Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.
Doradztwo podatkowe. Wywiad z Moniką Nogą
O swoim doświadczeniu pracy w doradztwie podatkowym opowiedziała nam Monika Noga, konsultantka w zespole cen transferowych w CRIDO.

REDAKCJA: Jak znalazłaś się w CRIDO? 

Monika Noga: Pracę w CRIDO rozpoczęłam we wrześniu 2022 roku. Zdecydowało o tym kilka czynników, ale przede wszystkim moje  pozytywne doświadczenia podczas rekrutacji. Rozmowa z przedstawicielką działu HR, a następnie spotkanie z partnerką i menedżerką  z działu przebiegały w bardzo miłej atmosferze. Dobrze to wspominam i wiem, że poznanie tych osób z firmy wzbudziło moje zaufanie, dlatego mimo kilku innych propozycji pracy wybrałam właśnie CRIDO.

R.: Co należy do zakresu Twoich obowiązków w dziale doradztwa zawodowego? 

M.N.: Zaczynałam jako konsultant pierwszego stopnia. Po trzech miesiącach awansowałam o kolejny poziom, a obecnie jestem konsultantem  stopnia trzeciego. Moje obowiązki są dość szerokie, ale głównie skupiają się na sporządzaniu dokumentacji lokalnej i grupowej, przygotowaniu raportów czy pism w toku postępowań i kontroli. Dodatkowo, regularnie publikuję wpisy blogowe na temat doradztwa podatkowego. Oprócz tego należę do komórki, która zajmuje się procedurami z zakresu cen transferowych, w tym redakcją wniosków  o dwustronne i jednostronne porozumienia cenowe, a następnie prowadzeniem postępowań przed Szefem KAS (Ministrem Finansów). 

R.: Co sprawia Ci największą satysfakcję w pracy w doradztwie podatkowym? 

M.N.: Odkąd pamiętam, zawsze dążyłam do samorozwoju. Dlatego bardzo cenię to, że właściwie codziennie uczę się czegoś nowego. Mam wiele różnych obowiązków i nie zajmuję się tylko jednym rodzajem dokumentacji, ponieważ wiem, że szybko by mnie to znudziło  i czułabym niedosyt. W CRIDO realnie się rozwijam, próbuję nowych zadań, co daje mi ogromną satysfakcję. Nie tylko mnie, a także  pozostałym osobom z doradztwa podatkowego, satysfakcję przynosi zadowolenie klienta z naszych usług, np. to, że uda się nam zawrzeć porozumienie cenowe. 

Czuję się też doceniana w pracy, co jest dla mnie bardzo ważne. Zauważa się moje starania, umiejętności i dzięki temu mogłam dołączyć do programu Super Talent. To inicjatywa dla uzdolnionych osób, która jest nakierowana na różnego rodzaju dodatkowe szkolenia, ale też pozwala ona uzyskać dofinansowanie na swój rozwój. W ramach tego programu miałam również okazję spotkać się na kolacji ze wspólnikami firm

R.: Dlaczego zdecydowałaś się na pracę w obszarze doradztwa podatkowego? 

M.N.: Mniej więcej w gimnazjum zdecydowałam, że chciałabym być prawnikiem sądowym, który broni ludzi. Oglądałam różne seriale z wątkiem prawniczym, czytałam też książki o tej tematyce i ta rzeczywistość wydawała mi się taka „idealna i sprawiedliwa”. Gdy zdobywałam wykształcenie prawnicze i uczęszczałam na praktyki w kancelariach, stwierdziłam, że to jednak nie do końca pasuje do mojego charakteru, bo bardzo emocjonalnie przeżywałam te sprawy. Ze względu na to, że od zawsze miałam smykałkę do liczb i matematyki, równocześnie studiowałam finanse i rachunkowość. Uznałam więc, że może warto spróbować czegoś nowego i rozpocząć pracę zawodową w dziale podatkowym. Najpierw próbowałam swoich sił w mniejszych firmach, ale po przeprowadzce do Warszawy i skończeniu studiów trafiłam do CRIDO.  

R.: Czy mierzysz się z jakimiś wyzwaniami w swojej pracy?   

M.N.: Na pewno wyzwaniem w pracy w doradztwie podatkowym, również w tym wyspecjalizowanym kierunku dotyczącym cen transferowych, jest swego rodzaju sezonowość. Oznacza to, że terminy związane ze sporządzaniem przez podatników lokalnej dokumentacji oraz pewnego rodzaju deklaracji w zakresie cen transferowych (formularz TPR) przypadają na październik i listopad. Stąd okres końca wakacji i jesieni (sierpień, wrzesień, październik, listopad) jest bardzo intensywny. Wówczas trzeba sobie spriorytetyzować kluczowe projekty i odpowiednio zorganizować pracę, ponieważ każdy klient czeka na jej efekty. Na pewno jest to duże wyzwanie dla kogoś, kto dopiero zaczyna karierę zawodową w tym obszarze. Kiedy jednak ten sezon minie, praca jest dużo bardziej spokojna.   

R.: Zdobyłaś jakieś ciekawe umiejętności podczas pracy w doradztwie podatkowym, a dokładniej w zespole cen transferowych?   

M.N.: Zdobyłam wiele umiejętności twardych, czyli wiedzy dotyczącej przepisów, wytycznych OECD z zakresu cen transferowych, sposobu sporządzania analiz i dokumentacji. Oprócz tego, rozwinęłam cały zestaw kompetencji miękkich, do czego stale przyczynia się kontakt z klientem. Moja komunikatywność weszła na wyższy poziom, dzięki uczestniczeniu w rozmowach i spotkaniach z klientami, a także pisaniu maili, w których tłumaczę innym kwestie finansowo-prawnicze. Umiejętność przystępnego przekazania wiedzy branżowej, czyli przełożenia języka prawnego na codzienną praktykę firmy klienta, jest kluczowa w zawodzie doradcy podatkowego. Na razie się tego uczę, bo nie leży to stricte w moim zakresie obowiązków, jednak w przyszłości, gdybym chciała dalej awansować, relacje z klientem mogą na stałe zagościć w mojej codziennej pracy.  

R.: Czy CRIDO wspiera wellbeing w pracy?   

M.N.: Tak, mamy w firmie wiele różnych akcji, które skupiają się na dobrostanie pracowników. Jedną z nich jest platforma Mindgram, która oferuje wsparcie psychologiczne w szerokim zakresie – warsztaty, wykłady, kontakt z ekspertami. CRIDO zwraca uwagę również na aspekt integracyjny, więc w ramach firmy organizowane są wyjazdy w góry, na narty, ale także od tego roku w biurze dwa razy w tygodniu możemy skorzystać z zajęć jogi prowadzanych przez byłą pracowniczkę, która odnalazła nową ścieżkę kariery związaną ze sportem i treningiem personalnym. 

Ważnym aspektem są też tzw. “pracjacje”, czyli możliwość pracy przez 6 tygodni w roku z dowolnego miejsca na świecie.  

Fantastyczną inicjatywą jest Fundacja CRIDO. Przy jej pomocy realizowane są różne wyzwania sportowe, a pieniądze zbierane podczas zawodów przeznaczamy na jakiś szczytny cel. Przykładowo podczas HIKIDO 2023 (wyjazd w Tatry) w ciągu 3 dni przeszliśmy 168 820 m przewyższeń, a w związku z tym Fundacja CRIDO przeznaczyła 5 000 zł na TOPR i 5 000 zł na GOPR. Odwiedzamy również schroniska oraz przygotowujemy paczki świąteczne dla potrzebujących.  

R.: Czujesz się dobrze, pracując w CRIDO? Czy zauważasz, że korzystna atmosfera w miejscu pracy wpływa na Ciebie w jakiś pozytywny sposób?   

M.N.: Myślę, że atmosfera w CRIDO ma duży wpływ na ogólny rozwój i motywację pracowników. Zauważam też, że wokół mnie mam wiele przychylnych osób, a niektóre z nich są moim dobrymi znajomymi! Czuję, że zawsze jest ktoś, do kogo mogę zwrócić się o pomoc i ją otrzymać, bez względu na to, czy zajmuje stanowisko partnera, managera czy konsultanta. Cieszę się, że trafiłam do takiego miejsca, bo od zawsze staram się budować wokół siebie społeczność wpierających się osób.  

R.: Czy osobiście korzystasz z jakichś inicjatyw wellbeingowych w pracy?   

M.N.: Zdarza mi się wchodzić na platformę Mindgram. Chętnie korzystam też z wewnętrznie organizowanych wyjazdów.   

R.: Jaką radę chciałabyś przekazać osobom, które myślą o pracy w tym obszarze? 

M.N.: Przede wszystkim, że warto próbować nowych obowiązków z różnych obszarów. Doradztwo podatkowe jest bardzo szerokie, więc by znaleźć swoją niszę, trzeba najpierw dobrze je poznać. Gdyby nie moja wcześniejsza praca w mniejszej kancelarii podatkowej, nie wiedziałabym o dziale cen transferowych, więc nie przyszłoby mi do głowy, że mogę się sprawdzić właśnie tutaj.  

Ważne jest też nasze nastawienie do rozwoju zawodowego. Na pewno pomaga optymizm, ale też śmiałość i odwaga w podejmowaniu nowych inicjatyw.

Czytaj więcej: Doradztwo podatkowe


Monika Noga, Konsultantka w zespole cen transferowych, CRIDO

Wykształcenie: Absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji oraz finansów i rachunkowości na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

Prelegentka na licznych konferencjach naukowanych, a także współautorka publikacji z zakresu prawa finansów publicznych. Doświadczenie zawodowe zdobywała podczas staży i praktyk oraz pracy w kancelariach prawnych i podatkowych. Obecnie zajmuje stanowisko Konsultanta 3 w dziale cen transferowych w CRIDO.

Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach.