Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Koronawirus a rekrutacja. 5 pytań do rekrutera z Santander Bank Polska

Patrycja Lipińska, Młodszy Specjalista ds. Rekrutacji w Santander Bank Polska przekazuje kilka rad dla osób, które w najbliższym czasie będą szukały pracy.
Akcja redakcyjna: 5 pytań do rekrutera
Kategoria: Poradnik kariery
11.05.2020
Fot. Unsplash

Koronawirus a rekrutacje

1. W jaki sposób przebiegają obecnie rozmowy kwalifikacyjne prowadzone w Państwa firmie?

Patrycja Lipińska, Młodszy Specjalista ds. Rekrutacji w Santander Bank Polska: Zaistniała sytuacja spowodowała przeniesienie spotkań rekrutacyjnych z biur do świata online. Kwestia dostosowania narzędzi nie stanowiła dla nas żadnego problemu. Wykorzystaliśmy do działań rekrutacyjnych technologie, które w naszym banku były na co dzień dostępne i używane. Takie działanie miało na celu zadbać o zdrowie i komfort pracowników oraz naszych kandydatów.

Obecnie każda rozmowa odbywa się za pomocą programu umożliwiającemu łączenie się na video. Spotkanie rekrutacyjne online poprzedzone jest wcześniejszym powiadomieniem kandydata o formie rozmowy oraz przekazaniem drogą mailową krótkich wskazówek dotyczących logowania i połączenia się na platformie video. Rekruter oraz managerowie, którzy są zaangażowani w spotkania rekrutacyjne dokładają wszelkich starań, aby czas zdalnej rozmowy był w pełni wykorzystany przez obie strony – bank i kandydata. Merytoryczna część spotkania pozostała bez zmian. Zmienia się jedynie otoczenie, w którym prowadzone jest spotkanie. Zdalnie czy w biurze, tak samo dobrze chcemy poznać potencjalnego nowego pracownika oraz zaprezentować najważniejsze informacje dotyczące firmy i stanowiska.

Wideorozmowa kwalifikacyjna – kilka rad

2. Jak przygotować się do wideorozmowy kwalifikacyjnej?

Rekrutacja w formie video często wywołuje duży stres – dla większości z nas jest to nowe przedsięwzięcie.

Najważniejsze o czym trzeba pamiętać, to fakt, że nie zależnie od formy, w której odbędzie się spotkanie rekrutacyjne, należy się do niego przygotować się tak samo dobrze.

W końcu rozmowa, to jednak rozmowa – od niej zależeć będzie czy kandydat przejdzie do kolejnego etapu lub czy będzie wybrany do zatrudnienia. W pierwszej kolejności warto mieć na uwadze kwestie techniczne – sprawdzić czy kamerka oraz mikrofon działają, otworzyć przesłany przez rekrutera link i przetestować jego działanie. Sprawa komfortu podczas uczestnictwa w rozmowie rekrutacyjnej jest dosyć istota. Warto sprawdzić, które miejsce będzie odpowiednio dostosowane do udziału w spotkaniu video – spokój i cisza dookoła, odpowiednie tło. Pozytywne nastawienie i uśmiech na twarzy jest wskazany, to naprawdę pomaga w stresujących sytuacjach.

Biorąc udział w rozmowie rekrutacyjnej online, kandydat powinien być przygotowany merytorycznie tak samo, jak przy rozmowie twarzą w twarz w firmie. Doświadczenie, umiejętności, osiągnięcia kandydata interesują rekruterów niezależnie od sytuacji i formy prowadzonej rozmowy. Zbiór porad i wskazówek w temacie przygotowania się do rekrutacji zdalnej i obszarów, na które zwrócić uwagę przygotowała w artykule na LinkedInie Menedżer Zespołu Rekrutacji – Marta Pszczółkowska. Warto przeczytać i wzbogacić się o praktyczną wiedzę. 

Bieżące rekrutacje w czasie pandemii

3. Na jakie stanowiska prowadzą Państwo obecnie najwięcej rekrutacji?

W Santander Bank Polska rekrutacje prowadzimy w dość różnych obszarach. Pomimo panującej sytuacji, nie widać przewagi konkretnego sektora, do którego poszukujemy najwięcej osób. Dużo procesów rekrutacyjnych prowadzonych jest na stanowiska IT, które coraz prężniej rozwijane są w naszym banku. W tej nowej sytuacji, która panuje na świecie, ciągle rozwijamy działania dla naszych klientów. Chcemy, aby zadowolenie z naszych usług było nadal wysokie, dlatego poszukujemy nowych talentów w obszarze szeroko rozumianej obsługi klientów. Również zespoły centralnych jednostek biznesowych w Santander Bank Polska nie mogą doczekać się przyjęcia nowych członków zespołów. Duża liczba rekrutacji prowadzona jest do zespołów agile’owych, wspierających wszystkie procesy bankowe. Warto wspomnieć, że do naszych projektów dołączyły właśnie staże, na które poszukujemy studentów. Rekrutujemy w 5 obszarach kompetencyjnych: Software Engineer, Robotics, Cybersecurity, User Experience, Data Analyst.

Wszystkich gotowych na nowe wyzwania, niezależnie od poziomu posiadanego doświadczenia zapraszamy na naszą stronę Kariera. Spotkajmy się online!

CV – jak je przygotować?

4. Okres pandemii wiele młodych osób może wykorzystać na przygotowanie CV. W sieci dużo jest poradników na ten temat. Czy jest coś, na co szczególnie zwracają Państwo uwagę?

CV jest wizytówką kandydata, które wysyłane jest do potencjalnego pracodawcy – o tym napisałam w najświeższym artykule dodanym na LinkedInie. Dzielę się w nim informacjami o tym, jak stworzyć CV oraz co dokładnie powinien zawierać dobrze przygotowany dokument aplikacyjny.

Rekruterzy zwracają również uwagę na kwestie estetyczne i wizualne. CV powinno być przejrzyste, czytelne i składać się z dawki wiedzy dopasowanej do stanowiska, na które kandydat aplikuje. Dobrze opisane doświadczenie zawodowe to podstawa oraz ułatwienie pracy dla rekrutera.

Poprawną formą zapisu kariery jest odwrócona chronologia. Ważne, żeby praca wykonywana obecnie pojawi się na górze listy firm, w których pracował kandydat.

Dodatkowo, szczegółowy opis wykonywanych zadań w obszarze doświadczenia zawodowego, ułatwi dopasowanie kompetencji do wymagań, które stawiane są ofercie pracy. Podobna sytuacja dotyczy umiejętności, które kandydat zdobył w toku swojej kariery. Umiejętne pochwalenie się zdobytymi osiągnięciami oraz odpowiednio dobrane kompetencje z CV zdecydowanie zwrócą uwagę rekrutera. Niektóre osoby nie opisują w CV swoich zainteresowań lub przedstawiają je w postaci jednego lub dwóch słów. Pole to może opowiedzieć o kandydacie i rozpocząć owocną dyskusję.

Idealne CV nie istnieje, ale wizytówka kandydata powinna składać się z samych konkretów dopasowanych do wybranego stanowiska pracy.

Onboarding w czasie pandemii

5. Jak wygląda onboarding nowego pracownika w czasach koronawirusa?

Proces wprowadzania nowego pracownika do organizacji również zmienił swoją formę. W większości przypadków postawiliśmy na działanie zdalne, ze względu na bezpieczeństwo uczestników. Onboarding zdalny realizowany jest dla wszystkich nowych pracowników Santander Bank Polska. W czasach przed pandemią wprowadzenie pracownika jednostek centralnych sprowadzało się do zorganizowania spotkań w trzech lokalizacjach – Wrocław, Poznań, Warszawa, podczas których przekazywane były najważniejsze informacje związane z organizacją i jednostkami, funkcjonowaniem i działaniem firmy.

Obecnie zakres merytoryczny pozostaje ten sam, zmienia się tylko forma, w której onboarding jest zorganizowany, czyli pracownicy łączą się zdalnie z domów. Przed rozpoczęciem całego procesu wprowadzania w organizację, nowi pracownicy dostają zestaw materiałów (wartości i kultura organizacji, oferta pracownicza, metodyka działań w jednostkach Santander Bank Polska itp.) z którymi powinni samodzielnie się zapoznać. W kolejnym kroku działają już nasi trenerzy i eksperci, który prowadzą webinary, podczas których nowi pracownicy otrzymują pogłębione informacje dotyczące zatrudnienia w banku (zasady pracy, benefity itd.) oraz te, które są istotne dla specyfiki konkretnego stanowiska – jak wygląda praca w oddziale, jak funkcjonują systemy, jakie są standardy jakości obowiązujące w banku itp.

Oprócz wcześniej przedstawionych obszarów, wszyscy pracownicy poznają strategię, misję, wartości Santander Bank Polska. Chcemy, aby podczas onboardingu pracownicy pozyskali jak najwięcej przydatnych informacji, dlatego zawsze pozostawiamy przestrzeń na zadawanie pytań naszym ekspertom na czatach, w mailach lub telefonicznie.

Dziękuję za rozmowę. 

Ekspert: Patrycja Lipińska
Młodszy Specjalista ds. Rekrutacji Santander Bank Polska

Rekruter z doświadczeniem w całościowym prowadzeniu procesów rekrutacyjnych oraz HR-owych. Umiejętności zdobyte podczas pracy w agencji rekrutacyjnej wykorzystuje obecnie w wewnętrznym dziale HR. Nieustannie pogłębia wiedzę w tematyce rekrutacji, employer brandingu oraz candidate experience.

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktor naczelna Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.

Zobacz również