Wiadomości|

31.10.2018

Efekt Halloween, czyli o zjawiskach sezonowych na giełdzie

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Zobaczcie, na czym polega efekt Halloween w świecie finansów i jaki jest jego związek ze znanym giełdowym powiedzeniem "Sell in May and Go Away".

"Efekt Halloween", znany także jako "wskaźnik Halloween" to strategia inwestowania na giełdzie oparta na założeniu, że stopy zwrotu z rynku akcyjnego są wyższe między 31 października (Halloween) a 1 maja ("zimowe" miesiące) niż między początkiem maja a końcem października ("letnie" miesiące).

Zgodnie z tym uznaje się, że najlepszym rozwiązaniem dla inwestora jest wycofać się z rynku akcji w maju, a następnie powrócić już w okresie jesiennym, gdy następuje istotne ożywienie i wzrost notowań na giełdzie. 

Kto wymyślił efekt Halloween?

Efekt Halloween w świecie finansów, giełdy i inwestycji na wielką skalę powstał w wyniku obserwacji zjawiska sezonowości w tej branży. Badania na ten temat przeprowadzili w 2001 roku Ben Jacobsen i Sven Bouman. W publikacji "The Halloween Indicator, ‘Sell in May and Go Away’: Another Puzzle" potwierdzili istnienie efektu Halloween na 36 z 37 zbadanych przez siebie rynkach (badania objęły okres 1970-1998). 

Ponad dekadę później, w 2012 r., publikację na podobny temat opracowali Jacobsen i Cherry Y. Zhang. Ich badania "The Halloween Indicator: Everywhere and All the Time", przeprowadzone na 108 rynkach akcyjnych (w okresie 1963-2011) także wykazały ścisły związek pomiędzy stopami zwrotu w okresie zimowym i letnim. Wykazano w nich, że efekt Halloween jest silniejszy w Europie, Ameryce Północnej i Azji niż w innych regionach. W dodatku bardziej dotyczy rynków rozwiniętych i wschodzących niż granicznych czy mało badanych.

Jak się okazuje, z efektem Halloween wiele wspólnego ma także powiedzenie giełdowe, znane jest co najmniej od 1935 roku (taką najwcześniejszą wzmiankę znaleźli Jacobsen i Cherry Y. Zhang w "Financial Times").

"Sell in May and Go Away"

Powiedzenie znowu sprowadza się do tego, by usunąć się z giełdy na okres letni. 

Jakie są przyczyny efektu Halloween?

Niektórzy twierdzą, że źródła tej koncepcji można doszukiwać się w Wielkiej Brytanii lat 30., kiedy klasa uprzywilejowana po sezonie zimowym opuszczała Londyn i udawała się do swoich wiejskich posiadłości na wakacje i błogi odpoczynek, ignorując portfele inwestycyjne. Na jesień wracała do miasta i z nową energią rozpoczynała inwestycje. Współcześnie równie silna jest teoria uznająca, że wpływ na płynność rynku mogą mieć wakacje profesjonalistów z branży inwestycyjnej.

Bouman i Jacobsen, autorzy badania z 2002 roku, rozważali kilka możliwych przyczyn anomalii: efekt styczniowy, eksplorację danych, zmiany stóp procentowych, wolumen obrotu, efekt nowości i wakacje. Wykazywali przy tym duży związek pomiędzy obrotem a porą roku, twierdząc, że efekt Halloween jest najsilniejszy w krajach, w których są długie letnie wakacje.


Źródła:

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.