Redakcja: Jak przebiegała Pana kariera w Commerzbanku?
Łukasz Nowak: Rozpocząłem pracę jako Product Owner w lipcu 2020 roku. Wówczas było to pierwsze tego typu stanowisko w oddziale łódzkim Commerzbanku w obszarze Big Data. Później pojawiły się kolejne rekrutacje na role, które pozwoliły nam stworzyć silny zespół. Z czasem przejęliśmy wszystkie kompetencje z Niemiec w zakresie utrzymania i rozwoju produktu lokowanego już tylko w Polsce.
Jakim produktem Pan się opiekuje?
Opiekuję się platformą Business Intelligence dla aplikacji SAS do analizy i przetwarzania dużych ilości danych, która pozwala usprawnić i przyspieszyć procesy bankowe, a do tego pełni kluczową rolę w podejmowaniu decyzji i machine learning.
Dlaczego zdecydował się Pan na pracę w Commerzbanku?
Gdy dołączałem do Commerzbanku, praca w tej firmie była najbardziej rozwojowa na rynku łódzkim w obszarze Big Data. Główną moją motywacją było to, że mogłem zarządzać produktem od utrzymania po rozwój jako jedna z nielicznych jednostek w Polsce. Na początku wiązało się to oczywiście ze sporym wyzwaniem, ponieważ musieliśmy wypracować sposób, w jaki przejmiemy kompetencje z Niemiec, a następnie – jak będziemy rozwijać produkty. Podobało mi się też to, że komunikacja w firmie przebiega przede wszystkim w języku angielskim, dzięki czemu mogłem rozwinąć swoje umiejętności językowe.
Co należy do Pana głównych obowiązków?
Moim zadaniem jest koncentracja na zaspokojeniu potrzeb naszych klientów wewnętrznych, czyli pracowników zespołów compliance, marketingu, ryzyka i innych departamentów, a w konsekwencji też klientów Commerzbanku. Rozwijamy platformę analityczną, z której korzystają nasi klienci a następnie udostępniają z niej dane lub wyniki analiz kolejnym pracownikom lub prezentują je klientom banku. Przygotowane analizy, wyniki często są wykorzystywane na spotkaniach zarządu, czy też wspierają zarządzanie ryzykiem kredytowym.
W swojej pracy blisko współpracuję z klientami, dbam o utrzymanie dobrych relacji i rozwijanie platformy m.in. SAS 9 i SAS Viya, a przede wszystkim dążę do tego, żebyśmy byli numerem 1 jako marka Commerzbank na świecie, również w odniesieniu do technicznych aspektów i możliwości wykorzystywania najnowszych narzędzi analitycznych.
Jakie kompetencje Pana zdaniem powinien posiadać Product Owner?
Myślę, że w pracy Product Ownera liczy się koncentracja na celu, empatia, sumienność, pewność siebie, ale również opanowanie. Trzeba umieć rozmawiać z ludźmi a do tego być asertywnym.
Product Owner zawsze wypowiada się w imieniu zespołu, nie mówi o sobie. Jego rolę można porównać do mediatora, który stoi między zespołem, składającym się w większości z programistów, skupionych na zadaniach, a klientami, którzy zgłaszają usprawnienia i oczekują, że zostaną one szybko wdrożone.
Co można uznać za największe wyzwanie w Pana pracy?
Największe wyzwanie stanowi komunikacja. Należy przekazać zespołowi, jaki jest cel naszych działań i poznać związane z nimi techniczne aspekty, a z drugiej strony – należy to przełożyć na język biznesu i innymi słowami przekazać informacje dotyczące zmian w produkcie liderom, managerom czy dyrektorom.
Czy w codziennej pracy odczuwa Pan, że praca w Commerzbanku ma charakter globalny?
Platforma, którą opiekuję się jest dostępna dla wszystkich klientów Commerzbanku, nie tylko ulokowanych w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Europie Centralnej lecz także poza naszym kontynentem jak w Azji czy Stanach Zjednoczonych. W sumie Commerzbank obsługuje ponad 18 milionów klientów indywidualnych i 70,000 klientów korporacyjnych. To pozwala mi na kontakt z ludźmi z całego świata. Dbam o to, by nasi klienci na co dzień czuli wsparcie mojego zespołu w zakresie nowych aplikacji. Do tego współpracuję też blisko z naszymi kolegami z Commerzbanku w Niemczech.
Co sprawia Panu największą satysfakcję z pracy?
Największą satysfakcję odnoszę wtedy, gdy jestem w stanie zrealizować potrzeby klientów – widzę, że wykorzystują naszą platformę, a do tego potrafią rozwinąć również satysfakcję klientów banku. Jeśli wyobrazimy sobie, że nasza praca to drzewo, to działanie mojego zespołu znajduje się tuż przy jego korzeniach. Jeśli drzewo zostanie dobrze posadzone, dosyć głęboko, to szybko zacznie rosnąć. Jeśli płytko – to przewróci się, nie rozwinie. Podobnie jest w przypadku naszej pracy, jeśli mój zespół dobrze wykona swoje zadania, to satysfakcja klientów – wewnętrznych a potem banku – będzie tym większa.
Czy Commerzbank wspiera ideę różnorodności (diversity)? W jaki sposób?
Commerzbank dba o to, aby zespoły były różnorodne i stanowi to duża wartość dla naszej codziennej pracy. W obrębie jednego zespołu współpracują zarówno osoby początkujące, na stanowiskach juniorskich, jak i eksperci z wieloletnim doświadczeniem. Pozwala nam to czerpać z różnych punktów widzenia i wzajemnie się od siebie uczyć. W procesach rekrutacyjnych kierujemy się przede wszystkim kompetencjami. Staramy się pozyskiwać i zachęcać coraz więcej kobiet do pracy w IT zarówno w roli osób technicznych, jak i na stanowiska kierownicze czy właśnie w roli Product Owner. Jesteśmy otwarci też na osoby z zagranicy i wspieramy je w relokacji do Polski. W Łodzi mamy kilka osób, które wyemigrowały do naszego kraju z Azji. Potrafimy jako organizacja bardzo szybko dostosować się do nowego rynku i do tego, co dzieje się na świecie.
Dziękuję za rozmowę.