Jak każda gałąź prawa podatki podlegają interpretacji. To na niej skupia się działalność osób pracujących w tym dziale. Bez wątpienia urzędy dążą do takiej interpretacji, która jest korzystna dla państwa, przedsiębiorcy jednak starają się, by więcej pieniędzy zostało w firmie. Zadanie zespołu doradczego to połączenie tych przeciwstawnych sił w sposób:
- zgodny z prawem,
- adekwatny do kultury i oczekiwań przedsiębiorstwa.
– Podstawową wiedzę w branży doradztwa podatkowego stanowią przepisy, które zwykle są niejednoznaczne, co nie jest charakterystyczne wyłącznie dla podatków, ale dla przepisów prawnych w ogóle. Wówczas możemy zastosować różne interpretacje. Według mnie w pierwszej kolejności powinny one pochodzić z naszej głowy, bo po to właśnie jesteśmy, by podejmować refleksję nad przepisem i wyciągać z niego wnioski. To jednak nie jest wystarczające, gdyż niesie za sobą duże ryzyko błędu – większość ludzi nie jest w stanie wymyślić idealnych interpretacji – mówi Paweł Toński, partner w dziale doradztwa podatkowego w CRIDO.
– Dlatego też doradcy podatkowi wiedzę i inspirację czerpią również z tego, co mówią i jak interpretują przepisy inni. Ważnymi dostarczycielami informacji są sądy administracyjne, które w wyrokach zgadzają się bądź nie z organami państwowymi. To tworzy dodatkową przestrzeń do analizy i wyciągania wniosków, które finalnie przybierają postać jakiejś decyzji. Ostatni obszar wiedzy stanowi literatura fachowa, czyli publikacje naukowe autorytetów z dziedziny podatków – dodaje.
Przepisów, interpretacji i wyroków jest dużo, więc materiał, na którym należy bazować, jest obszerny. Jednocześnie świat biznesu kreuje wiele podobnych, ale na swój sposób różnych sytuacji. Owocem analizy podobnych zdarzeń jest sporządzenie decyzji – porady – według której firma będzie postępowała w danym obszarze podatkowym. To praca, przy której należy dużo myśleć i mieć permanentnie otwartą głowę.
W przyszłości dużo procesów będzie zautomatyzowanych. Należy jednak wiedzieć, że doradztwo podatkowe to nie gra w szachy. Jest w nim miejsce na emocje, ale również elementy kultury firmy – mówi Paweł Toński, partner w dziale doradztwa podatkowego w CRIDO
Technologie
– Technologii używamy w dwóch obszarach. Jej narzędzia służą nam do atrakcyjnych wizualizacji dla klientów, ale przede wszystkim ważnym zasobem jest wyszukiwarka sądowa. Jest to coraz bardziej zaawansowane narzędzie, z którego można korzystać w sposób zautomatyzowany, tworząc w nim miniprogramy, czyli boty, które wyszukują za nas informacje. Zadaniem doradców podatkowych jest analiza pozyskanego w ten sposób materiału i wyciągnięcie odpowiednich wniosków – tłumaczy Paweł Toński.
– CRIDO dąży do tego, by narzędzia w firmie były zaawansowane i pozwalały na coraz większą automatyzację. Dzięki digitalizowaniu dokumentów w firmach sztuczna inteligencja będzie mogła w przyszłości sama tworzyć deklaracje podatkowe. Aktualnie częściowo automatycznie sprawdzamy np. konta podatkowe. Technologia wchodzi więc do podatków, jednak to człowiek ma tę ostateczną decyzyjność. Sztuczna inteligencja albo z czasem będzie „czuła” te miękkie strony doradztwa, bo i w nich są na pewno jakieś schematy, albo nadal niezbędny będzie pracownik. On stworzy wstępne wnioski z materiału, który przygotują mu narzędzia AI, ale też zawęzi je do decyzji, która połączy twarde dane z kulturą danego przedsiębiorstwa – podkreśla.
Poszukiwane umiejętności
Doradztwo podatkowe to środowisko, w którym nie ma miejsca na monotonię. Wiąże się z gigantyczną zmiennością przepisów, co wymaga nieustannego aktualizowania wiedzy. Osoby, które chcą rozpocząć karierę w doradztwie podatkowym, muszą cechować się dużą elastycznością, otwartą głową i zaangażowaniem. Jest to niezbędne ze względu na potrzebę podążania za zmianami w prawie, a w konsekwencji za ich nowymi interpretacjami.
W branży doradztwa podatkowego konieczna jest skrupulatność i dokładność w działaniu. Wyzwanie stanowi nierzadko odpowiednia organizacja czasu pracy i priorytetyzacja zadań. Najważniejsza jest jednak umiejętność analitycznego myślenia i przełożenia go na efektywną komunikację. Oprócz tego nie da się być dobrym doradcą podatkowym bez odpowiedniego rozumienia biznesu, gdyż praca takiej osoby skupia się na pomocy w rozwiązywaniu problemów i dostarczaniu pewnej wiedzy eksperckiej przedsiębiorstwom o różnym charakterze.
– Umiejętności analityczne i komunikacyjne, aktywne dążenie do współpracy oraz zaangażowanie się w bieżące sprawy są znacznie istotniejsze niż sama wiedza o podatkach. W CRIDO wszystkie nowe osoby systematycznie uczymy podstaw prawnych i tego, jak się w nich orientować zarówno w praktyce, podczas realizowania projektów, jak i poprzez szkolenia wewnętrzne – podkreśla Paweł Toński.
– Na potrzeby prowadzenia analiz nie skupiamy się na tym, jakie kto zajmuje stanowisko. Krytyczne myślenie polega na rozmowie, konstruktywnym konfrontowaniu opinii z przełożonym, w której możemy stawiać pytania lub się z czymś nie zgadzać i kwestionować status quo – zaznacza Paweł Toński.
Większość osób pracujących w dziale doradztwa podatkowego to osoby, które ukończyły kierunki finansowo-zarządczo-ekonomiczne lub prawne. Niemniej w tym obszarze jest miejsce dla tych, którzy są analitykami, potrafią wyciągać wnioski i interpretować przepisy. Niezbędna jest również znajomość języka angielskiego i umiejętność porozumiewania się w nim na poziomie operacyjnym.
Ścieżki kariery
Pracę w dziale doradztwa podatkowego można rozpocząć już w czasie studiów, np. w ramach praktyk. Standardowa ścieżka kariery wiedzie przez stanowiska konsultanta, starszego konsultanta, managera i partnera. Na początku CRIDO skupia się na tym, by nowi pracownicy nauczyli się przepisów, standardów komunikacji i funkcjonowania w zespole. Im bardziej rośnie doświadczenie osób pracujących w tym obszarze, tym zwiększa się skala ich pracy i odpowiedzialność za większą liczbę osób.
– Na poziomie konsultanta oczekujemy od pracowników uczenia się przepisów, rozwijania umiejętności komunikacyjnych, funkcjonowania w zespole, staranności oraz wstępnego przejmowania odpowiedzialności za projekt w danym obszarze. Senior, czyli doświadczony konsultant, to osoba zlecająca pracę młodszym stażem pracownikom i odpowiedzialna za ich organizację pracy. Manager zajmuje się relacjami z klientami, za których obsługę odpowiada ze wsparciem partnera, więc jest to osoba odpowiedzialna za projekt. Partner wykonuje tę samą pracę co manager, tylko na wyższym poziomie, obejmując więcej wybranych projektów. Oprócz tego jego zadaniem jest rozwijanie wiedzy w ramach konkretnego biznesu, generowanie przyszłych projektów i relacji oraz inicjowanie działań. To wszystko łączy odpowiedzialność za cały zespół.
W pewnym momencie można zostać jeszcze wspólnikiem firmy. Wówczas taka osoba zyskuje odpowiedzialność za rozwój całej spółki – nakreśla Paweł Toński.
Czytaj także – Doradztwo podatkowe. Wywiad z Nicole Deneka