W zeszłym odcinku dowiedzieliśmy się, jak to Elon najpierw spółkę uzdrowił, później został z niej zwolniony, a na końcu otrzymał 180 mln dolarów z tytułu jej sprzedaży. Zapnijcie pasy, rollercoastera ciąg dalszy!
Lekcja 4 – zrób pożytek z social mediów
Dla większości marketerów i ekspertów od brandingu platformy mediów społecznościowych zapewniają prosty sposób bezpośredniego kontaktu z konsumentami. Według GlobalWebIndex każda osoba spędza średnio 2 godziny i 25 minut na przeglądaniu portali społecznościowych i czytaniu wiadomości [1].
Elon jest zapalonym użytkownikiem Twittera, regularnie komunikuje się bezpośrednio z konsumentami i opinią publiczną. Dostarcza informacji o firmie i swoich działaniach.
W rezultacie buduje zaufanie do swojego przywództwa i pozwala swoim odbiorcom stać się częścią historii i wizji firmy.
Chociaż uważa się go za mistrza kreowania marki osobistej, nie ustrzega się błędów, gaf lub faux pas. W marcu 2020 r. stwierdził, że panika koronawirusowa jest głupia, a w maju tego samego roku stwierdził, że cena za akcję Tesli jest zbyt wysoka. Chociaż obowiązuje wolność słowa, tego typu wypowiedzi potrafiły przysporzyć mu wrogów lub doprowadzić do zmniejszenia kapitalizacji Tesli o 14 mld dolarów [2]. To spora strata... no chyba, że Elon akurat grał na spadki.
Jak zatem prowadzić social media?
- Upewnij się, że masz profile w mediach społecznościowych we wszystkich odpowiednich sieciach.
- W pełni uzupełnij i zaktualizuj profile (usuń te, których nie będziesz używać).
- Zbuduj swoją sieć, importując kontakty e-mail i telefony.
- Zachowaj spójność marki i wizerunku.
- Znajduj grupy i dołączaj do nich, aby odkrywać nowe możliwości.
- Publikuj regularnie i dziel się swoją wiedzą (nie spamuj).
- Twórz zróżnicowane treści (blogów, podcastów, webinariów itp.).
- Zbadaj swoją konkurencję i zobacz, co robi dobrze / źle.
- Angażuj się w kontakt ze swoimi odbiorcami.
- Niech to będzie pozytywne!
Lekcja 5 – absorbuj wiedzę innych i pracuj nad siecią kontaktów
Na początek proste pytanie dla uważnie czytających pierwszą część artykułu. Kim był Jim Cantrell? Tak, to były konsultant NASA a następnie główny gracz na początku rozwoju SpaceX. Opisując Elona stwierdził:
"Ma naprawdę zaangażowany umysł. Dosłownie wysysa wiedzę i doświadczenie z ludzi, wokół których jest…"
Kiedy Musk zaczął planować swoją misję na Marsa, szybko zdał sobie sprawę, że rosyjskie rakiety są tymi najtańszymi. Zaczął dzwonić do wtajemniczonych, aby zaczęli budować wiedzę i sieć, która miała stać się SpaceX [3]. Jednak nie wszystko szło gładko.
Podczas podróży do Rosji Musk i Cantrell zostali ostrzeżeni przez rosyjskiego projektanta rakiet, który ujawnił, że technologia miała być bronią wojenną, nie do kupienia przez kapitalistycznych miliarderów.
W wyniku takiej odpowiedzi zdecydowali się sami zaprojektować i zbudować rakietę. Musk „wie wszystko o tym, co buduje”, powiedział Cantrell, ale oczywiście nawet tak błyskotliwy umysł jak Elon nie jest w stanie wszystkiego opanować [4]. Współpracując z Cantrellem i korzystając z jego sieci kontaktów w branży lotniczej, stworzył własną, jedną z najlepszych w branży. Tak narodziło się SpaceX.
Martin Eberhard i Marc Tarpenning – te nazwiska też pojawiły się w pierwszej części artykułu. Tak, to założyciele Tesli. Elon wierzył w długoterminowy cel spółki, jakim jest stworzenie niedrogich pojazdów elektrycznych na masowy rynek. Dołączając początkowo jako inwestor, został prezesem zarządu, a następnie przejął aktywną rolę. Elon zaabsorbował pomysł założycieli Tesli, przekształcił i przekuł w sukces.
W 2016 roku Musk założył Neuralink wraz z Maxem Hodakiem, Benem Rapoportem, Dongjin Seo, Paulem Merollą, Philipem Sabesem, Timem Gardnerem, Timem Hansonem i Vanessą Tolosą, grupą ekspertów w dziedzinie neuronauki, biochemii i robotyki. Pedram Mohseni, inżynier elektryk, i jego partner naukowy Randolph Nudo byli właścicielami znaku towarowego „NeuraLink”. Najbogatszy człowiek świata wykupił prawa do tej nazwy [5]. Jak widać, Elon otacza się ekspertami w niszy, na której się koncentruje. Tworząc te relacje i sieci, zapuścił się w szereg branż dla swoich startupów.
Jakie są zatem benefity z tworzenia sieci kontaktów?
- Stworzenie połączenia w oparciu o obopólne korzyści,
- regularne świeże pomysły i nowe informacje,
- zwiększanie swojej widoczności w branży,
- zyskanie innej perspektywy,
- rozwijanie długotrwałych relacji osobistych,
- uzyskiwanie odpowiedzi na każde pytanie.
„Ciągle myśl o tym, jak możesz robić rzeczy lepiej i ciągle zadawaj sobie pytania” – Elon Musk.
Lekcja 6 – uczenie ustawiczne i ciężka praca to klucz do własnej marki
Dlaczego ludzie kupują Tesle? Jak przekonują się potencjalni klienci i inwestorzy? Dla niektórych są to koszty eksploatacji i wydajność. Dla innych cud autopilota. Marka Tesli skupia się na najnowocześniejszej technologii motoryzacyjnej dla zrównoważonej przyszłości. SpaceX i Neuralink urzeczywistniają science fiction. The Boring Company zrewolucjonizuje podróże.
Każda marka obraca się wokół innowacji, ciężkiej pracy i podejmowania ryzyka.
Wszystko pochodzi od Elona Muska.
Niezależnie od tego, czy prowadzisz firmę, czy nie, potrzebujesz inwestycji w Twoją osobistą markę. To wymaga zaangażowania. O ironio Musk powiedział kiedyś: „Nienawidzę całej idei marek i brandingu”. Słynie jednak z oddania każdemu ze swoich startupów.
W 2018 roku, kiedy Tesla borykała się z wieloma problemami produkcyjnymi, był w zakładzie 24/7 i pracował 120 godzin tygodniowo, aby pomóc rozwiązać wąskie gardła.
Oczywiście jest to działanie ekstremalne, ale jego zwykły tydzień pracy to wciąż około 80-90 godzin. Elon jest typem człowieka, który ocenia sukces na podstawie ważnych problemów, które rozwiązał, a nie ilości zarobionych pieniędzy. To wyzwalające. Elon skupia się na odkrywaniu treści. Jego życie kręci się wokół ciągłego uczenia się, marketingu cyfrowego i wchodzenia w nowe nisze.
Co zatem daje ustawiczne uczenie się [6]?
- Utrzymuje Ciebie i Twój mózg w zdrowiu.
- Zwiększa zdolność adaptacji.
- Otwiera drzwi do nowych możliwości.
- Zwiększa sympatię do siebie (przy mądrym użyciu).
- Zapewnia udział w rozwoju świata.
Elon naprawdę żyje swoją marką osobistą. Kontynuuje osiąganie niemożliwego i nie wykazuje żadnych oznak zatrzymania. Cokolwiek nie myśleć o Musku, ciężko odmówić mu ambicji i planu na siebie. Miliarder-wizjoner pracuje bardzo ciężko, rzuca się na głęboką wodę i mimo krytyki realizuje swoje śmiałe pomysły.
Źródła:
- "TikTok Gains 8 New Users Every Second (And Other Mind-Blowing Stats)", blog.hootsuite.com.
- "Elon Musk tweet wipes $14bn off Tesla's value", bbc.com.
- "How Elon Musk’s cold calls to rocket scientists helped kickstart SpaceX", cnbc.com.
- "Former SpaceX Exec Explains How Elon Musk Taught Himself Rocket Science", businessinsider.com.
- "Meet the Guys Who Sold “Neuralink” to Elon Musk without Even Realizing It", technologyreview.com.
- "5 Big Benefits of Learning New Skills", firsthand.co.