Redakcja: Skąd decyzja o rozpoczęciu pracy w dziale doradztwa podatkowego?
Nicole Deneka: Zdałam sobie sprawę, że praca w doradztwie podatkowym będzie idealnym połączeniem moich zainteresowań akademickich z karierą zawodową. W 2020 roku zdecydowałam się wraz z moim koleżankami na udział w konkursie, który był organizowany przez Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych Uniwersytetu Łódzkiego i CRIDO. Była to spontaniczna decyzja podjęta na trzecim roku studiów prawa. Nie miałam wtedy żadnego doświadczenia w pisaniu glos, a to właśnie ją trzeba było sporządzić do wyroku sądu w sprawie podatkowej. Jedyną wiedzą, jaką dysponowałam, była ta zdobyta na zajęciach. Dobrze, że spróbowałyśmy, gdyż wygrałyśmy ten konkurs, którego jedną z nagród były praktyki w CRIDO. Zdecydowałam się na nie przed czwartym rokiem studiów. Niebawem miną dwa lata, odkąd jestem w firmie.
Decyzja o pozostaniu w doradztwie podatkowym zapewnia mi możliwość ciągłej nauki i rozwoju. Myślę, że mamy duży wpływ na nasze otoczenie biznesowe i przyczyniamy się do tego, by świadomość podatkowa w organizacjach była coraz większa. Czuję w tym misję i cieszę się, że jestem jej częścią.
Co należy do Pani zakresu obowiązków?
Jestem konsultantką w zespole podatków pośrednich, który głównie zajmuje się doradztwem w zakresie podatków od towarów i usług, ale pojawiają się w nim również zagadnienia związane z akcyzą i cłem. Na co dzień doradzamy naszym klientom w bardzo różnych, skonkretyzowanych sytuacjach. Analizujemy przepisy podatkowe tak, by można było udzielić klientowi odpowiedniej porady. Biorę udział w ciekawych procesach due diligence, np. przed planowanym kupnem jakiejś spółki albo podczas przeglądów podatkowych. Sporządzam wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych bądź informacji stawkowych.
Zajmuję się też raportowaniem podatkowym, szczególnie podatkiem od towarów i usług, a co miesiąc przygotowuję z zespołem deklaracje dla naszych klientów. Moja praca to nie tylko zadania prawnicze, ale również księgowe, które bardzo lubię, ponieważ obrazują, jak dane przepisy funkcjonują w praktyce.
Jakie umiejętności zdobyła Pani podczas pracy w CRIDO?
Gdy rozpoczęłam pracę w konsultingu, rozwinęłam jeszcze bardziej swoje umiejętności związane z zarządzaniem i organizacją czasu pracy. Doradztwo podatkowe jest nakierowane na współpracę z klientem. Oprócz tego należy zmieścić się w terminach, które m.in. narzucone są z góry przez organy podatkowe, co na początku stanowiło dla mnie niemałe wyzwanie. Nauczyłam się priorytetyzować swoje zadania, choć, według mnie, tę umiejętność ciągle można rozwijać. W mojej pracy ważna jest też efektywna komunikacja.
Podczas realizacji projektów współpracujemy, działając w grupach. Dzięki temu wykształciłam w sobie umiejętność mówienia o problemach z danym zadaniem, co nie było dla mnie naturalne. W teorii nie ma miejsca na błędy, ale w praktyce jest inaczej – pracujemy nad czyś razem i mamy wspólny cel.
To, czego nadal się uczę, to zarządzanie stresem. W tym mam wsparcie CRIDO, które oferuje wiele szkoleń w tym zakresie. Dzięki specjalistom poznaję swoją emocjonalność i zyskuję narzędzia przydatne w różnych sytuacjach zarówno zawodowych, jak i prywatnych.
Jakie wyzwania spotyka Pani w swojej pracy?
Doradzamy klientom z bardzo wielu obszarów i branż. Każda z nich ma inne potrzeby, a w obrębie ich działalności powstają różne ryzyka. Jako doradcy podatkowi zajmujemy się pomocą w sposób holistyczny – nie skupiamy się wyłącznie na jednym problemie. Pracujemy w taki sposób, by coraz lepiej świadczyć usługi naszym klientom, więc konieczna jest orientacja biznesowa i znajomość trendów na rynku. Odnoszę wrażenie, że w tej kwestii jest przede mną jeszcze dużo nauki.
Czytaj także – Doradztwo podatkowe