– Słuchamy potrzeb i oczekiwań ze strony biznesu i staramy się na nie odpowiadać. Budujemy ścisłą współpracę, które pomaga podejmować najkorzystniejsze decyzje w kontekście różnych wyzwań biznesowych – mówi Izabela Lutek, Managing Director Publicis Re: Sources Poland – Head of Shared Service Center.
Synergia Business Center of Excellence z biznesem pozwala lepiej zrozumieć cele biznesowe spółki, co przyczynia się do osiągania większej efektywności i rentowności oraz zapewnienia lepszej jakości klientowi zewnętrznemu i wewnętrznemu. Poszukiwanie wartości dodanej (tzw. added value), czyli lepszych rozwiązań dla klientów i wzrostu zysków jest głównym celem a zarazem największym wyzwaniem tego typu organizacji.
– Przyszłością biznesowych centrów usług jest budowanie silnego partnerstwa z biznesem, które jest napędzane przez wspólne wysiłki w zakresie automatyzacji, sztucznej inteligencji, samoobsługi i podstawowe funkcje cyfrowe dla biznesu. Oczywiście nie można zapomnieć o reprezentowaniu tych samych wartości i spójnej filozofii całej firmy – mówi Izabela Lutek. – Publicis Re:Sources jest spółką usług wspólnych dla światowego lidera komunikacji Publicis Group. Nasz zespół kontynuuje długoletnią współpracę opartą na ofercie rozwiązań technologicznych i platformianych według modelu Power of One, który polega na wspieraniu ekspansji usług biznesowych i budowaniu partnerstwa biznesowego.
O kierunku zmian w obszarze Business Centers of Excellence oraz ich szybkości decyduje dziś szereg czynników, m.in. rozwój technologii.
– Business Centers of Excellence to środowiska, w których rozwijają się nowe technologie. Powstaje w nich wiele nowych rozwiązań, które automatyzują część pracy i sprawiają, że jakość świadczonych usług staje się jeszcze lepsza – zaznacza Izabela Lutek.
Nowe technologie pozwalają dostarczać usługi na najwyższym poziomie, wyeliminować manualną, powtarzalną pracę, a przez to usprawnić wykonywane przez pracowników zadania i przyspieszyć procesy i dają przestrzeń na ciągły rozwój pracowników a tym samym perspektywę na rozwój kariery w organizacji.
Poszukiwane umiejętności
W pracy w Business Centers of Excellence w obszarach finansowych świetnie odnajdują się absolwenci kierunków o charakterze finansowym lub biznesowym, takich jak finanse i rachunkowość czy marketing, lub związanych z nowymi technologiami.
– W naszej firmie pracuje także wielu filologów, którzy mają dobrze rozwinięte kompetencje językowe – dodaje Izabela Lutek. – Znajomość języków obcych, przede wszystkim angielskiego, francuskiego jest bardzo ważna. W tym języku mamy wiele platform szkoleniowych i takich, które są związane z komunikacją wewnętrzną. Co więcej, na co dzień we wszystkich działach relacje z klientem są zawsze prowadzone w języku obcym. Dlatego mile widziani są kandydaci, którzy znają także takie języki europejskie jak: hiszpański, portugalski, niemiecki, włoski czy języki skandynawskie, np. norweski i szwedzki czy duński.
Business Centers of Excellence dysponują często szeroką gamą szkoleń, pozwalających pracownikom podwyższyć swoje kwalifikacje, rozwijać wszelkie potrzebne umiejętności oraz nabywać wiedzę potrzebną do awansu wertykalnego i horyzontalnego.
– Ważne jest, by kandydat był odważny i chciał się ciągle uczyć. W rozwoju pomaga otwartość i umiejętność dostosowania się do zmieniających się warunków. Firmy o strukturze Business Centers of Excellence potrzebują pracowników, którzy cechują się szeroko horyzontalnym myśleniem, są ciekawi świata i chętnie zdobywają nową wiedzę z różnych obszarów – wskazuje Izabela Lutek.
Ścieżki kariery
Ścieżki kariery w Business Centers of Excellence różnią się w zależności od obszaru. W przypadku procesów księgowych studenci zwykle zaczynają pracę, wykonując podstawowe zadania związane z procesowaniem dokumentów finansowo-księgowych. Dzięki temu mogą nauczyć się wielu zależności podatkowych i zdobyć pierwsze doświadczenia zawodowe. Następnie przechodzą do księgi głównej lub sprawozdawczości i kontrolingu.
Pracownicy mogą być kolejno młodszymi specjalistami, następnie specjalistami a ostatecznie – starszymi specjalistami. W trakcie mogą również równolegle przejść do innego zespołu. Jeżeli dysponują już dobrze wykształconymi kompetencjami miękkimi, mogą awansować na stanowiska zarządzaniem zespołem lub projektami. Wtedy przyjmują rolę team leadera, następnie managera i szefa konkretnego działu.
– Wyznacznikiem gotowości do podjęcia kolejnego stanowiska są przede wszystkim odpowiednie kompetencje miękkie pracowników. O awansie decyduje też ich zaangażowanie w pracę oraz sprawność, z jaką wykonują powierzane zadania. Jeżeli pracownik jest otwarty na rozwój i do niego dąży, z pewnością mu go umożliwimy. W naszej firmie można otwarcie szukać rozwoju na różnych stanowiskach. Mamy w szeregach pracowników z ponad 20-letnim stażem pracy. Budujemy dla nich jasne ścieżki kariery, by mieli odpowiednie perspektywy na przyszłość – opowiada Izabela Lutek.
Business Centers of Excellence to organizacje, które ze względu na międzynarodowy zasięg działalności często umożliwiają pracownikom współpracę z ludźmi z całego świata, relokacje na określony czas lub zagraniczne szkolenia.
– Praca w takim centrum jest odpowiednia dla osób, które lubią pracować w dużej, globalnej organizacji o szerokiej strukturze. Jednym z naszych benefitów jest program „Work The World”, czyli nasze „firmowe AirbnB”, który umożliwia pracę z dowolnej filii naszej firmy na całym świecie. Wymiana trwa kilka tygodni, a aby z niej skorzystać, wystarczy uzyskać zgodę managera. Może to być dla pracowników ogromna szansa na rozwój, poznanie nowej kultury i zwiedzenia świata. A to wszystko w ramach jednej firmy – zachęca Izabela Lutek.