Wiadomości|

05.03.2024

Buddy w firmie. Kluczowe ogniwo onboardingu?

Wiktoria Jackowska, Redaktorka, Grupa MBE

Gdy zaczynamy pracę w nowej firmie często jesteśmy zestresowani, zdezorientowani i zadajemy masę pytań. W niektórych organizacjach z pomocą we wdrożeniu przychodzi buddy. Ten nieformalny przewodnik staje się nieocenionym wsparciem a nawet kluczowym ogniwem w procesie onboardingu.

Midjourney

Midjourney

Dynamiczne środowisko biznesowe obliguje firmy do zadbania o skuteczny proces wprowadzania nowych osób do firmy. Okazuje się, że kluczowym ogniwem onboardingu jest buddy – doświadczony pracownik, który pełni funkcję przewodnika dla nowego członka zespołu. 

Buddy w onboardingu

Onboarding to moment, który może zdecydować zarówno o naszej przyszłej efektywności pracy, jak i o odczuwaniu długofalowej satysfakcji. Obecność buddy w firmie pozwala przekształcić rutynę onboardingu w inspirującą podróż ku pełnemu potencjałowi zawodowemu. 

Buddy nie tylko skraca okres adaptacyjny, ale także pozwala zwiększyć nasze zaangażowanie, chęć budowania relacji w firmie oraz tworzenia pozytywnej atmosfery w pracy.  

Jednak w wielu polskich organizacjach instytucja buddy’ego  nadal nie jest powszechna.  

Według badań tylko 9% firm ma jasno zdefiniowaną rolę buddy'ego. 

Kim jest buddy? 

Nazwa buddy brzmi nieformalnie, co idealnie odzwierciedla charakter tej funkcji. Buddy to towarzysz do zadań specjalnych, który pełni rolę nieoficjalnego przewodnika nowego pracownika. To kumpel, który wspiera nas w pierwszych dniach, tygodniach, a nawet miesiącach w nowej pracy. Buddy to też swego rodzaju ambasador firmy, który kształtuje pierwsze wrażenie nowego pracownika o organizacji. 

Rola buddy’ego w firmie powinna być przyjmowana dobrowolnie. Idealny buddy to osoba chętna do pełnienia tej roli i mająca dobre relacje z menedżerem. Oprócz tego cechuje się szeroką wiedzą o firmie. Jest towarzyska, komunikatywna, otwarta i dobrze zorganizowana. 

Główne obowiązki buddy’ego 

  1. Planowanie wdrożenia. Wspólnie z menedżerem ustala plan onboardingowy. 
  2. Wdrożenie w tematy organizacyjne. Pomaga zorientować się w organizacji, od kuchni po formalności. 
  3. Wsparcie mentalne. Buddy oferuje wysoki poziom empatii, pomagając nam w stawianiu czoła nowym wyzwaniom. 
  4. Oprowadzenie po firmie. Nie tylko pokazuje biuro, ale także wprowadza w zakresy obowiązujących zadań i przybliża dostępne narzędzia firmowe. 
  5. Zapewnienie dostępu do zasobów firmy. Upewnia się, że mamy odpowiedni sprzęt i dostęp do systemów. 
  6. Zapoznanie z zespołem. Pełni istotną rolę w integracji nas z innymi członkami zespołu. 
  7. Pierwszy kontakt w kryzysie. W razie problemów,pytań buddy jest stale dostępny i służy pomocą.
  8. Sprawdzanie samopoczucia. Regularnie monitoruje nasze samopoczucie. 

Kluczowa rola buddy’ego  

Buddy odgrywa kluczową rolę w procesie onboardingu. Dba o budowanie relacji i integrację pracowników. Jego działania pomagają zrozumieć kulturę organizacyjną i sprawne działanie w firmie. Spotkania z osobą w roli buddy’ego pozytywnie wpływają na efektywność pacy Nawet kilka spotkań może znacząco poprawić adaptację nowicjusza do środowiska organizacyjnego danej firmy. 

Autor

Wiktoria Jackowska

Wiktoria Jackowska

Redaktorka, Grupa MBE

Magistrantka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Czynna uczestniczka konferencji naukowych. Pasjonatka kultury, lingwistka. 

W Grupie MBE jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Członkini Stowarzyszenia Bliżej ADHD działającego z misją edukacji o neuroróżnorodności.