączamy klauzulę, która jednocześnie wyraża zgodę na przetwarzanie naszych danych osobowych przez organizację, do której przesyłamy dokument. Zamieszczenie tej zgody jest obowiązkowe – warunkuje wzięcie udziału w procesie rekrutacyjnym w każdej firmie.

Ekspert: Paulina Mech
HR Business Partner Grupa MBE sp. z o.o.

Związana z obszarem People & Culture od 2012 roku. Pracowała w takich firmach jak CD Projekt Red, All in! Games, Startup Development House. Jej ulubionym obszarem jest budowanie procesów HRowych w skalujących się organizacjach oraz rozwijanie kompetencji managerów.

Prywatnie jest miłośniczką fantastyki, tańca i larpowania. 

Autor: Wiktoria Jackowska
Redaktorka Grupa MBE

Magistrantka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Czynna uczestniczka konferencji naukowych. Pasjonatka kultury, lingwistka. 

W Grupie MBE jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Członkini Stowarzyszenia Bliżej ADHD działającego z misją edukacji o neuroróżnorodności. 

Zobacz również