ManpowerGroup przepytało blisko 18 tysięcy osób aktywnych zawodowo. Zapytali z jakich technologii kandydaci najchętniej korzystają, szukając pracy, jakie technologie HR preferują, a także jak i gdzie szukają pracy.
Kluczowi Użytkownicy Technologii HR
ManpowerGroup określił nową grupę kandydatów i nazwał ich Kluczowymi Użytkownikami Technologii HR. Są to osoby, które poszukując pracy, korzystały w ciągu ostatnich sześciu miesięcy z co najmniej trzech rozwiązań technologicznych. Między innymi z:
- aplikacji mobilnych;
- wirtualnych targów pracy;
- wymiany wiadomości z organizacją;
- rozmów kwalifikacyjnych w formie wideokonferencji;
- czatu na stronie pracodawcy;
- sprawdzianu umiejętności w formie gry/testu;
- z pomocy wirtualnego asystenta.
Dzięki temu zjawisku można wytypować najskuteczniejsze technologie.
Kluczowi Użytkownicy najczęściej są młodzi, mobilni, mieszkają w dużych miastach i studiują. 29% z nich to przedstawiciele Pokolenia Z (18–21 lat), natomiast 35% z nich Pokolenie Y (22–34 lat).
Reklamy a poszukiwanie pracy
Reklamy w mediach społecznościowych są lepiej przyjmowane przez kandydatów niż inne rozwiązania. Podczas gdy jedynie 17% potencjalnych pracowników korzystało z aplikacji mobilnych poszukując pracy, 11% z nich brało udział w wirtualnych targach pracy, wymieniało wiadomości z organizacją, korzystało z czatu na stronie firmowej. Badania pokazują, że aż 31% kandydatów nawiązało kontakt z pracodawcą przez reklamę w mediach społecznościowych. Dzięki ich wysokiej skuteczności nawet osoby, które aktualnie nie poszukują pracy, mogą zwrócić uwagę na ofertę. Reklamy w mediach społecznościowych i aplikacje mobilne to najpopularniejsze technologie przyszłości na rynku pracy. Wśród Kluczowych Użytkowników Technologii HR, oferty pracy zamieszczone w formie reklamy w mediach społecznościowych są dwa razy bardziej skuteczne niż w przypadku pozostałych kandydatów. Również aplikacje mobilne są znacznie bardziej popularne wśród otwartej na nowinki grupy potencjalnych pracowników.
Używana technologia do szukania pracy | Procent |
---|---|
Reklamy w mediach społecznościowych | 31% |
Aplikacje mobilne | 17% |
Wirtualne targi pracy | 11% |
Czat na stronie firmowej | 11% |
Wymiana wiadomości tekstowych z organizacją | 11% |
Wideokonferencje | 9% |
Sprawdzian umiejętności w formie gry lub testu | 7% |
Relacje międzyludzkie i technologia
Firmy powinny mieć świadomość, że łatwość korzystania z technologii HR może zwiększyć liczbę aplikacji na stanowiska. Kluczowi Użytkownicy Technologii HR odpowiadają na dwa razy więcej ogłoszeń niż pozostali poszukujący. W związku z tym rośnie zapotrzebowanie na technologie backendowe, które pomogą specjalistom ds. HR i rekruterom wyłonić najlepszych kandydatów.
Kandydaci wciąż potrzebują relacji międzyludzkich i spotkań z rekruterami na rozmowach kwalifikacyjnych. Aż 26% badanych zapytanych o preferowane sposoby rekrutacji wskazało, że najważniejsze są dla nich spotkania na rozmowach kwalifikacyjnych. Kluczowi Użytkownicy Technologii HR nie są tu wyjątkiem. Kontakt z drugim człowiekiem zawsze będzie miał ogromny wpływ na doświadczenie kandydata. Odpowiednie podejście do technologii pozytywnie wpływa na jakość doświadczenia kandydata, ale nie powinno zmieniać rekrutacji w rywalizację. Zwiększona automatyzacja pierwszego kontaktu potencjalnego pracownika i pracodawcy sprawia, że relacje międzyludzkie na późniejszych etapach mogą tylko zyskać na wartości. Pracodawcy powinni próbować przekazać swoją kulturę organizacyjną, wizerunek i markę przy użyciu nowych technologii. Jednak to nie zastąpi bezpośredniego spotkania i nawiązania relacji z kandydatem.
Źródło: Raport ManpowerGroup, 2018