Raporty|

10.04.2019

Idealne miejsce pracy, czyli jakie są oczekiwania pracowników

Wiktoria Garczewska, Młodszy redaktor, MBE group

Potrzeby pracowników są zróżnicowane. Każda z osób ma inne preferencje dotyczące swojego miejsca pracy. Zobaczcie, jak pracownicy postrzegają idealnego pracodawcę.

Fot. Jakub Gorajek / Unsplash

Fot. Jakub Gorajek / Unsplash

Mówi się, że "każdemu nie dogodzisz". Jak więc sprostać wymaganiom wszystkich pracowników i zbliżyć się do uzyskania miana "idealnego pracodawcy"?

Raport "Cztery osobowości - jeden rynek pracy" potwierdza, że pracownicy mają często odmienne zdanie dotyczące wynagrodzenia, czasu pracy lub benefitów. Od momentu rekrutacji pracodawca powinien wychodzić naprzeciw potrzebom zatrudnianych osób.

Dbałość o pracowników pozwala firmie na utworzenie zgranego, zadowolonego z pracy zespołu i budowanie silnej pozycji na rynku.

Raport został przeprowadzony na grupie ponad 400 aktywnych zawodowo pracowników.

Czas pracy

Znaczna większość pracowników oczekuje elastycznego czasu pracy zależnego od obowiązków prywatnych (81%). Tylko 19% liczy na stałe godziny pracy. Mimo to, aż 68% ankietowanych chce, aby życie zawodowe było jasno oddzielone od życia prywatnego.

Praca zdalna jest bardzo pożądaną kwestią wśród pracowników (takiej możliwości oczekuje aż 76% badanych). Co więcej, 59% uważa, że zadaniem pracodawcy jest zapewnienie odpowiednich narzędzi do monitorowania pracy niezależnie od tego, gdzie się znajdują.

Delegacje i wyjazdy związane z pracą akceptuje ponad połowa ankietowanych pracowników. 46% chce pracować tylko stacjonarnie.

Miejsce pracy

Aż 71% pracowników oczekuje własnego miejsca do pracy w biurze.

Zaskakujący jest fakt, że tylko 29% badanych zwraca uwagę na dostępność w pracy stref relaksu lub pokoi pracy wspólnej. Obecnie wiele firm wzbogaca swoje biura o podobne miejsca, aby podnieść komfort pracy i zadowolenie pracowników.

Lokalizacja pracy jest ważną kwestią przy wyborze przyszłego pracodawcy. 61% ankietowanych oczekuje (w przypadku niedogodnego usytuowania biura) rekompensaty ze strony pracodawcy, np. dodatku na dojazdy, samochodu służbowego lub miejsca parkingowego. Pozostałe 39% preferuje pracę w dobrej lokalizacji.

Wynagrodzenie i dodatki

73% pracowników ceni stabilne i przewidywalne wynagrodzenie.

Są w stanie zrezygnować z dodatkowych bonusów lub premii na rzecz wyższej pensji.

76% badanych ceni ciekawe i nowoczesne inicjatywy (np. owocowe poniedziałki, które wspierają pracowników w dbaniu o zdrowy tryb życia).

Benefity to zdecydowanie jeden z głównych problemów każdego pracodawcy. Wiele trudności sprawia dostosowanie świadczeń dodatkowych do preferencji każdego z pracowników.

Jakie są główne wnioski (w kwestii benefitów) wynikające z raportu?

  • 69% badanych chce samodzielnie dostosować świadczenia do swoich potrzeb.
  • 31% chce otrzymywać podstawowe świadczenia, np. opieka medyczna.
  • 67% jest zainteresowana nowoczesnymi bonusami, np. aplikacjami mobilnymi.
  • 66% ankietowanych chce otrzymywać dofinansowanie do lunchu w pracy.
  • 65% docenia benefity, które pozwalają zaoszczędzić pieniądze w codziennym życiu, np. zniżki w sklepach lub kinie.

Co ciekawe, aż 67% badanych pracowników chce znać wartość finansową oferowanych mu świadczeń.

Komunikacja i atmosfera

Zdecydowana większość (86%) badanych chciałaby posługiwać się w pracy swobodnym i bezpośrednim językiem. Pracownicy zdecydowanie unikają formalności w kontakcie między sobą.

Aż 97% badanych pracowników ceni nieformalną i swobodną atmosferę w pracy.

Wspólne posiłki są dobrym sposobem na integrację ze współpracownikami (uważa tak 82% ankietowanych pracowników).

Oprócz swobodnego języka w komunikacji, 72% pracowników chciałoby, aby w miejscu pracy obowiązywał stój nieformalny. 28% badanych to zwolennicy stroju biznesowego.

A co poza pracą? 69% ankietowanych deklaruje, że z chęcią uczestniczyłoby w działaniach społecznych i charytatywnych organizowanych przez pracodawcę. 66% osób bierze udział w integracjach w czasie prywatnym.

Styl zarządzania

92% osób chciałoby mieć wpływ na wybór benefitów pozapłacowych.

Zdaniem 74% badanych, dobry szef powinien być wymagający oraz musi mobilizować pracowników do działania. Mniejsza część (czyli 26%) uważa, że ważne, aby szef był przyjacielski, wyrozumiały i dbający o dobrą atmosferę. Jak widać, większość pracowników preferuje stanowczość u osób na wyższym stanowisku.

Poza tym, 66% pracowników chciałoby mieć dużą swobodę w pracy (za pozwoleniem szefa). 34% oczekuje opieki i pomocy ze strony osoby zarządzającej.

Ponad połowa badanych uważa, że do obowiązków szefa należy wspieranie zespołu, usuwanie przeszkód biurokratycznych i organizacja pracy. Pozostała część pracowników chciałaby, aby szef był po prostu ekspertem i autorytetem w konkretnej dziedzinie.

68% ankietowanych pracowników lubi pracę grupową i cieszy się ze wspólnych osiągnięć.

Oczekiwania finansistów

Aż 96% finansistów ceni mniejszą formalność i swobodną atmosferę w biurze.

84% skupia się na przewidywalności i stabilności wynagrodzenia. Co więcej, dla 79% badanych własne miejsce w biurze jest bardzo ważne, jednak 76% oczekuje również możliwości pracy zdalnej.

91% ankietowanych osób chce samodzielnie wybierać szkolenia oraz benefity.

Duża część finansistów ceni sobie wspólne posiłki (80%), współpracę w grupie (73%) oraz dofinansowania lunchu w pracy (74%).

Źródło: Raport "Cztery osobowości – jeden rynek pracy", Antal & Sodexo Benefits and Rewards Services, 2018.

Tagi

Autor

Wiktoria Garczewska

Wiktoria Garczewska

Młodszy redaktor, MBE group

Studentka IV roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie SWPS. W trakcie studiów licencjackich odbyła staż redaktorski w TVN24. Interesuje się sportem i psychologią.