Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Być jak Elon, czyli jak zostać królem personal brandingu? Część 2

Seryjny przedsiębiorca, wizjoner, miliarder, geniusz, który porażki przekuwa w sukcesy. Czego możemy nauczyć się od Elona w kontekście budowania marki osobistej?
Kategoria: Wiadomości
22.06.2022
Fot. unsplash.com

W zeszłym odcinku dowiedzieliśmy się, jak to Elon najpierw spółkę uzdrowił, później został z niej zwolniony, a na końcu otrzymał 180 mln dolarów z tytułu jej sprzedaży. Zapnijcie pasy, rollercoastera ciąg dalszy!

Lekcja 4 – zrób pożytek z social mediów

Dla większości marketerów i ekspertów od brandingu platformy mediów społecznościowych zapewniają prosty sposób bezpośredniego kontaktu z konsumentami. Według GlobalWebIndex każda osoba spędza średnio 2 godziny i 25 minut na przeglądaniu portali społecznościowych i czytaniu wiadomości [1].

Elon jest zapalonym użytkownikiem Twittera, regularnie komunikuje się bezpośrednio z konsumentami i opinią publiczną. Dostarcza informacji o firmie i swoich działaniach.

W rezultacie buduje zaufanie do swojego przywództwa i pozwala swoim odbiorcom stać się częścią historii i wizji firmy.

Chociaż uważa się go za mistrza kreowania marki osobistej, nie ustrzega się błędów, gaf lub faux pas. W marcu 2020 r. stwierdził, że panika koronawirusowa jest głupia, a w maju tego samego roku stwierdził, że cena za akcję Tesli jest zbyt wysoka. Chociaż obowiązuje wolność słowa, tego typu wypowiedzi potrafiły przysporzyć mu wrogów lub doprowadzić do zmniejszenia kapitalizacji Tesli o 14 mld dolarów [2]. To spora strata... no chyba, że Elon akurat grał na spadki.

Jak zatem prowadzić social media?

  1. Upewnij się, że masz profile w mediach społecznościowych we wszystkich odpowiednich sieciach.
  2. W pełni uzupełnij i zaktualizuj profile (usuń te, których nie będziesz używać).
  3. Zbuduj swoją sieć, importując kontakty e-mail i telefony.
  4. Zachowaj spójność marki i wizerunku.
  5. Znajduj grupy i dołączaj do nich, aby odkrywać nowe możliwości.
  6. Publikuj regularnie i dziel się swoją wiedzą (nie spamuj).
  7. Twórz zróżnicowane treści (blogów, podcastów, webinariów itp.).
  8. Zbadaj swoją konkurencję i zobacz, co robi dobrze / źle.
  9. Angażuj się w kontakt ze swoimi odbiorcami.
  10. Niech to będzie pozytywne!

Lekcja 5 – absorbuj wiedzę innych i pracuj nad siecią kontaktów

Na początek proste pytanie dla uważnie czytających pierwszą część artykułu. Kim był Jim Cantrell? Tak, to były konsultant NASA a następnie główny gracz na początku rozwoju SpaceX. Opisując Elona stwierdził:

"Ma naprawdę zaangażowany umysł. Dosłownie wysysa wiedzę i doświadczenie z ludzi, wokół których jest…"

Kiedy Musk zaczął planować swoją misję na Marsa, szybko zdał sobie sprawę, że rosyjskie rakiety są tymi najtańszymi. Zaczął dzwonić do wtajemniczonych, aby zaczęli budować wiedzę i sieć, która miała stać się SpaceX [3]. Jednak nie wszystko szło gładko.

Podczas podróży do Rosji Musk i Cantrell zostali ostrzeżeni przez rosyjskiego projektanta rakiet, który ujawnił, że technologia miała być bronią wojenną, nie do kupienia przez kapitalistycznych miliarderów. 

W wyniku takiej odpowiedzi zdecydowali się sami zaprojektować i zbudować rakietę. Musk „wie wszystko o tym, co buduje”, powiedział Cantrell, ale oczywiście nawet tak błyskotliwy umysł jak Elon nie jest w stanie wszystkiego opanować [4]. Współpracując z Cantrellem i korzystając z jego sieci kontaktów w branży lotniczej, stworzył własną, jedną z najlepszych w branży. Tak narodziło się SpaceX.

Martin Eberhard i Marc Tarpenning – te nazwiska też pojawiły się w pierwszej części artykułu. Tak, to założyciele Tesli. Elon wierzył w długoterminowy cel spółki, jakim jest stworzenie niedrogich pojazdów elektrycznych na masowy rynek. Dołączając początkowo jako inwestor, został prezesem zarządu, a następnie przejął aktywną rolę. Elon zaabsorbował pomysł założycieli Tesli, przekształcił i przekuł w sukces.

W 2016 roku Musk założył Neuralink wraz z Maxem Hodakiem, Benem Rapoportem, Dongjin Seo, Paulem Merollą, Philipem Sabesem, Timem Gardnerem, Timem Hansonem i Vanessą Tolosą, grupą ekspertów w dziedzinie neuronauki, biochemii i robotyki. Pedram Mohseni, inżynier elektryk, i jego partner naukowy Randolph Nudo byli właścicielami znaku towarowego „NeuraLink”. Najbogatszy człowiek świata wykupił prawa do tej nazwy [5]. Jak widać, Elon otacza się ekspertami w niszy, na której się koncentruje. Tworząc te relacje i sieci, zapuścił się w szereg branż dla swoich startupów.

Jakie są zatem benefity z tworzenia sieci kontaktów?

  • Stworzenie połączenia w oparciu o obopólne korzyści,
  • regularne świeże pomysły i nowe informacje,
  • zwiększanie swojej widoczności w branży,
  • zyskanie innej perspektywy,
  • rozwijanie długotrwałych relacji osobistych,
  • uzyskiwanie odpowiedzi na każde pytanie.

„Ciągle myśl o tym, jak możesz robić rzeczy lepiej i ciągle zadawaj sobie pytania” – Elon Musk.

Lekcja 6 – uczenie ustawiczne i ciężka praca to klucz do własnej marki

Dlaczego ludzie kupują Tesle? Jak przekonują się potencjalni klienci i inwestorzy? Dla niektórych są to koszty eksploatacji i wydajność. Dla innych cud autopilota. Marka Tesli skupia się na najnowocześniejszej technologii motoryzacyjnej dla zrównoważonej przyszłości. SpaceX i Neuralink urzeczywistniają science fiction. The Boring Company zrewolucjonizuje podróże.

Każda marka obraca się wokół innowacji, ciężkiej pracy i podejmowania ryzyka.

Wszystko pochodzi od Elona Muska.

Niezależnie od tego, czy prowadzisz firmę, czy nie, potrzebujesz inwestycji w Twoją osobistą markę. To wymaga zaangażowania. O ironio Musk powiedział kiedyś: „Nienawidzę całej idei marek i brandingu”. Słynie jednak z oddania każdemu ze swoich startupów.

W 2018 roku, kiedy Tesla borykała się z wieloma problemami produkcyjnymi, był w zakładzie 24/7 i pracował 120 godzin tygodniowo, aby pomóc rozwiązać wąskie gardła.

Oczywiście jest to działanie ekstremalne, ale jego zwykły tydzień pracy to wciąż około 80-90 godzin. Elon jest typem człowieka, który ocenia sukces na podstawie ważnych problemów, które rozwiązał, a nie ilości zarobionych pieniędzy. To wyzwalające. Elon skupia się na odkrywaniu treści. Jego życie kręci się wokół ciągłego uczenia się, marketingu cyfrowego i wchodzenia w nowe nisze.

Co zatem daje ustawiczne uczenie się [6]?

  1. Utrzymuje Ciebie i Twój mózg w zdrowiu.
  2. Zwiększa zdolność adaptacji.
  3. Otwiera drzwi do nowych możliwości.
  4. Zwiększa sympatię do siebie (przy mądrym użyciu).
  5. Zapewnia udział w rozwoju świata.

Elon naprawdę żyje swoją marką osobistą. Kontynuuje osiąganie niemożliwego i nie wykazuje żadnych oznak zatrzymania. Cokolwiek nie myśleć o Musku, ciężko odmówić mu ambicji i planu na siebie. Miliarder-wizjoner pracuje bardzo ciężko, rzuca się na głęboką wodę i mimo krytyki realizuje swoje śmiałe pomysły. 

Źródła:

  1. "TikTok Gains 8 New Users Every Second (And Other Mind-Blowing Stats)", blog.hootsuite.com.
  2. "Elon Musk tweet wipes $14bn off Tesla's value", bbc.com.
  3. "How Elon Musk’s cold calls to rocket scientists helped kickstart SpaceX", cnbc.com.
  4. "Former SpaceX Exec Explains How Elon Musk Taught Himself Rocket Science", businessinsider.com.
  5. "Meet the Guys Who Sold “Neuralink” to Elon Musk without Even Realizing It", technologyreview.com.
  6. "5 Big Benefits of Learning New Skills", firsthand.co.
Autor: Michał Tuszyński
Młodszy Redaktor Grupa MBE

Ukończył finanse i rachunkowość na SGH z wyróżnieniem, obecnie doktoryzuje się z ekonomii tamże.

Wcześniej autor tekstów i analityk "Parkietu" oraz "Rzeczpospolitej", audytor spółek finansowych i konsultant.

W Grupie MBE jest odpowiedzialny za tworzenie i redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Zobacz również