Opis projektu
CRIDO doradzało w zakresie Corporate Finance oraz prawnym przy pozyskaniu inwestora strategicznego przez Alfa Brokers Sp. z o.o.
Doradztwo miało charakter kompleksowy od początkowej fazy do closingu, w tym: analizy finansowo-ekonomiczne spółki, przygotowanie materiałów inwestycyjnych, research potencjalnych inwestorów i kontakt z nimi, negocjacje termsheet, wsparcie i zarządzanie procesem due diligence, wsparcie w negocjacjach dokumentacji transakcyjnej, przy wsparciu CRIDO Legal od strony prawnej.
W wyniku tych działań klient umocnił swoją pozycję na rynku brokerskim poprzez strategiczne partnerstwo z RENOMIA Gallagher.
Zespół pracujący nad projektem
W procesie przejęcia CRIDO działało jako wyłączny doradca finansowy spółki Alfa Brokers Sp. z o.o. Po stronie doradcy transakcyjnego klienta wspierali: Artur Marszałkiewicz, Aleksandra Małolepsza i Monika Olak.
Dodatkowo CRIDO wspierało spółkę i jej właścicieli od strony prawnej. Ze strony CRIDO Legal projekt prowadził Mateusz Baran ze wsparciem Marzeny Lau oraz Dominika Przywary.
Zespół Corporate Finance w CRIDO zajmuje się kompleksowym doradztwem transakcyjnym w trakcie procesu M&A. Wspiera też klientów w pozyskiwaniu finansowania zarówno na realizację transakcji przejęć, jak również na rozwój i inwestycje czy projekty typu project finance. Współpracuje w tym zakresie z bankami, funduszami PE i funduszami specjalistycznymi.
Największe wyzwania
Klient był prywatnym, rodzinnym biznesem, w związku z czym nie posiadał wielu korporacyjnych procedur znanych z dużych firm. Prognozy finansowe, strategie rozwoju czy budżety roczne trzeba było wypracować we współpracy z prezesem zarządu i udziałowcem, na potrzeby rozmów z inwestorem.
Dodatkowym wyzwaniem okazała się różnica doświadczeń. Inwestorem był duży, międzynarodowy podmiot, który robi wiele podobnych transakcji rocznie i był to dla niego po prostu kolejny projekt. Dla klienta była to pierwsza taka transakcja w życiu. Różnica tych perspektyw – położenia stron i doświadczenia budziła pewne trudności. Aby sobie z nimi poradzić, trzeba było wykazać się dużą elastycznością, otwartymi głowami i cierpliwością w przybliżaniu kolejnych kroków procesu.
Innym ciekawym aspektem projektu było to, że jeden z udziałowców klienta pozostawał w wyniku transakcji wspólnikiem mniejszościowym. Jego wspólnikiem większościowym miał zostać 4. co do wielkości na świecie podmiot w tej branży, więc poza wynegocjowaniem standardowej umowy sprzedaży, konieczne było również uzgodnienie i przygotowanie pozostałych dokumentów, takich jak: umowa wspólników, status spółki, kontrakt menedżerski. Zespołowi zależało na tym, żeby zapisy były bezpieczne dla klienta, który miał mieć w przyszłości tak dużego gracza jako wspólnika, z wieloma swoimi wewnętrznymi procedurami, standardami korporacyjnymi etc.
Artur Marszałkiewicz, Partner odpowiedzialny za zespół Corporate Finance w CRIDO:
"Cieszymy się, że mogliśmy pomóc przy transakcji, która jest przełomowa na rynku i można zakładać, że zmieni układ sił w branży brokerów ubezpieczeniowych w Polsce. W tym przypadku klient powierzył CRIDO kompleksową obsługę transakcji".