Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.
Automatyzacje w zespole Intercompany
Automatyzacje pomagają oszczędzać czas i skupiać się poszczególnym członkom zespołu Intercompany w DSV International Shared Services na bardziej skomplikowanych zadaniach. Te najprostsze i powtarzalne pozostawiają do rozwiązania makrom oraz robotom. Zobaczcie, w jaki sposób innowacje technologiczne mogą usprawnić pracę w firmie.

O zespole Intercompany

Intercompany to część działu Accounting Services. Jego działania skupiają się na pracy z raportami (ich przygotowaniu i analizowaniu). Zespół na co dzień obsługuje 213 spółek działających w 40 krajach na świecie. Zadania wykonywane są przez ponad 60 pracowników, głównie z wykorzystaniem MS Excel oraz systemu SAP. Ciekawym urozmaiceniem codziennej pracy są także okazyjne wyjazdy służbowe, które zazwyczaj powiązane są z wprowadzaniem procesu Intercompany w nowych krajach. Zespół pracuje w cyklu miesięcznym i każda z osób samodzielnie odpowiada za aktywności związane z działalnością konkretnego kraju, np. Meksyku.

Inkubator innowacji: Zespół Intercompany stale zgłasza bardzo dużo pomysłów na innowacje w firmowym narzędziu „Innovation Zone”. Każdy z członków zespołu, bez względu na staż, jest zachęcany do zgłaszania pomysłów na małe i duże innowacje już od pierwszego dnia pracy. Jeśli projekt dojdzie do realizacji, inicjator może być w niego zaangażowany w całości lub współpracować przy jego realizacji z dedykowanymi specjalistami od makr, którzy na co dzień rozwijają się, programując w VBA. Warto podkreślić, że w pierwszym kwartale 2022 roku jeden ze wspomnianych specjalistów zdobył tytuł Great Innovatora za zgłoszoną największą liczbę innowacji w spółce. Wszystkie pozwoliły na oszczędność czasu i zminimalizowały liczbę manualnych czynności do wykonania w codziennej pracy, a co za tym idzie – poprawiły wydajność każdego pracownika i pozwoliły na wykorzystanie zaoszczędzonego czasu na inne obowiązki.

Rodzaje automatyzacji:

Makra

Najwięcej automatyzacji w zespole obejmują makra, tworzone w większości przez specjalistę Intercompany. Działają one w tle przyśpieszając codzienną pracę. Dzięki makrom zespół sprawnie radzi sobie z plikami mającymi czasami ponad milion pozycji – wystarczy kliknąć jeden przycisk, a formuły i obliczenia wykonują się same w dużo krótszym czasie.

Robot Stefan

Jedną z największych automatyzacji w ostatnim czasie jest komputerowy robot Stefan, który zajmuje się automatycznym pobieraniem kopii. Robot „działa w tle” – uzyskuje dostęp do 4 systemów (wkrótce dołączy do nich kolejny), pobiera pliki excelowe z konkretnego folderu i automatycznie odczytuje wszystkie zapisane w nim faktury. Jest on w stanie sam sprawdzić na przykład numer faktury, a następnie samodzielnie „udać się” do konkretnego systemu, zalogować do niego i wykonać wszystkie czynności, które wcześniej wykonywał pracownik. Pomył na Stefana narodził się podczas jednej z integracji zespołu. Projekt wystartował chwilę po tym, jak firma przejęła inną i z dnia na dzień miesięcznie trzeba było manualnie uzyskać kilka, a czasem nawet kilkanaście tysięcy kopii.

Jak wygląda sam proces tworzenia robota?

W pierwszej kolejności trzeba stworzyć mapę procesu – przygotować, jak krok po kroku wyglądają powtarzalne czynności, w których nie zdarzają się żadne wyjątki, a następnie odpowiednio je zaprogramować we współpracy z innymi działami w DSV. I tu na takie wsparcie dział Intercompany musiał poczekać kilka miesięcy, aż w końcu projekt ruszył pełną parą.

Każdy z Team Leaderów zespołu Intercompany rozwijał się wewnątrz DSV i przeszedł drogę od początkowego stanowiska do aktualnej roli liderskiej:

Aneta Jóźwiak, Team Leader – Intercompany Team w DSV:

"Intercompany nie jest stereotypowym, korporacyjnym środowiskiem. W tym zespole każdy może liczyć na wsparcie innych członków, panuje przyjazna i jednocześnie profesjonalna atmosfera, która służy temu, żeby dobrze wykonywać swoje obowiązki".​​​

Czego nauczyłaś się, pracując w Intercompany?

Aneta Jóźwiak: Znacznie poprawiłam swój angielski, wcześniej pracowałam w polskiej firmie i nie miałam możliwości na co dzień rozwijać swoich kompetencji językowych. W DSV od początku miałam stały kontakt zarówno e-mailowy, jak i telefoniczny z osobami z całego świata. Dlatego zawsze powtarzam, że w naszym dziale można bardzo dobrze wyszkolić się z angielskiego. Nauczyłam się też bardzo sprawnie pracować w Excelu. Po kilku miesiącach w naszym dziale zna się większość formuł i jest się w zasadzie na poziomie eksperckim. Po mniej więcej 2 latach pracy miałam okazję szkolić w tym zakresie osoby z innych działów firmy.

 

Justyna Sopińska, Team Leader – Intercompany Team w DSV:

"W dziale Accounting Services każdy z zespołów ma swoje unikalne zadania. Zespół Intercompany jest miksem wszystkich działów i ich zadań. Powiedziałabym więc, że jeśli ktoś dobrze radzi sobie z multitaskingiem, lubi, jak się dużo dzieje, to zdecydowanie Intercompany jest miejscem dla niego".

Z czego jesteś najbardziej dumna?

Justyna Sopińska: Najbardziej dumna jestem z mojego zespołu. Wszystkie osoby, które pracują ze mną miałam okazję sama szkolić. Jako Team Leaderowi najbardziej zależy mi, żeby każdy czuł się częścią zespołu i wiedział, że zawsze może liczyć na pomoc. Cieszy mnie, że członkowie mojego zespołu utrzymują przyjacielskie relacje i że dobrze im się tu pracuje.

 

Krzysztof Wolanin, Senior Team Leader – Intercompany Team w DSV:

"Nie tyle zajmuję się robotami i automatyzacjami, co po prostu nie lubię robić monotonnych rzeczy. Jeśli można zrobić coś łatwiej, szybciej i przyjemniej, to zawsze idę tą drogą".

Co wyróżnia zespół Intercompany?

Krzysztof Wolanin: Praca w naszym zespole jest ciekawa, ponieważ zajmujemy się procesami kompleksowo od A do Z, czyli w praktyce to tak, jakby samodzielnie opiekować się „minispółką”. Mamy kontakt ze wszystkimi działami i dzięki temu można poznać, jak funkcjonuje cała firma. Jest to zespół perspektywiczny pod kątem rozwoju zarówno w kontekście całego rynku pracy jak i wewnętrznie w strukturach DSV. 

Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach. 

Praca zespołu Intercompany:

Pierwsze dni miesiąca

Przygotowywany jest raport należności i zobowiązań, czyli zestawienie wszystkich otwartych transakcji na kontach. Wszystkie faktury, które zostały wystawione pomiędzy spółkami trafiają do tego raportu i jest on bazą do dalszej pracy przez cały miesiąc. Na bieżąco jest on uaktualniany i sprawdzane jest m.in. co zostało już zaksięgowane, a co nie.

W połowie miesiąca

Przygotowywany jest raport Unbooked, czyli raport zawierający wszystkie dokumenty, które są niezaksięgowane lub zaksięgowane nieprawidłowo.

Pod koniec miesiąca

Na podstawie raportu odpowiednie informacje trafiają do lokalnych zespołów, które realizują brakujące płatności.