Redakcja: Kiedy rozpoczął Pan pracę w Accenture?
Michał Nalewajski, Business Transformation Country Lead w Accenture Operations: Dołączyłem do Accenture w listopadzie 2017 roku. Nie ukrywam, że rozpoczęcie pracy w tej firmie traktowałem jako duże wyzwanie, ponieważ nie byłem wcześniej związany zawodowo ze światem finansów. Z wykształcenia jestem inżynierem. Swoje pierwsze doświadczenia zdobywałem na produkcji, potem przez wiele lat pracowałem w logistyce i magazynowaniu, więc można powiedzieć, że byłem wcześniej odbiorcą procesów, które dzisiaj mam okazję obserwować z bliska. Zysk, koszt, marża – to były pojęcia, z którymi spotykałem się na co dzień jako manager, ale to co trzeba wykonać aby te wyniki uzyskać, nie było wówczas przedmiotem mojego zainteresowania.
Jak przebiega Pana dotychczasowa ścieżka kariery w Accenture?
W Accenture Operations rozpocząłem pracę na stanowisku Business Excellence Managera i Automation Managera. W swojej pracy skupiałem się głównie na automatyzacji procesów biznesowych. Po trzech latach objąłem odpowiedzialność za zespół Business Transformation.
Co teraz należy do zakresu Pana obowiązków?
Odpowiadam za tworzenie i wdrażanie map transformacyjnych dla klientów, których obsługuje Accenture Operations. Analizuję potrzeby firm, przyglądam się procesom i zastanawiam się, co można zoptymalizować, uprościć, ustandaryzować albo zautomatyzować. Jestem osobą, która zapewnia osiąganie celów biznesowych klientów Accenture Operations poprzez zmianę.
Które z obecnych zadań należą do Pana ulubionych?
Zakres zadań w mojej obecnej roli jest dosyć szeroki. Lubię pracować z klientem, ponieważ to daje mi możliwość poznania oczekiwań drugiej strony. Nawiązanie bliskiej relacji pozwala właściwie zdefiniować cele transformacji. Gdy są one już jasno określone, mam dane od klienta i dobrze znam jego potrzeby, zaczyna się moja ulubiona część pracy – kreatywna, kiedy mogę wraz z moim zespołem budować innowacyjne rozwiązania. Nadzoruję zespół, który wspiera na codzień blisko 100 procesów dla ponad 25 klientów. Dużą satysfakcję sprawiają mi także rozmowy z naszymi pracownikami o wyzwaniach, z którymi mierzą się w codziennej pracy. Można powiedzieć, że „łączę kropki” – to, co usłyszę, staram się połączyć z danymi, by uzyskać pełen obraz.
Jakie umiejętności zdobył Pan na przestrzeni lat pracy w Accenture?
W pracy w Accenture Operations zyskałem szerszą perspektywę. Ilość procesów jest skończona, ale to, jak się na nie patrzy i jakie cele się przed nimi stawia, w zależności od branży czy lokalizacji biznesu klienta, pozwala za każdym razem na zupełnie nowe spojrzenie.
W Accenture na codzień pracujemy w innowacyjnym środowisku, dlatego poprzeczka w tej dziedzinie jest wysoko podniesiona. Mam dostęp do narzędzi, które pozwalają mi lepiej zrozumieć proces i wpływają na jakość mojej pracy.
Dlaczego praca w Business Centers of Excellence może być ciekawa dla młodych ludzi?
Myślę, że dla młodych ludzi, którzy znają języki obce i chcą się rozwijać, praca u jednego pracodawcy, w której mogą realizować ambitne zadania dla klientów, z których większość znajduje się na liście Fortune 500, może być ciekawym doświadczeniem. Nie tylko mamy dostęp do danych klientów, ale często poznajemy kulturę ich organizacji czy stajemy się wręcz ich częścią, po to, by lepiej zrozumieć zachodzące procesy.
Transformacja to dziś bardzo modne słowo. Jakie znaczenie ma w Pana firmie? Z czym się wiąże?
Kiedy klienci oddają nam swoje procesy w zarządzanie, liczą, że wykorzystując swój talent, technologię i wiedzę, zrobimy to najlepiej. Nie można tego dokonać bez zmiany. Transformacja jest podstawą naszego działania. Patrzę na nią jak na skomplikowany proces, który wymaga dokładnego zrozumienia potrzeb klienta, zbudowania relacji, która pozwoli na osiągnięcie sukcesu również wtedy, gdy pojawią się sytuacje kryzysowe, wymagające renegocjacji założeń.
Jak pandemia wpłynęła na Pana pracę i Pana zespołów?
Nie przypuszczałem, że pandemia tak bardzo zmieni moją pracę. Zmiana dotknęła każdego z naszych pracowników, począwszy od tego, że musieliśmy zorganizować sobie stanowisko pracy w domu i zadbać o bezpieczeństwo nasze i naszych rodzin. Zdalnie odbywają się wszystkie spotkania, warsztaty oraz szkolenia. Jestem dumny ze swojego zespołu, zwłaszcza z tego jak szybko przestawiliśmy sie na nowy model pracy. Podsumowanie roku fiskalnego, który skończył się pod koniec sierpnia, wykazało, że wszystkie cele, które sobie postawiliśmy jako dział delivery i transformacja, zostały osiągnięte, a nawet przekroczone. Wiele w tym zasługi naszych pracowników.
Czy Accenture podejmuje działania związane z ideą Diversity & Inclusion? Czy dostrzega Pan zaangażowanie firmy na tym polu? W czym się objawia?
Diversity & Inclusion to bardzo ważny temat w Accenture i firma podejmuje wiele inicjatyw na tym polu. Jednym z filarów różnorodności jest m.in. cross-culture awarness, czyli świadomość różnic kulturowych. Mój zespół na co dzień pracuje z osobami z całego świata i ta świadomość innego spojrzenia na zadania czy problemy, nie tylko dlatego, że różnimy się jako ludzie, ale także ze względu na to, że pochodzimy z innych kultur, jest bardzo ważna. Jako pracownicy Accenture Operations mamy dostęp do narzędzia Globe Smart, które pozwala sprawdzić, jaki mamy temperament czy osobowość w odniesieniu do innej kultury. Spojrzenie na różnice kulturowe często stymuluje rozmowę, a do tego jest to bardzo ważny element na poziomie budowania zespołu, który pozwala nam wspólnie odnosić sukcesy w pracy.
Jako Accenture współpracujemy też z Fundacją Integracja, której celem jest budowanie świadomości, co to znaczy niepełnosprawność. Wspólnie organizujemy warsztaty i panele dyskusyjne, na których nasi pracownicy mogą dowiedzieć się, jakie są rodzaje niepełnosprawności, co polskie prawo gwarantuje tym osobom i jak rozmawiać z osobami z niepełnosprawnością. W tym roku wsparliśmy też Fundacje Dajemy Dzieciom Siłę, która kompleksowo zajmuje się problematyką przemocy i wykorzystywania seksualnego dzieci. To tylko wybrane inicjatywy z szerokiego programu realizowanego przez Accenture. Więcej można przeczytać na naszej stronie internetowej.
Dziękuję za rozmowę.